Помпене на надуваема лодка с азот

Минава, големият кораб минава ...
tbt
Мнения: 3
Регистриран на: Съб Дек 09, 2017 8:57
Риболов: Риболов на сом

Помпене на надуваема лодка с азот

Мнениеот tbt » Сря Дек 20, 2017 18:01

Здравейте колеги.Някой има ли опит или информация за напомпване на надуваема лодка със сгъстен азот ? Вярно ли е че не се променя налягането на лодката , независимо от външната температура ? Има ли реална опасност от повреда на клапите на лодката или на материала от който е направена ?

Аватар
Kukuraicho
Мнения: 22
Регистриран на: Нед Дек 13, 2015 15:24
Риболов: morski
Местоположение: Варна
дал Браво: 6 пъти
получил Браво: 1 път

Re: Помпене на надуваема лодка с азот

Мнениеот Kukuraicho » Чет Дек 21, 2017 0:06

Предполагам,че искаш да избегнеш свиването/разширяването от рзликите в температурите на въздуха?
Принципно не би трябвало да се влияе от външната темп., ако е напомпена с азот, а дали може да повреди нещо незнам!
Аз като ползвател на гумена лодка с опит няколко години се питам струва ли си? Ако трябваше да мисля в тази посока, бих заложил на инвестиция в по брутална помпа или компресор.

Аватар
nkolev
Мнения: 404
Регистриран на: Сря Фев 10, 2010 16:36
Местоположение: Бургас
дал Браво: 7 пъти
получил Браво: 11 пъти

Re: Помпене на надуваема лодка с азот

Мнениеот nkolev » Чет Дек 21, 2017 9:18

Колега Kukuraicho, всички газове се повлияват от температурата почти еднакво, тоест при по-висока температура се опитват да достигнат по-голям обем. Тъй като, при обем, който е относително постоянен (все пак балона не може да се надуе двойно), то се увеличава налягането.

цитат от уйкипедия:

Закон на Шарл
Този закон е открит и кръстен на французина Жак Шарл, който през 1787 година забелязва, че кислород, азот, водород, въглероден диоксид и въздух се разширяват еднакво в интервал от 80 келвина. Този закон гласи: Обемът на дадена маса газ при постоянно налягане е пропорционален на термодинамичната температура.

Закон на Гей-Люсак
При постоянно налягане отношението между обема на газа и неговата абсолютна температура е постоянна величина.
Наречен е още „Закон за топлинно разширение на газовете“. Казано по-просто, ако температурата на газа се увеличи, се увеличава и неговото налягане, но само ако масата и обемът на газа останат константа.

Следователно, ако си надуеш балоните на лодката с азот, няма да постигнеш разлики от температурното разширение, но ако я държиш постоянно надута би могло да се очаква по-малко стареене на материала от вътрешната страна, защото азота в много широк интервал е инертен газ.
Според мен лично разликата в стареенето ще бъде толкова малка, че няма да доживеем да я констатираме, а лодката още по-трудно ще я доживее поради ред други причини :D от външната страна.
НДК

svetoslav7704
Мнения: 308
Регистриран на: Пет Авг 13, 2010 23:19
Риболов: спининг,тролинг
Местоположение: гр.Шумен
дал Браво: 2 пъти
получил Браво: 15 пъти

Re: Помпене на надуваема лодка с азот

Мнениеот svetoslav7704 » Чет Дек 21, 2017 10:41

Ако нямаше ефект пълненето с азот, едва ли щяха да го практикуват в авиацията.Всички газове се разширяват, но инертните водят до по малко повишаване на налягането в затворен обем.С азот се пълнят и гумите на тежко натоварени строителни машини.Освен всичко загубата на налягане от просмукване през порите на гумата е 3-4 пъти по малка.При всички случаи ще има положителен ефект ,ако се надуе лодката с азот или смес от инертни газове използвани от гумаджиите.
Колкото по сериозно оборудване имаш по дребни риби хващаш.

Аватар
Kukuraicho
Мнения: 22
Регистриран на: Нед Дек 13, 2015 15:24
Риболов: morski
Местоположение: Варна
дал Браво: 6 пъти
получил Браво: 1 път

Re: Помпене на надуваема лодка с азот

Мнениеот Kukuraicho » Чет Дек 21, 2017 10:54

Аз имах в предвид :
Изображение
но след като температурния коеф. на азота , кислорода , водорода е почти еднакъв...,бе автора на темата ако иска да прочете това:
http://caralyze.bg/articles/preimushtes ... na-ili-mit

Аватар
nkolev
Мнения: 404
Регистриран на: Сря Фев 10, 2010 16:36
Местоположение: Бургас
дал Браво: 7 пъти
получил Браво: 11 пъти

Re: Помпене на надуваема лодка с азот

Мнениеот nkolev » Чет Дек 21, 2017 16:04

svetoslav7704 написа:Ако нямаше ефект пълненето с азот, едва ли щяха да го практикуват в авиацията.Всички газове се разширяват, но инертните водят до по малко повишаване на налягането в затворен обем.С азот се пълнят и гумите на тежко натоварени строителни машини.Освен всичко загубата на налягане от просмукване през порите на гумата е 3-4 пъти по малка.При всички случаи ще има положителен ефект ,ако се надуе лодката с азот или смес от инертни газове използвани от гумаджиите.

Колега Светослав, прочети закона на Шарл - не съм го измислил аз, всички газове се разширяват еднакво (което значи, че еднакво си повишават налягането при промяна на температурата в "затворен обем"), а рекламните празни приказки са за някой, който не иска да прочете две думи за физичните закони, доверчив е до наивност или и аз не знам защо. Искам пример, къде в авиацията практикуват помпане с азот, но не рекламни приказки от "гумаджии"? Разликата в масата на азота и кислорода е 12,5 % , плътността на азота е - 1,25 кг./м3, а на кислорода - 1,43 кг./м3. При никакви случаи помпенето с азот на лодки и гуми няма да доведе до никакви положителни ефекти (особено такива, които да бъдат забелязани от нас). Ако името ти "svetoslav7704" има нещо общо с набор 77, съм учуден, защото смятах, че по ваше време все още се изучаваше физика в училище. На мен лично ми бяха интересни часовете по физика и химия, а при сегашните интернет възможности е обидно да се доверяваме сляпо на рекламни приказки от хиляда и една нощ.
НДК

lubobg
Мнения: 452
Регистриран на: Вто Ное 18, 2008 17:15
Местоположение: Плевен
получил Браво: 41 пъти

Re: Помпене на надуваема лодка с азот

Мнениеот lubobg » Чет Дек 21, 2017 16:48

Може с хелий да си надуеш лодката колега.Направо ще се носи над водата. :mrgreen:
Помпенето с азот има смисъл,за гумара, да прибере едни парички.
Иначе съм служил във ВВВУ Долна Митрополия и самолети съм виждал достатъчно.
Азот за гумите никой не ползваше.

svetoslav7704
Мнения: 308
Регистриран на: Пет Авг 13, 2010 23:19
Риболов: спининг,тролинг
Местоположение: гр.Шумен
дал Браво: 2 пъти
получил Браво: 15 пъти

Re: Помпене на надуваема лодка с азот

Мнениеот svetoslav7704 » Чет Дек 21, 2017 20:48

Колкото по сериозно оборудване имаш по дребни риби хващаш.

svetoslav7704
Мнения: 308
Регистриран на: Пет Авг 13, 2010 23:19
Риболов: спининг,тролинг
Местоположение: гр.Шумен
дал Браво: 2 пъти
получил Браво: 15 пъти

Re: Помпене на надуваема лодка с азот

Мнениеот svetoslav7704 » Чет Дек 21, 2017 21:45

Законите които са цитирани се отнасят за силно разредени газове.Ние не работим с такива.Защо температурния коефицент на разширение на всички газове не е еднакъв.Гумите на самолетите наистина се помпят с азот.Защо :?: :idea: За амортисьорите също използват този газ.Защо не ги пълнят с въздух.
Колкото по сериозно оборудване имаш по дребни риби хващаш.

czd
Мнения: 440
Регистриран на: Сря Апр 07, 2010 15:55
дал Браво: 48 пъти
получил Браво: 15 пъти

Re: Помпене на надуваема лодка с азот

Мнениеот czd » Пет Дек 22, 2017 4:37

nkolev написа:
svetoslav7704 написа:Ако нямаше ефект пълненето с азот, едва ли щяха да го практикуват в авиацията.Всички газове се разширяват, но инертните водят до по малко повишаване на налягането в затворен обем.С азот се пълнят и гумите на тежко натоварени строителни машини.Освен всичко загубата на налягане от просмукване през порите на гумата е 3-4 пъти по малка.При всички случаи ще има положителен ефект ,ако се надуе лодката с азот или смес от инертни газове използвани от гумаджиите.

Колега Светослав, прочети закона на Шарл - не съм го измислил аз, всички газове се разширяват еднакво (което значи, че еднакво си повишават налягането при промяна на температурата в "затворен обем"), а рекламните празни приказки са за някой, който не иска да прочете две думи за физичните закони, доверчив е до наивност или и аз не знам защо. Искам пример, къде в авиацията практикуват помпане с азот, но не рекламни приказки от "гумаджии"? Разликата в масата на азота и кислорода е 12,5 % , плътността на азота е - 1,25 кг./м3, а на кислорода - 1,43 кг./м3. При никакви случаи помпенето с азот на лодки и гуми няма да доведе до никакви положителни ефекти (особено такива, които да бъдат забелязани от нас). Ако името ти "svetoslav7704" има нещо общо с набор 77, съм учуден, защото смятах, че по ваше време все още се изучаваше физика в училище. На мен лично ми бяха интересни часовете по физика и химия, а при сегашните интернет възможности е обидно да се доверяваме сляпо на рекламни приказки от хиляда и една нощ.


От 10 години работя в авиацията и мога да ти гарантирам, че няма гума на модерен самолет, която да не се пълни с азот.
Хубаво е като пишеш за закона на Шарл да не четеш само в уикипедия,а да се опиташ да му хванеш смисъла,защото в случая на колегата той няма абсолютно никакво отношение, първо закона на Шарл е валиден само при постоянно налягане, второ спрямо този закон изменението обема на даден газ спрямо изменеието на темепратурата е константа. В случая ако ще се уповаваме на закони ще ни трябва закона на Клапейрон -Менделеев, чийто частен случай е закона на Шарл (константно налягане). Като сме тръгнали да даваме пример с авиацията, ще ти дам следния - налягането на основните гуми на Ербъс А320 е приблизително 205 psi при температура 20 градуса по Целзий, та този същия самолет след кацане загрява спирачките до около 300 градуса по Целзий, които пък от своя страна загравят гумите, ако след кацане измерим гумите ще устновим, че налягането им магически е нараснало до 230-240 psi, обемът си остава един и същ. Налягането на чистия азот се влияе много по-малко от температурата спрямо въздуха при еднакъв обем, това се дължи на липсана на пари и други елементи. При температури -30 до +30 и налагяне около 2-3 атмосфери то изменението на налягането ще е не повече от 0.1-0.2 атмосфери, при въздуха е доста повече, та има резон да се пълно лодката с Азот, отделно на теория би следвало лодката с азот да спада доста по-бавно от тази с въздух поради размера на молекулите, но разликата ще е пренебрежима.

Аватар
Kukuraicho
Мнения: 22
Регистриран на: Нед Дек 13, 2015 15:24
Риболов: morski
Местоположение: Варна
дал Браво: 6 пъти
получил Браво: 1 път

Re: Помпене на надуваема лодка с азот

Мнениеот Kukuraicho » Пет Дек 22, 2017 8:12

Screenshot (9) (Medium).png
Screenshot (9) (Medium).png (211.45 KiB) Прегледано 817 пъти

Само, че коеф на разширение на различните газове (азот, кислород, водород) в порядъка на 80 градуса по келвин е почти равен, т.е при вариране на температурата в границите на дори на 40 градуса по целзий коеф. на разширение на различните газове е с пренебрежимо малки разлики. Но при самолетите е друга бира , там температурата в колесника се променя рязко в много голям диапазон откъдето и този коефицент на рзширение за различните газове окзва влияние в/у налягането.
Та извода е: при малки температурни разлики 30-40 градуса няма много смисъл от азота.
Бе както каза един коега по-горе помпете с хелий, то перките за вентилатор са по-евтини от пропелерите, пък и дупките от вълните ще се избегнат и тамън като наловите по 3кг на калпак ще се приводнявате от товара :mrgreen:

Аватар
nkolev
Мнения: 404
Регистриран на: Сря Фев 10, 2010 16:36
Местоположение: Бургас
дал Браво: 7 пъти
получил Браво: 11 пъти

Re: Помпене на надуваема лодка с азот

Мнениеот nkolev » Пет Дек 22, 2017 8:57

czd написа:
nkolev написа:
svetoslav7704 написа:Ако нямаше ефект пълненето с азот, едва ли щяха да го практикуват в авиацията.Всички газове се разширяват, но инертните водят до по малко повишаване на налягането в затворен обем.С азот се пълнят и гумите на тежко натоварени строителни машини.Освен всичко загубата на налягане от просмукване през порите на гумата е 3-4 пъти по малка.При всички случаи ще има положителен ефект ,ако се надуе лодката с азот или смес от инертни газове използвани от гумаджиите.

Колега Светослав, прочети закона на Шарл - не съм го измислил аз, всички газове се разширяват еднакво (което значи, че еднакво си повишават налягането при промяна на температурата в "затворен обем"), а рекламните празни приказки са за някой, който не иска да прочете две думи за физичните закони, доверчив е до наивност или и аз не знам защо. Искам пример, къде в авиацията практикуват помпане с азот, но не рекламни приказки от "гумаджии"? Разликата в масата на азота и кислорода е 12,5 % , плътността на азота е - 1,25 кг./м3, а на кислорода - 1,43 кг./м3. При никакви случаи помпенето с азот на лодки и гуми няма да доведе до никакви положителни ефекти (особено такива, които да бъдат забелязани от нас). Ако името ти "svetoslav7704" има нещо общо с набор 77, съм учуден, защото смятах, че по ваше време все още се изучаваше физика в училище. На мен лично ми бяха интересни часовете по физика и химия, а при сегашните интернет възможности е обидно да се доверяваме сляпо на рекламни приказки от хиляда и една нощ.


От 10 години работя в авиацията и мога да ти гарантирам, че няма гума на модерен самолет, която да не се пълни с азот.
Хубаво е като пишеш за закона на Шарл да не четеш само в уикипедия,а да се опиташ да му хванеш смисъла,защото в случая на колегата той няма абсолютно никакво отношение, първо закона на Шарл е валиден само при постоянно налягане, второ спрямо този закон изменението обема на даден газ спрямо изменеието на темепратурата е константа. В случая ако ще се уповаваме на закони ще ни трябва закона на Клапейрон -Менделеев, чийто частен случай е закона на Шарл (константно налягане). Като сме тръгнали да даваме пример с авиацията, ще ти дам следния - налягането на основните гуми на Ербъс А320 е приблизително 205 psi при температура 20 градуса по Целзий, та този същия самолет след кацане загрява спирачките до около 300 градуса по Целзий, които пък от своя страна загравят гумите, ако след кацане измерим гумите ще устновим, че налягането им магически е нараснало до 230-240 psi, обемът си остава един и същ. Налягането на чистия азот се влияе много по-малко от температурата спрямо въздуха при еднакъв обем, това се дължи на липсана на пари и други елементи. При температури -30 до +30 и налагяне около 2-3 атмосфери то изменението на налягането ще е не повече от 0.1-0.2 атмосфери, при въздуха е доста повече, та има резон да се пълно лодката с Азот, отделно на теория би следвало лодката с азот да спада доста по-бавно от тази с въздух поради размера на молекулите, но разликата ще е пренебрежима.

Благодаря за разясненията на законите, явно не съм внимавал на лекциите и упражненията по физикохимия, та се наложи да прочета уйкипедията :idea: . Колеги помпете само с азот :tup: , защото иначе ще и се е--е ма..та :mrgreen: на лодката.
НДК

Trofei
Мнения: 489
Регистриран на: Вто Юли 12, 2016 19:23
Риболов: Тролинг
дал Браво: 1 път
получил Браво: 104 пъти

Re: Помпене на надуваема лодка с азот

Мнениеот Trofei » Пет Дек 22, 2017 9:38

Гумите на самолетите се пълнят с азот за да няма кислород в тях,който е лесно запалим! :wink: На мен идеята за пълнене с хелий ми е любопитна,защото би трябвало да се намали общата тежест,а това ще доведе до по-висока скорост! :roll: Някой ако разбира от хелий,да каже дали е така,моля? :roll:

Аватар
мечока
Мнения: 152
Регистриран на: Съб Мар 07, 2009 12:52
Местоположение: dobrich
дал Браво: 3 пъти
получил Браво: 14 пъти

Re: Помпене на надуваема лодка с азот

Мнениеот мечока » Пет Дек 22, 2017 11:38

Колега ,казваш за температури от 30-40 гр. НО лятото това е температура на въздуха а слънцето нагрява доста повече лодките ни.В службата бачкам с сух азот,ще взема да надуя два балона да видя какво ще стане.Само как да измеря да са еднакви като количество или еднакви по големина.

czd
Мнения: 440
Регистриран на: Сря Апр 07, 2010 15:55
дал Браво: 48 пъти
получил Браво: 15 пъти

Re: Помпене на надуваема лодка с азот

Мнениеот czd » Пет Дек 22, 2017 13:54

Trofei написа:Гумите на самолетите се пълнят с азот за да няма кислород в тях,който е лесно запалим! :wink:

Това е част от идеята, все пак има и самолети, чийто гуми се пълнят и с други газове. :wink:

Самоизключвам се от тази дискусия, явно типично по български всеки е компетентен, четейки уикипедия.
Те хората отдавна са го измислили, много ще ми е интересно да дойда да погледам как си карете лодките при 80 градуса по Келвин.
Та в заключение, за да бъда полезен все пак, а да не спамя в темата на колегата ще напиша, че пълненето с Азот при темпераурите, при които би следвало да се ползва лодката не би имало кой знае колко голям и забележим ефект спрямо това с въздух, но все пак има предимства.


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 1 и 0 госта