ЗАКОТВЯНЕ НА КАЯК

Форум за новатори, експериментатори и почитатели на екстремните изживявания в комбинация с риболова.
Аватар
DOCTORA
Мнения: 2065
Регистриран на: Нед Дек 19, 2004 19:27
Местоположение: АНГЛИЯ
дал Браво: 4 пъти
получил Браво: 6 пъти

ЗАКОТВЯНЕ НА КАЯК

Мнениеот DOCTORA » Вто Сеп 16, 2008 2:11

Закотвянето на каяка е най-опасното нещо което трябва да правим при риболов с каяк.

Запомнете - ако се опитате да вдигнете тежка или заседнала на дъното котва, както и ако вълна дръпне каяка срещу котвата КОГАТО ВЪЖЕТО И СЪОТВЕТНО ТОЧКАТА НА КОНТАКТ С КАЯКА Е ОТСТРАНИ - КАЯКА МОЖЕ И ЩЕ СЕ ПРЕОБЪРНЕ МНОГО ЛЕСНО И ВНЕЗАПНО!!!!

Никога не дърпайте въжето за да откачите котвата отстрани на каяка!

За да не се обърне каяка, точката на контакт с въжето трябва да е колкото се може по-близо до централната линия и до кърмата или носа!!!!

При такова закрепване на котвеното въже, когато го дърпаме, каяка не се накланя настрани с опастност да се преобърне, а носа или кърмата се потопяват леко надолу и каяка остава вертикален и стабилен!

Изображение

Има два начина да се постигне такова закотвяне:

1 - като се използва скоба на края на каяка ( на кърмата или на носа )

през която да минава котвеното въже.
Тази схема изисква котвата да виси от носа или кърмата когато не е пусната.

Моят каяк имаше такава система инсталирана фабрично:

Изображение

Тази система изисква както вече споменах някява скоба на края на каяка и някакво устройство за закрепяне на въжето към каяка. На моят каяк на левият борд фабрично беше инсталирано устройство което се използва за застопоряване на въжета при яхтите. Английското му име е " клам клиит " - Clam Cleat.

Изображение

През него се провира въжето на котвата което не може да се движи в обратна посока поради вътрешните нарези които го застопоряват.

Тази система може да се приложи при Билбаото защото позволява създаване на котвена система без да се пробиват дупки.
Как се постига това:
За скоба се използва дръжката на носа или кърмата на каяка или халка прикрепена към дръжката. През халката ( дръжката ) се прекарва котвеното въже. Вместо " клам клиит ", котвеното въже се застопорява като се завързва за страничното въже на каяка.
Има един много хитър моряшки възел за целта който се казва " Хайуейманс хич" - Highwayman's Hitch. Ето схемата как се връзва:

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Този възел е много надежден и се развързва моментално само с рязко подръпване на другият ( късият, свободният ) край на въжето.

Научете този възел! Той се използва и при системата за моментално отделяне от котвата и при завързване на каяка към шамандури и при завързване на един каяк към друг каяк.

По принцип въжето на котвата трябва да е на макара. На тази макара трябва да има устройство за стопиране на въжето за да не се размотава. Ако на макарата се монтира карабина, става възможно макарата да се закачи за страничното въже и да се остави да виси отстрани на каяка.
Аз използвам макара купена от магазин за водолазно оборудване. Такива има и в Бългърия. Благодарение на колегата от форума ecoplast който намери този сайт, можете да си купите тази макара която е идеална за каяк:

Изображение

http://www.divingshopbg.com/aksesoari/makara.html

Към дупките на дръжката може да се закачи карабина с която да закачате макарата за страничното въже:

Изображение

Следва много голямо и важно продължение.... :lol: :lol: :lol:
Успеха в риболова има две тайни:

1- никога не казвай всичко което знаеш!

Аватар
RIMOHIT
Мнения: 3898
Регистриран на: Пон Юни 13, 2005 19:10
Местоположение: Бургас-Стара Загора
дал Браво: 34 пъти
получил Браво: 16 пъти

Мнениеот RIMOHIT » Вто Сеп 16, 2008 8:40

Още...още...още :lol: :lol: :lol:
Всичко хубаво ама по добре да не се мандахерца някаква си котва от вън (малко замяза на параход) :lol: :lol: :lol:
Док не искам да бъда припрян ама ако носим някакъв надуваем буй и закотвяме първо него а ние се връзваме за буя като шамандура не е ли по безопасно при по високи вълни.

П.С. Кефя се как ни даваш на час по лъжичка и ни държиш в напрежение :lol:
hobie revolution 13

Аватар
DOCTORA
Мнения: 2065
Регистриран на: Нед Дек 19, 2004 19:27
Местоположение: АНГЛИЯ
дал Браво: 4 пъти
получил Браво: 6 пъти

Мнениеот DOCTORA » Вто Сеп 16, 2008 10:35

Прав си Римохите! Точно такава система се използва при по-неспокойно море.
Не се бавя нарочно. Просто не ми остава време да напиша всичко наведнъж.

За да не те държа в крайно напрежение ето една от снимките които ще последват с продължението. На снимката се вижда цялата система на закотвяне при вторият вариант който ще обясня, плюс шамандура за внезапно освобождаване:

Изображение

На практика червеното въже към каяка не свършва със такова синьо чиле а е със свободен край за да може да се изниже бързо и свободно през карабината при внезапно освобождаване.
Успеха в риболова има две тайни:

1- никога не казвай всичко което знаеш!

Аватар
Булти
Мнения: 381
Регистриран на: Вто Май 22, 2007 12:48

Мнениеот Булти » Сря Сеп 17, 2008 12:31

Здравейте и Поздравления за Доктора :D :D :D !
Ще си позволя обаче едно допълнение ! Показаната на снимката горе котва не е подходяща за кану , каяк или дори малка лодка .Такава котва удавих точно срещу нос Емине , при това бях с надуваемата си Хонда , не правете моята грешка , тия рогове разтворят ли се - край - няма откачане после...след това научих , че за подобни котви се използват две въжета - едното е основно , а другото е спомагателно- по-тънко е и се връзва за върха на котвата и ако стане фатална закачка се дърпа спомагателното за да се освободи котвата и после котвата се обира вече с основното...де ти място на кануто за две въжета :?: :?: :?: - ще стане една плетеница - не ти е работа :( ...аз лично ползвам котва с рогове от 6мм. тел неръждавейка - има ги ...като се закачи - дърпам мааалко по-силно - телта се огъва и котвата се освобождава , после огъвам с ръка отново съотв. рог до първоначално пложение :wink: ....Поздрави !

Аватар
SELVA
Вносител
Мнения: 1234
Регистриран на: Съб Ное 05, 2005 22:48
Местоположение: София
дал Браво: 21 пъти
получил Браво: 18 пъти
ЛС/Мейл:

Мнениеот SELVA » Сря Сеп 17, 2008 13:24

кликайте тука за да видите тази котва:
http://www.profilnature.com/boutique/in ... th=6_8_174

доктор йоткер, тези ползват ли се, изглежда се закачат по-трудно в дъното??

Изображение
Последна промяна 1 на SELVA, променена общо 0 пъти

Аватар
RIMOHIT
Мнения: 3898
Регистриран на: Пон Юни 13, 2005 19:10
Местоположение: Бургас-Стара Загора
дал Браво: 34 пъти
получил Браво: 16 пъти

Мнениеот RIMOHIT » Сря Сеп 17, 2008 14:51

Булти .Туй дето го пишеш много хубаво .Браво за споеделения ти опит.
Обаче ако някой реши да си прави малка котва с "мустаци" от неръждаема тел да има в предвид ,че ако 6мм мустак с дължина 50 см се огъва при една сила то 6мм мустак с дължина 20 см се огъва при по голяма сила (заради по малкото рамо) .Мисълта ми беше ,че ако някой тръгне да си прави такава котва за да стане по малка ..като за каяк трябва да е с по тънки телове ... ама трябва да се пробва де.. :roll:
hobie revolution 13

Аватар
Булти
Мнения: 381
Регистриран на: Вто Май 22, 2007 12:48

Мнениеот Булти » Сря Сеп 17, 2008 15:16

моята я купих фабрично направена за 12 лева , не ойро :D , ползвам я вече 2 години и утре ще кача снимка да я видиш :D

Аватар
DOCTORA
Мнения: 2065
Регистриран на: Нед Дек 19, 2004 19:27
Местоположение: АНГЛИЯ
дал Браво: 4 пъти
получил Браво: 6 пъти

Мнениеот DOCTORA » Чет Сеп 18, 2008 5:14

ПРОДЪЛЖЕНИЕ:

Както споменах преди, първият вариант има предимство че може да се инсталира на Билбаото без да се дупчат дупки.
Като помислих, осъзнах че и вторият метод може да се направи без да се дупчи каяка, макар и в по-опростен вид. За целта обаче трябва да се исталира първо Джоновица, закрепена за каяка с каиши – по-нататък ще обясня как.
Аз лично бих използвал в Черно море първият вид само при положение че няма силни течения.

Най-големият недостатък но този метод е че ако котвата е прикрепена към въжето посредством верига, както трябва да бъде, вригата е неудобна да се държи отгоре на каяка когато котвата е вдигната и при пускането може да заяде в халката( може да заяде и при прибирането на котвата ).
Без верига каякът може да се закотви ефективно само в стояща вода.

--------------------------------------------------------------------------------

2 - вторият метод ще го кръстя на български:

" Котвена лебедка " по превод от английското му название - " Анкъ троли " ( Anchor trolley ).


За монтирането на котвена лебедка е необходимо да се закрепят макарички ( лебедки ) за носа и кърмата на каяка с помоща на двойно ластично въже дълго 10 см с диаметър 4-5 мм. Между макаричките се опъва въже с дияметър 4мм, което се върти в кръг като ремък.
Двата края на въжето са свързани с карабина.

Ето как беше инсталирана тази система на моят каяк от магазинерите от които го купих – напълно безхаберни за принципа на действие на системата:

Изображение

На снимката се вижда че макаричките са захванати за каяка без ластични въженца и са разположени много централно – особенно задната ( червената стрелка ). При това закрепване каяка неминуемо ще се обръща при задно закотвяне.Сините стрелки показват къде трябва да са закрепени лебедките.

Ето как коригирах системата и преместих лебедките по- близо до двата края на каяка – червените стрелки:

Изображение

Принципът на действие на тази система е че позволява котвеното въже да се премести на носа или на кърмата чрез придърпване на лебедковото въже. Котвеното въже минава през карабината. При дърпане на лебедковото въже, карабината заедно с котвеното въже се премества към носа или кърмата:

Изображение

Ластичните въженца държащи лебедките са амортисьори. При рязко дърпане на котвеното въже, от вълна да речем, те правят дърпането по-плавно и намаляват риска от преобръщане на каяка. Тяхното действие се чувства много когато седите в закотвен каяк при по-неспокойно море.

Ето как се закрепят ластичните въженца за носа и за кърмата. Ако нямате такива скоби и пъпки можете да вържете самото въже. Единичен стегнат възел е достатъчен. Не се развървва.

Изображение

Изображение

Изображение

Ето как се завързва карабината:

Изображение

Тук се вижда карабината превъртяна до лебедката на кърмата:

Изображение

и на носа:

Изображение

Атук се вижда карабината фиксирана до лебедката на носа с котвеното въже минаващо през нея. Така се закотвя за носа на каяка:

Изображение

Когато котвата е на дъното, важно е да засатопорим котвеното въже.
Най-безопасно е да се застопори котвеното въже така че да може да се освободи внезапно и лесно при нужда. За тази цел се използват специални устройства взаимствани от яхтите. Те се наричат на английски " Клам клиит " или " Кам клиит ". Ако Пен им знае българските имена да ги каже.
Аз ще ги наричам “ Горен кам клиит “.
Важно е тези кам клиитове да позволяват въжето да се фиксира в тях без да има нужда да се промушва. Просто да се слага отгоре и да се освобождава с лесно рязко дръпване.
На моят каяк, безхаберните магазинери които никога не са закотвяли каяк в живота си, бяха инсталирали ето този горен кам клиит:

Изображение

Както се вижда от снимката този горен кам клиит е затворен отгоре и въжето трябва да се промишва от края. Това го прави почти неизползваем.

За да го използвам ефективно се наложи даго приспособя като го отрязох така че въжето да може да се закрепя отгоре просто като се постави в улея:

Изображение

Изображение

Изображение

Когато котвеното въже се заклещи с кам клиита, тягата върху котвеното въже предизвекна карабината да се придвижва от края към средата на каяка и точката на закрепяне идва отстрани на каяка, който в следствие се преобръща. За да не се получи това, трябва да се застопори лебедковото въже така че, да не може да се върти свободно. За тази цел се използват “ Странични кам клиитове “:
Този спира движението на въжето назад при закотвяне за кърмата:

Изображение

Изображение

а този спира въртенето на лебедковото въже напред, при закотвяне за носа:

Изображение

Изображение

Застопорявя се тази част на въжето което няма карабина, в случая долната част.

Аз монтирах котвени лебедки от двете страни на каяка - за удобство, и за да се използват различни похвати на закотвяне които ще коментираме по-нататък.
На десният борд системата е същата като на левия, само Горният кам клиит ( за котвеното въже ) е различен. На десният борд монтирах най- подходящият за тази система калм клиит - " Аланит кам клиит ":

Изображение

Изображение

Понеже не можах да достигна от вътрешната страна за да използвам болтове и гайки ( нитове не минаваха през кам клиита - беше много дълъг с тясни отвори 4мм ) се наложи да приспособя тези пластмасови блокчета от ел-магазин. Тях ги хванах с нитове а кам клиита за тях с болтове.

Ето как работи този кам клиит, много е удобен:

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Как се борави с лебедковата ситема на практика:

- Първо пускаме котвата да виси отстрани на каяка. Вкарваме котвеното въже в карабината. Като отпускаме по малко от котвеното въже, с лебедковото въже придвижваме карабината до носа или кърмата на каяка ( от кърмата е малко по-страшничко да се закотвиш но се лови риба по-лесно ). Когато карабината достигне лебедката, застопоряваме лебедковото въже в съответният страничен кам клиит.
Чак тогава пускаме котвата да пада свободно. Така тягата е в краищата а не отстрани на каяка и няма опасност от обръщане.


При спокойно море и липса на течение може да се закотвиме по гореописаният начин в който случай котвеното въже преминава през карабината и се застопорява с горният кам клиит. Ако нямате възможност да намерите кам клитовете които описах може да използвате обикновенни.
При тях не може да се извърши внезапно оквобождаване обаче. При спокойно море то обикновенно не е и необходимо.

Ето обикновен клиит който се намира по железариите:

Изображение

Котвеното въже просто се омотава но осморка:

Изображение


Така, сега стигнахме до любимата на Римохит шамандура!
По-безопастно, особенно при развалнувано море, при наличие на нахални ски джетове и моторници, и за да можете светкавично да се освободите от котвата без да я загубите по каквито и да е причини, се използва системата за внезапно освобождаване:


Изображение

Изображение

При тази система се използва шамандура и 5-6 метрово въже с диаметър 5-6 мм. На снимките то е червено.
Котвата се пуска, макарата с котвата се закача на шамандурата, каяка се свързва с шамандурата посредством късото въже. Късото въже минава през карабината на носа или кърмата и се застопорява на горният кам клиит. В случай на нужда, с рязко дръпване нагоре, въжето се освобождава от кам клиита и се оставя свободно да се изниже през карабината.
Ние вече сме свободни от котвата. Котвата е закрепена за шамандурата. След като премине голямата вълна от ски джета или моторницата ( посрещаме вълната с носа напред ), или след като сме се върнали от краткото отиване до брега по голяма нужда, просто гребеме до шамандурата, взимаме късото въже, докарваме карабината отстрани до ръката си като придърпваме лебедковото въже, вкарваме късото въже в карабината, придвижваме карабината с късото въже до лебедката на кърмата или носа, застопоряваме лебедковото въже в страничният клиит, застопоряваме късото въже в горният клиит, и отново сме закотвени!

Изображение

Изображение

Тук му е мястото да спомена че ако нямате специалните горни клиитове, може да се използва "Хайуейманс хич" възела който обясних в първата част. Късото въже се връзва с него за страничното въже.


Дотук обясних горната част на котвената система на каяка.
Сега ще обясня долната част.

Котвеното въже за каяк няма нужда да бъде дебело като това за лодките. Каяка е много лек и въжета от 3 до 5 мм са предостатъчни.
При тънките въжета не е проблем здравината а това че тънкото въже се врязва в пръстите когато се налага да се дърпа заседнала котва. Трябва да имате ръкавица.
Водолазната макара която се продава в България е с 3 мм въже, моята също. Нямам проблеми с него, много е добро.

Колко да е дълго котвеното въже?

ОСНОВНО ПРАВИЛО!!!

ПРИ ЗАКОТВЯНЕ С КАЯК ДЪЛЖИНАТА НА ВЪЖЕТО МЕЖДУ КАЯКА И КОТВАТА ТРЯБВА ДА Е 3 ДО 5 ПЪТИ ПО-ГОЛЯМА ОТ ДЪЛБОЧИНАТА!!!!

Изображение

При това положение силата която дърпа котвата е успоредна на дъното а не вертикална. Котвата се влачи по дъното и се закотвя а не се повдига вертикално нагорe.

Най-долната част на котвената система е самата котва.
По горе Булти писа:
- Ще си позволя обаче едно допълнение ! Показаната на снимката горе котва не е подходяща за кану , каяк или дори малка лодка .Такава котва удавих точно срещу нос Емине , при това бях с надуваемата си Хонда , не правете моята грешка , тия рогове разтворят ли се - край - няма откачане после...след това научих , че за подобни котви се използват две въжета - едното е основно , а другото е спомагателно- по-тънко е и се връзва за върха на котвата и ако стане фатална закачка се дърпа спомагателното за да се освободи котвата и после котвата се обира вече с основното...де ти място на кануто за две въжета - ще стане една плетеница - не ти е работа ...аз лично ползвам котва с рогове от 6мм. тел неръждавейка - има ги ...като се закачи - дърпам мааалко по-силно - телта се огъва и котвата се освобождава , после огъвам с ръка отново съотв. рог до първоначално пложение ......."

Булти имаше в предвид тази снимка:
Изображение

Булти е прав, ако използвате такава котва вързана по този начин можете да закотвяте само на чисто пясъчно дано - значи безполезна!
Това което Булти не знае е, че тази снимка е направена от същите безхаберници от Нейтив Уотъркрафт които бяха монтирали лебедковата система на моят каяк по толкова смехотворен и опасен начин. Те изглежда са осъзнали нелепостта на тази рекламна снимка на която се смяха във всички английски и американски форуми, защото са я махнали отвсякъде, едвам я изрових за да покажа как виси котва при пъвият метод на котвена сиснтема.
Не Булти, аз не използвам тази котва вързана по този начин.
Този модел е най-добрата котва е специално направена за каяк, но трябва да се използва правилно - ще обясня как.
Да котви с телени антени се използват, но рядко. Те не са подобри от тази котва използвана правилно, а са по-обемни и неудобни за транспортиране в сит он топ каяк.

Системата с двете въжета ми е известна.

Системата коята сега ще обясня има същият принцип и постига същият ефект но само с едно въже и е специално разработена за каяк. Тази система позволява да се използва гореспоменатата котва с по- малък риск от заклещване. На практика ако се получи заклещване то е на веригата а не на котвата.

Система със згъваема котва, верига и свинска опашка:

Котвите за каяк най-добре функционират ако са закачени за котвеното въже с помоща на 6 мм галванизирана неръждаема верига с дължина 1-2 метра!

Основното предназначение на веригата е да лежи на дъното и да осигури хоризонтално ( успоредно на дъното ) а не вертикално дърпане на котвата!

Използват се два размера котви - малка от 750г и голяма от 1.5кг.

Малката за спокойно време и стояща вода, голямата, за по ветровито време и при наличие на течение.

Въжето се свързва със веригата като се удвоава чрез клуп дълъг 50-100 см и чрез голям вирбел за верига:

Изображение

Най- важно е как се свързва котвата за веригата!

Веригата се закрепя за ДОЛНАТА част на котвата с помоща на " шакъл " превеждам го като окова, белезница за котва:

Изображение


Горното ухо на котвата се захваща за веригата със свинска опашка!

Изображение

Изображение

Много е важно така да се закрепи свинската опашка че когато се опъне котвата, веригата да дърпа директно самата котва, а не на свинската опашка!!!!!

На свинската опашка се прави малък нарез с нож за да се скъса по- лесно!!!!!

Ето как работи тази система:

Котвата се е заклещила на дъното
Изображение

В такъв случай гребете към котвата и я подминавате. Дърпате въжето от другата страна на котвата:
Изображение

Като дръпнете по-силно свинската опашка в горната част на котвата се къса:
Изображение

Сега вече котвата е свързана с веригата само в долната си час и като дръпнеме тя излиза с върха нагоре:
Изображение



Когато дойде време да приберете котвата - има два начина.

Запомнете че не трябва да дърпате когато въжето е отстрани на каяка!

- 1 - премествате карабината на носа и почвате да дърпате котвеното въже. Каяка бавно се придвижва към котвата и ъгъла на въжето става все по-остър. Когато сте над котвата, дърпате по-рязко и тя се освобождава от дъното. Котвата се вдига докато веригата опре в лебедката. Тогава карабината с веригата се придърпва до средата на каяка и котвеното въже се изважда от карабината. Котвата се прибира в каяка.

- 2 - При по-развалнувано море този начин е доста страшничък и има риск от преобръщане. Тогава гребете към котвата, подминавате я и продължавате да гребете докато въжето свърши и ви спре. Обръщате се обратно и оставяте течението да ви носи към котвата. Ако няма течение погребвате от време на време за да се движите към котвата.
През това време котвеното въже е отпуснато. Вие бързо го обирате и го пускате да плува от другият борд. Като стигнете до котвата я вдигате и сега можете да навиете въжето на макарата без да има съпротивление. Ако теченито ви носи бавно към котвата, може да навивате отпускащото се въже при приближаванетоси кам котвата.

Как да приспособим вторият вариант - " котвената лебедка " към Билбаото без да дупчим ще пиша в друга тема че стана много дълго.

Ще ви помоля коментарите си да пишите в новата тема за коментари която ще отворя - тази е вече прекалено голяма.

Пайк, може ли да направиш тази тема важна и да я заключиш?
Благодаря!
Успеха в риболова има две тайни:

1- никога не казвай всичко което знаеш!

Аватар
Булти
Мнения: 381
Регистриран на: Вто Май 22, 2007 12:48

Мнениеот Булти » Чет Сеп 18, 2008 10:54

http://forum.fishing-mania.com/album_pa ... c_id=22627
Доторе , тва със свинската опашка не е лоша идея , ама требе си носиш секи път по една кесия от тех и преди сяко пускане на котвата да си играеш да ги монтираш :wink:


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 2 и 0 госта