Двигател за каяк ":D

Форум за новатори, експериментатори и почитатели на екстремните изживявания в комбинация с риболова.
EDM electronics
Мнения: 244
Регистриран на: Сря Ное 24, 2010 22:35
Риболов: kayak fishing
Местоположение: СЛИВЕН
дал Браво: 45 пъти
получил Браво: 112 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот EDM electronics » Пет Юни 29, 2018 9:27

mariqng написа:Извинявам се ,че не уточних в началото -става въпрос за стъклопластова V лодка . Идеята ми беше да се запозная с Вашите постижения при използването на елдвигатели и тяхното захранване . Впечатлих се от находчивоста ви ! Благодаря за отзивчивоста ВИ ! Успехи !


mariqng, трябваше да кажеш по-рано, че си с лодка, а не каяк, защото за лодка има по-добро решение за акумулатор. Това което разяснявах е само за каяк.

За лодка е по-добре да ползваш литий-железо-фосфатен акумулатор, като на vesko1234.
Лодката е с доста по-голямо челно съпротивление от каяка и ще има по-висока консумация поне 2 пъти. Лодката не я бъркат 10-20 кг. повече, докато при каяка трябва да се пести тегло от всичко. Най-дуракоустойчиви и с най-голям коефициент на натоварване е литий-железо-фосфатен акумулатор - LiFeSO4.

Ако е малка лодката, да, ползвай Li-Ion, но за по-голяма LiFeSO4. Всъщност Торкидо работят с Li-Ion, защото акумулатора е комплектован заедно с двигателя и трябва да е лек. Не става за тая цел LiFeSO4.

Ако мотора ти е с големия пропелер от 30 см, значи двигателят ти е добър - нискооборотен с голям въртящ момент. Това е много ефективен пропелер. Сравнявал съм го с този на Торкидо - нямат никаква разлика и на външен вид са почти идентични.

Ако поставиш и дюза на двигателя, ще му се вдигне КПД-то поне с 15% по мои груби изчисления.
"Риболовец който не лъже и не се хвали не е никакъв риболовец" - Паоло Куельо и EDM electronics

mariqng
Мнения: 20
Регистриран на: Пет Апр 03, 2015 9:33
Местоположение: Шумен
дал Браво: 5 пъти
получил Браво: 1 път

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот mariqng » Нед Юли 01, 2018 18:28

Ангажирам Ви вниманието с нещо което е по- различно от вашето хоби - за което съжалявам ! Радвам се ,че има такива професионалисти и в хобито си! А колкото до моят пропелер -три лопатков с ф 240 мм.Консумацията ми при бърз тролинг е около10А-а от там и необходимоста от емкостни акомулатори . Дискусията ме обогати -за което Ви БЛАГОДАРЯ !!

mariqng
Мнения: 20
Регистриран на: Пет Апр 03, 2015 9:33
Местоположение: Шумен
дал Браво: 5 пъти
получил Браво: 1 път

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот mariqng » Нед Юли 01, 2018 18:30

А идеята за дюза ми хареса -ще пробвам !

EDM electronics
Мнения: 244
Регистриран на: Сря Ное 24, 2010 22:35
Риболов: kayak fishing
Местоположение: СЛИВЕН
дал Браво: 45 пъти
получил Браво: 112 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот EDM electronics » Чет Юли 05, 2018 11:42

Направих speed-drift-тест на новия двигател. Надмина очакванията ми. Голяма мощ при ниска консумация, с около 15-20% по-икономичен от моторите на Торкидо. С каяк Malibu Stelt 12 успях да развия около 10-11 км/ч, като се има предвид, че каяка е широк 83 см. Просто това е предела на този корпус. По-нататък кърмата потъва изцяло във водата и каяка почва да се пълни с вода, макар и да съм поставил двигателя под лек наклон, да бута кърмата нагоре, което си е енергиен разход. Ако отвесирам мотора ще стане още по-икономичен до пределната икономична скорост от 8 км/ч. След тази скорост рязко нараства разхода на енергия, като при 10 км/ч достига до и над 500 Вт. Има начин без да нараства мощността да се вдигне скоростта с още 2-3 км/ч, но това ще се отрази на времето за оборудване на каяка, а то за мен е много важно. Всъщност не са необходими по-високи скорости за риболовен каяк, най-важното е да има ниско потребление на енергия до скорости от 6 км/ч, като всъщност това съм акцентирал в двигателя, затова и пропелера от Ф 300 мм е по-голям дори от тези на големите четиритактови бензинови мотори.
Скорост от 3,8 км/ч поддържам само с 30W, а сонара ми консумира 20W.

Malibu Stelt 12 е изключително стабилен каяк. Формата на дъното му е изключително мореходно. Делта формата обхваща цялото дъно и именно това го прави по-стабилен каяк от всички останали. Каяка оре водата и се вклинява в нея, а не се плъзга, като дюшек. Отделно това е каяка с най-доброто отношение обем/тегло, изключително лек - 25 кг. при 220 л. Не мърда при вълни от язовир, те просто чукат по корпуса, без да заклащат каяка. Основният недостатък е, че се пълни багажното отделение с вода поради липсата на наклон.
"Риболовец който не лъже и не се хвали не е никакъв риболовец" - Паоло Куельо и EDM electronics

mariqng
Мнения: 20
Регистриран на: Пет Апр 03, 2015 9:33
Местоположение: Шумен
дал Браво: 5 пъти
получил Браво: 1 път

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот mariqng » Пет Юли 06, 2018 7:55

Още един плюс ще бъде ако имаш възможноста да регулираш финно наклона на двигателя по време на движение -ЕФЕКТИВНО е ! Сигурен съм ,че можеш да го измислиш !

EDM electronics
Мнения: 244
Регистриран на: Сря Ное 24, 2010 22:35
Риболов: kayak fishing
Местоположение: СЛИВЕН
дал Браво: 45 пъти
получил Браво: 112 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот EDM electronics » Пет Юли 06, 2018 9:09

mariqng написа:Още един плюс ще бъде ако имаш възможноста да регулираш финно наклона на двигателя по време на движение -ЕФЕКТИВНО е ! Сигурен съм ,че можеш да го измислиш !

Не е много голям толеранса на скоростта при каяка - от 0 до 10 км/ч. Пробвал съм да променям ъгъла на мотора, но няма кой знае колко голям ефект. Ще се добави и тегло, а с това се съобразявам най-вече. Дори перпендикулярен мотора ми се струва е най-добре за тролинг скоростите. Промяната на ъгъла с актуатор няма да е много лесна задача. Ще стане голямо усложнение за минимален ефект. При лодките с мощните мотори и високите скорости със сигурност ще има ефект, но тук почти няма - изпробвано!
Сега мотора ми е леко наклонен да бута кърмата нагоре. Това обаче ми струва 100 Вт допълнителна мощност при максималната скорост. Ефекта е, че каяка не вири нос, стои водоравно.

Има по лесен начин, като се постави съвсем малко подводно крило на стойката на двигателя. То ще повдига кърмата без разход на енергия. Но това е едно голямо неудобство, да се монтира, сваля...
Най-икономично е задвижването, когато вектора на тягата е насочен точно по посока на движението. А повдигането на каяка или лодката става от вълната, която се образува при сблъсъка на корпуса с флуида над определена скорост. Вълната повдига носа, а потапя кърмата. Оправянето на това положение по най-добрия начин се нарича подводно крило. Промяната вектора на тягата носи минимални ползи, защото, за да се изправи корпуса не става безплатно от към енергията.

За мен е важно бързо да оборудвам каяка. Сега от спирането на водоема до влизането във водата ми отнема 20 мин. - сваляне на каяка от багажника и оборудване, въдици, багаж, облекло и т.н.

По-нататък ще помисля за малко подводно крило около 30-40 см, което да се поставя и сваля много бързо по някакъв начин. Имам купен точно такъв алуминиев профил.

Мога да поставя и дюза на мотора, но и това е едно неудобство. Първо ще стане обемен двигателя, после ще се добави допълнително 1 кг. върху него. При каяка основното ограничение е тегло и пространство. Та или имаш едното, или губиш другото. Дюзата ще насочи страничната тяга от пропелера напред, т.е. двигателя освен винтов става и турбореактивен, но това ще повиши значително ефективността му. Дюзата най-вече ще премахне напълно паразитната тягата на мотора върху руля. Сега се налага при по-висока скорост здраво да натискам левия педал. Ха съм го изтървал, ха съм се забил във водата. А двигателя си произвежда странична тяга на вятъра...
"Риболовец който не лъже и не се хвали не е никакъв риболовец" - Паоло Куельо и EDM electronics

mariqng
Мнения: 20
Регистриран на: Пет Апр 03, 2015 9:33
Местоположение: Шумен
дал Браво: 5 пъти
получил Браво: 1 път

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот mariqng » Пон Юли 09, 2018 19:35

Както винаги обстоен и компетентен !Имах впредвид с финеса да се намери най облегченият режим за мотора -по аналогия с глисиращият режим при лодките ! Мисля ,че тук впредвид дължината и скороста -мотора според консумацията -предполагам !


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 3 и 0 госта