Обслужване на нова макара. Има ли смисъл?

Има шпула, има бигел, че и аванс се намира, що е то?
Аватар
Monov
Мнения: 198
Регистриран на: Пон Авг 11, 2014 23:49
Риболов: спининг
дал Браво: 41 пъти
получил Браво: 59 пъти

Обслужване на нова макара. Има ли смисъл?

Мнение от Monov »

Има ли смисъл да обслужваме макара, която сме закупили съвсем скоро и сме я ползвали съвсем малко или изобщо не е виждала вода?

Това е въпрос, който често се задава, особено след като видим тема/репортаж/пост с обслужване на новозакупена макара. Доскоро четях само мнения по темата, но скоро се реших и аз да отворя макара, която бях ползвал едва 2 пъти (закупена като нова). Изводът, до който достигнах е, че няма универсален отговор по темата. Имам/имал съм такива, които не се нуждаят от обслужване и работят добре дълго време без да бъдат отваряни, но съм имал и такива, които не работят оптимално добре със заводска смазка/сглобка и работата им значително се подобрява след обслужване.

Случаят е следният. Закупувам Страдик 16 4000ФБ, от който имам впечатленя и преди това, но този път след като вече за втори път макарата е в мои ръце (закупена нова), а и вече имам опит с доста по-висок клас макари, осъзнавам, че този нов Страдик върти с необичайно голяма лекота. Една от причините това да се случва е видът и количеството грес, използвана при обслужване. Бях сигурен, че използваната грес е доста "тънка", но не знаех в какво количество са я употребили. Макарата нямаше проблеми, просто механизмът се усещаше една идея повече и на свободен ход имаше много инерция (празен ход). Това не е проблем, може да работи така доста дълго време без да получи износвания, желателно е даже да се повърти така известно време преди да се отвори, но реших преждевременно да инспектирам какво е състоянието вътре. Като цяло, не останах изненадан, всичко беше както очаквах:
DSC_0192.JPG
DSC_0192.JPG (158.76 KiB) Преглеждано 2588 пъти
DSC_0194.JPG
DSC_0194.JPG (146.21 KiB) Преглеждано 2588 пъти
DSC_0196.JPG
DSC_0196.JPG (166.2 KiB) Преглеждано 2588 пъти
На снимките е видно, че главната предавка е била смазана, чрез апликация на грес на 4 места по малко количество (през 90 градуса). Пиньонът също беше оскъдно смазан с фабрична смазка, но не беше сух. Паразитната система (очудващо цялата пластмастова - в по-ранни екземпляри на този модел главната паразитка, контактуваща с пиньона, е метална в р-р 4000, тук всичко беше полиамид), както и безконечника, бяха добре гресирани. Колеги, не е проблем, че едно от 3-те колелца не е метал, подобна система изцяло от пластмасови паразитки има и в Туин 02 4000PG, която е просто мега желязна макара, с разликата, че там тази система е под пиньона и паразитките са 2, а в този модел е над него и са 3, в новият осцилацията е забавена чрез повече колела, а в старият чрез по-дълъг безконечен винт, ефектът е сходен).

Това количество грес, изполлзвано в макарата при фабричната сглобка, е напълно достатъчно за безпроблемната работа на макарата в случай, че тя се ползва разумно и в корпуса не влизат фини частици, солена вода или други абразиви. Много лекият ход "на сухо" със сигурност допада на много хора, особено на фаза "тест в магазина", но макарите се ползват с примамки, а при натоварване, малкото количество тънка смазка няма как да подобри хода на макарата, докато обратният вариант е по-възможен.

След като получих добра синтетична грес с доста по-висок вискозитет от фабричната на Шимано, използвана в този Страдик, обслужих макарата, използвайки оптимални количества според модела, по-висок клас бих обслужил, използвайки по-малко количество грес.

След обслужването ходът стана по-тих, предавките се усещат по-малко в дръжката, а въртенето на сухо намаля на около половина като лекота, но това не е проблем, а дори желаният от обслужването ефект. С времето нещата ще си дойдат на мястото, в буквалния смисъл. Снимка на предавката с новата грес, останалите детайли също бяха третирани, системата на бигела и шпулата нямаха нужда от обслужване:
DSC_0199.JPG
DSC_0199.JPG (163.24 KiB) Преглеждано 2588 пъти
В контраст с горенаписаното, чисто нов Twin Power 15 4000PG работи цял сезон без никога да е обслужван, само с доста сериозни примамки, но при него няма усещането, което имаше при новия Страдик, макар и греста, както и количеството от нея при фабричната му сглобка да са сходни. Каква е причината? Всъщност, те са няколко:
1. Макарите от висок клас са с много по-малко луфтове като цяло.
2. По-добре изработени детайли.
3. По-добре поставени регулировъчни шайби на ключови места.
4. Наличие на микромодул (при Шимано). Тази система значително намаля празния ход, но това не е лошо, на хора като мен дори им допада. Контактът на паразитните зъбни колела е много по-плътен, допирните точки са повече. При Ванкуиш са дори още по-намалени инерцията и празния ход.

Необходимо ли е в такъв случай да обслужваме нова макара от висок клас още като нова? Да, възможно е да се наложи в случай, че нещо в механиката дава сигнал за фабричен дефект/проблем. Случва се дори във високия клас производителите да се издънят. Това, че макарата е скъпа не гарантира безпроблемност и ако проблемът е на лице, по-добре да не се чака, но ако макарата функционира добре и според очакванията ви, по-добре я повъртете поне един сезон преди да се отвори. В случай на изпускане в солена вода и други подобни инциденти, преждевременното обслужване е даже задължително.

Във Фейсбук станах свидетел на човек, който беше обслужил Страдика си с тефлонова грес с керамични частици и черното покритие от предавката беше паднало след много малко въртене. Това е типичен пример как може нова макара в завидно състояние да бъде съсипана за отрицателно време. Не експериментирайте отвъд разумните граници.

Ще ми е интересно да чуя и вашето мнение по темата.
koko_73cc
Мнения: 51
Регистриран на: Вто Апр 20, 2010 20:35
дал Браво: 171 пъти
получил Браво: 20 пъти

Re: Обслужване на нова макара. Има ли смисъл?

Мнение от koko_73cc »

Интересна тема. :11: Аз мисля,че трябва да се смаже още като нова. Но с правилната смазка(грес)). Пример: Купуваш нова кола,а тя е с масло с вискозитет 0-30(пълна синтетика). След определен пробег минава на малко по гъсто(полусинтетика) Мисля,че и при макарите е така. Е ,зависи и от шофьора(риболовеца). :22: поздрави.
itzo
Мнения: 143
Регистриран на: Вто Мар 07, 2006 12:46
Местоположение: vratza-sofia
дал Браво: 62 пъти
получил Браво: 9 пъти

Re: Обслужване на нова макара. Има ли смисъл?

Мнение от itzo »

Новото ново,става все по-комерсиално. Защо и какво трябва да ни учудва... Така е с автомобили, телевизори, бяла техника, телефонони и т.н. Защо с такъмите да е различно!? Златното време на “вечните”/ правилно подържани и нормално експлоатирани/ неща, отдавна не е във разчетите, приоритетите и желанията на световните корпорации и производители.Колкото и да звучи тъжно това и да вреди на манекенското водене на примамки...
успехи за цялото риболовно воинство
Публикувай отговор

Обратно към “Макари”