Как да разпознаваме качеството на карбона, когато купуваме?!
Публикувано на: Вто Юли 12, 2005 18:34
Изказвам лични наблюдения - отнасящи се до директни телскопи и болонези....
1. Карбона не трябва да е МАТОВО черен или МАТОВО сив - трябва да има сребрист отенък - леко огледален, когато се гледа под ъгъл. Това показва ВИСОКО съдържание на въглерод - можете да погледнете срязан графит на твърд молив - така трябва да изглежда. Най-добре е да се погледне вътрешната страна на частите(2,3,4,5-та, защото най-дебелата обикновено има повече смоли от вътре), за да не ни подлъже лаковото покритие.
2. Спираловидните ленти, които създават специфична грапавост на повърхностите, трябва да са по-тесни и плътно навити, а не широки със забележимо разстояние между тях.
3. С леко стискане в края на най-дебелата част можем да установим до колко е твърд материала - ако поддава в ръцете ни - лошо, ако е 7-8м лека пръчка не може да няма леко поддаване, но трябва да е МИНИМАЛНО.
4. Усилванията в краищата на всяка част НЕ трябва да са силно изразени, освен ако пръчката не е за тежък риболов.
5. Добрите пръчки почти винаги имат ПРОМЕНЛИВ модул на карбона - първите няколко стави са от по-мек материал с цел да се предотвратят лесни чупения. Не е нормално един тънък връх да е от същия карбон както и дебелите, части, защото е ПРЕКАЛЕНО крехък......а неговата работа (на върха) е да се огъне и да предаде напрежението към по-деблите части. Променливият модул на карбона е забележим с ПРОСТО око - началните стави леко матово сивеят - погледнати под ъгъл - материалът не става сребрист а леко светло сивдо до СИВО-черен - в зависимост от използваните смоли.
Следващите точки са МНОГО важни........
6. След като сме разпънали пръчката я хващаме най-отзад и я задържаме в хоризонтално положение пред едното си око т.е виждаме колко ПРОВИСВА. Ако пръчката е със монтирано жило и е за ЛЕК риболов може провисването да е до 5см (8м телескоп например) но НЕ повече. Ако пръчката е подготвена за ластик - провисването почти НЕ трябва да съществува за пръчки от 6м, за 7,8 и 9м може да има до 2-5см отклонение от хоризонтала.
7. Когато разклатим пръчката РЯЗКО и без да я СТИСКАМЕ силно - изкривяванията не трябва да стигат до дебелите стави и трябва да се УСПОКОЯВАТ БЪРЗО.......а не да вибрира по 3 секунди.......
8. Най-важно е една ЛЕКА по наша преценка пръчка да не е много тънкостенна - т.е нейните добри характеристики на ПИПАНЕ да са постигнати с ИЗТЪНЯВАНЕ на материала т.е търси се лек и в същото време ПЛЪТЕМ материал........например за 7м телескоп за лек риболов - 1мм за дебелата част до 0.5мм за тънките части.....всичко това не трябва да надхвърля 250гр.
Това е - очаквам вашите мнения и най-вече ДОПЪЛНЕНИЯ.
1. Карбона не трябва да е МАТОВО черен или МАТОВО сив - трябва да има сребрист отенък - леко огледален, когато се гледа под ъгъл. Това показва ВИСОКО съдържание на въглерод - можете да погледнете срязан графит на твърд молив - така трябва да изглежда. Най-добре е да се погледне вътрешната страна на частите(2,3,4,5-та, защото най-дебелата обикновено има повече смоли от вътре), за да не ни подлъже лаковото покритие.
2. Спираловидните ленти, които създават специфична грапавост на повърхностите, трябва да са по-тесни и плътно навити, а не широки със забележимо разстояние между тях.
3. С леко стискане в края на най-дебелата част можем да установим до колко е твърд материала - ако поддава в ръцете ни - лошо, ако е 7-8м лека пръчка не може да няма леко поддаване, но трябва да е МИНИМАЛНО.
4. Усилванията в краищата на всяка част НЕ трябва да са силно изразени, освен ако пръчката не е за тежък риболов.
5. Добрите пръчки почти винаги имат ПРОМЕНЛИВ модул на карбона - първите няколко стави са от по-мек материал с цел да се предотвратят лесни чупения. Не е нормално един тънък връх да е от същия карбон както и дебелите, части, защото е ПРЕКАЛЕНО крехък......а неговата работа (на върха) е да се огъне и да предаде напрежението към по-деблите части. Променливият модул на карбона е забележим с ПРОСТО око - началните стави леко матово сивеят - погледнати под ъгъл - материалът не става сребрист а леко светло сивдо до СИВО-черен - в зависимост от използваните смоли.
Следващите точки са МНОГО важни........
6. След като сме разпънали пръчката я хващаме най-отзад и я задържаме в хоризонтално положение пред едното си око т.е виждаме колко ПРОВИСВА. Ако пръчката е със монтирано жило и е за ЛЕК риболов може провисването да е до 5см (8м телескоп например) но НЕ повече. Ако пръчката е подготвена за ластик - провисването почти НЕ трябва да съществува за пръчки от 6м, за 7,8 и 9м може да има до 2-5см отклонение от хоризонтала.
7. Когато разклатим пръчката РЯЗКО и без да я СТИСКАМЕ силно - изкривяванията не трябва да стигат до дебелите стави и трябва да се УСПОКОЯВАТ БЪРЗО.......а не да вибрира по 3 секунди.......
8. Най-важно е една ЛЕКА по наша преценка пръчка да не е много тънкостенна - т.е нейните добри характеристики на ПИПАНЕ да са постигнати с ИЗТЪНЯВАНЕ на материала т.е търси се лек и в същото време ПЛЪТЕМ материал........например за 7м телескоп за лек риболов - 1мм за дебелата част до 0.5мм за тънките части.....всичко това не трябва да надхвърля 250гр.
Това е - очаквам вашите мнения и най-вече ДОПЪЛНЕНИЯ.