Воблер от епоксидна смола

Независимо дали сте майстор професионалист или просто обичате да дялкате в свободното си време, това е мястото, където може да сверите часовника си и да почерпите опит и да споделите свой.
arilus
Мнения: 124
Регистриран на: Сря Юни 30, 2010 20:15
Местоположение: Ямбол
дал Браво: 220 пъти
получил Браво: 139 пъти

Воблер от епоксидна смола

Мнение от arilus »

Основно съм черпил идеи от следните руски сайтове:
http://www.vlasenko.ru/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://fishinform.blogspot.com/2011/08/ ... st_04.html" onclick="window.open(this.href);return false;
които смятам са известни на всички тръгвали по тази пътечка. Обаче докато съм вървял по нея многократно съм се спъвал и съм се връщал отначало, и сега смятам да споделя моя опит.
И така.... първо някои основни моменти
Разделителният слой – първото и най-важно условие за да се получат нещата. В началото използвах свинска мас – просто ми беше най-достъпна. Става ама не съвсем – трудно се отделя модела от матрицата, ако го предозираш /намажеш по-дебело/ започва да играе и роля на пластификатор и смолата става една гумена – мека и се гъне. След едно сериозно нараняване с нож при опит да изчопля воблера от капана на новата матрица, последвано от едномесечео прекъсване на опитите ми се сетих за нещо което бях чел някъде – пак от братушките.нет и го намерих – смес от парафин и пчелен восък разтворени в бензин. Съотношение едно към гьотере, – в моя случай в пеницилиново шишенце приблизително 1:1 стружки парафин и изрезки от основи за пчелни пити натъпкани не много плътно и залети до горе с бензин. Трябва да се затапи плътно щото доста мирише, гумените тапи се раздуват от бензина – нещо пластмасово за капачка. Става за 2-3 дни като пюре – не е еднородно но се маже лесно с клечка за уши. Отначало се плъзга лесно, после като се изпари бензина почва да задира, и за разлика от маста остава по повърхностите и след като са използвани - нещо като тефлон.
Второто важно – когато епоксидната смола втвърдява на по-голяма плочка често реакцията протича бурно, бързо /в рамките на 1-1,5 часа/ и с отделяне на много топлина – в резултат разтапя и деформира воблера използван за модел или мехурчетата във втвърдяващата се смола нямат време да изплуват и матрицата става рошава. Решението на проблема е заливане на 2-3 пъти. Първо - залива се тънко но да покрие навсякъде, след 2-3 часа като вземе да сгъстява с клечка за зъби леко го надърпвам отгоре но без да стигам до разграничителния слой и заливам отново, ако е необходимо потретвам. Окончателното стягане става след 24 часа, ако се пробва да се отвори формата по-рано материала е мек и може да се разкъса.
Трето: с цел икономия за плочките на матрицата към смолата добавям 40-50% бял цимент. Първо слагам в пвц еднократна чашка смолата, добавям цимента и разбърквам с бамбукова клечка за шишчета – на няколко пъти да се хомогенизира хубаво. Ако цимента е стар и има камъчета трябва да се пресити. Накрая добавям 9% втвърдител съотнесено към количеството на чистата смола.
Процеса:
Първо избирам воблера който ще копирам, поне в началото гледах да не е от най-скъпите. Махам всичко – куки, халки, очи и лопатка /ако лопатката е масивна, без ямки по нея може да остане/. Така окипазения модел го наслагвам в/у плоскост от дураформ /поне си мисля, че е това/ с дебелина 3-4 мм. и с еднократна инжекционна игла от по-големите го очертавам. После с иглата като с миниатюрна замба надупчвам по очертаното, след това с макетен нож изрязвам през дупките силуета на модела с малък или никакъв аванс отстрани. Изрязвам и самата основа в правилна правоъгълна форма. Вклинявам модела в отвора, така че от към по-гладката повърхност на основата от дураформ да остане точно половината от модела. Може временно да използвам клечки за зъби и др. за фиксирането. От опаката страна на основата накапвам отстрани на отвора и в/у фиксирания модел разтопен парафин, махам клечките ако има такива и заливам дупките от тях. Обръщам откъм лицето и внимателно с макетен нож отстранявам парафина който е протекъл през фугите, използвам и плоскостта на ножа да изравня парафина във фугата с основата. Ако е необходимо накапвам и откъм лицевата част и дооформям.
Изображение
Идва време за изграждане на двустранното корито по ръба на основата – използвам ленти от гофриран картон, подходящ е картона от кутия за копирна хартия. Лентата трябва да е толкова широка, че от двете страни да има височина поне по 3 см.. лепя с лепило наподобяващо хелмитекс – меко, гумено и стяга сравнително бързо. С него опушвам и фугите. Разтапям парафин и заливам опаката страна на няколко пъти – поне сантиметър слой. След като стегне хубаво от към лицевата страна на 2 или 4 места залепвам със същото лепило цилиндърчета от сламки / от там ще преминават в бъдеще стягащите болтове/ - на височина колкото борда от картон. След като изсъхне лепилото намазвам с разделителния слой и съм готов за заливане на смолата.
24 часа след заливането внимателно разрушавам цялата структура, запазвам парафина и основата от дураформ за други опити. Внимателно изчоплям модела от плочката смола и се любувам на първата половина от матрицата. Изчиствам остатъците от картон и лепило от плочката и парафин от модела. Изграждам ново корито от картон по стените на плочката– вече само от страната на втората половина. ИзображениеИзрязвам малко по-дълги парчета сламки и ги набучвам в дупките по вече готовата повърхност. Тъй като рядко хващат плътно – от обратната страна накапвам парафин за всеки случай да оплътни – да не текне смолата от там. Намазвам готовата форма с разделителния слой, слагам почистения модел и го намазвам и него. Готов съм за заливането на втората половина. След 24 часа вече имам двете половини на матрицата и мога да правя клонинги. Обаче смолата е по-тежка от водата и вариантите са 3. Първо към вътрешния тел да се залепи издължено парченце дърво – да играе ролята на по-лек гръб на примамката. Изображение
Второ – в смолата да се добави 50+% дървен прах като пълнител. Трето – най-сложния, но според мен най-елегантния начин:
Вкарвам отново двете половини на матрицата в бокса. Намазвам ги със разделителната смес. Разделени ги напълвам с гипсов разтвор и го изравнявам по равната повърхност на матриците. Изчаквам 24 часа да изсъхне хубаво и с малка отвертка започвам да „копая” гипса – кухините в него са проекция на кухините в бъдещите 2 половинки на готовия модел, най грубо да станат като двете половинки на орехова черупка – конкавни една към друга. И да се напука не е страшно, важно е да не достигнем до смолата. Около мястото на захват на теловете за куките оставам по-масивни зони, от към коремната част също – да тежи. После правя всичко което съм направил при изграждането на коритото от картон при заливането на втората половина, и със сламките също. Само, че работата е двойна. Заливам смолата, изчаквам 24 часа, разглобявам и изчегърквам гипса – пада като калъп без да залепва. Имаме 2 двойни половини на матрицата. След 24 часа разглобявам, с шкурка почиствам и заравнявам всички повърхности на матриците без допирателните им! , изглаждам ъглите и от към допирателните повърхности по ръбовете леко ги скосявам – след като са събрани образуват малък улей за по-лесно разделяне. В оригиналния руски вариант при заливането на втората половина отстрани до картонения борд се поставят изрезки от незалепващ за смолата материал – да речем триъгълници или трапеци от буталото на по-голяма спринцовка. За да може при разделянето на двете половини в оставените дупки да се подпъхне нещо – например отвертка. Пробвал съм го но се замазват постепенно със смола. Взимаме 8 болта с подходяща дебелина и дължина + 8 крилчати гайки. И съм готов, мога да почна производството:
Изображение
Изображение
Намазвам 2-те двойни форми с разделителната смес, първия път ги намазвам двукратно, даже и отвън – страничните повърхности /винаги се стича по малко смола и после се чисти по-лесно/. Знам, че конкретната форма събира около 4 мл.. Изрязвам челото на 20 мл. спринцовка – остава цилиндър с бутало. С отделни 10 и 2 мл. спринцовки отмервам 4 мл. епоксидна смола и 0,5 мл. втвърдител и ги смесвам в 20 мл. спринцовка /буталото и е на 6-8 мл./, разбърквам добре, изчаквам 5-10 мин. да се отделят мехурчетата и пълня 2-те основни половини, захлюпвам ги с допълнителните и добре стягам с гайките.
И така имам две половинки на бъдещия воблер. И мога да заредя матрицата за нови. Най-досадната работа е чистенето на матриците, специално резбата на болтовете. 20 мл. спринцовка след втвърдяването на остатъците се чисти лесно. Слагам телчетата за куките и носа и лепя с поксипол. Шкурене, боядисване, очи, лак и лопатка.
Изображение
отгоре надолу - отличника хванал при първото си хвърляне - същия обречен да е модел - двете черупки - насложени една върху друга - слепени, боядисани.
късмет на всички през новата 2015.
Хариус
Мнения: 2405
Регистриран на: Чет Авг 16, 2007 21:41
Местоположение: ШоПландия
дал Браво: 6 пъти
получил Браво: 36 пъти
Обратна връзка:

Re: Воблер от епоксидна смола

Мнение от Хариус »

Впечатляващо колега :tup:
Благодарности за споделения опит и поздравления за упоритостта ти!
Аз лично не бих тръгнал да си правя воблер по този начин, но сигурен съм ще има хора, които ще го направят и това инфо ще им бъде от голяма полза :)
Аватар
spoon23
Мнения: 235
Регистриран на: Вто Май 03, 2011 9:11
Местоположение: Бургас
дал Браво: 21 пъти
получил Браво: 25 пъти
Обратна връзка:

Re: Воблер от епоксидна смола

Мнение от spoon23 »

И аз ти благодаря за споделянето :tup: Преди време опитвах нещо подобно,но не ми стигнаха нервите.Модела залепваше по матрицата от полиестерна смола(по-евтина е и мисля,че няма бурния ефект при втвърдяване :roll: ) в резултат унищожих 2 воблера и се отказах.И аз черпих инфо от власенко.Избрал си по-трудния вариант с черупките,но той ще ти позволи да поставяш подвижни тежести :wink: Поздравления за положения труд :tup:
"Нищо не е твърде прекрасно, за да е истина, ако не съответства на законите на природата…"Майкъл Фарадей
arilus
Мнения: 124
Регистриран на: Сря Юни 30, 2010 20:15
Местоположение: Ямбол
дал Браво: 220 пъти
получил Браво: 139 пъти

Re: Воблер от епоксидна смола

Мнение от arilus »

имал съм вземане-даване и с полиестерната смола, реакцията беше толкова бурна, че застина като пяна. а воблера мязаше на изплюта дъвка. :D
LVitchev
Мнения: 8517
Регистриран на: Нед Авг 01, 2010 16:08
Местоположение: Пловдив
получил Браво: 14 пъти

Re: Воблер от епоксидна смола

Мнение от LVitchev »

Приятелю,перфектна работа но ако приемаш съвети,смени цимента с аерогранула,прави отливката еднородна,свързва се със смолата и отливката е здрава,докато цимента прави отливката крехка.Втория съвет ми е да си вземеш ПВА отделител от складовете където продават смоли,стъкломати и т.н,вадиш отливката перфектно лъскава.Потапяш модела по които ще правиш калъпа и изчакваш отделителя да изсъхне,няма миризми няма проблеми.Поздрав за перфектната работа :tup: :tup: :tup:
"Аз нямам проблем със света,той има проблем с мен " - Янкосан

" Глупаците,мръсниците и завистниците са като хлебарките,нямат изтребване,смачкаш две,изпълзяват още двадесет............хлебарки " - Л.Вичев
arilus
Мнения: 124
Регистриран на: Сря Юни 30, 2010 20:15
Местоположение: Ямбол
дал Браво: 220 пъти
получил Браво: 139 пъти

Re: Воблер от епоксидна смола

Мнение от arilus »

първи опит за кранк. в смолата за тъмния забърках утайка от кафе.
Изображение
опита за прозрачна лопатка леко се скапа
Изображение
Илия
Мнения: 1
Регистриран на: Съб Апр 18, 2015 17:24
Риболов: Всякакъв

Re: Воблер от епоксидна смола

Мнение от Илия »

Някой да продава тея красоти ????
Публикувай отговор

Обратно към “ВоблероСтроители”