Двигател за каяк ":D

Форум за новатори, експериментатори и почитатели на екстремните изживявания в комбинация с риболова.
EDM electronics
Мнения: 244
Регистриран на: Сря Ное 24, 2010 22:35
Риболов: kayak fishing
Местоположение: СЛИВЕН
дал Браво: 45 пъти
получил Браво: 112 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот EDM electronics » Пон Апр 03, 2017 12:07

novakow написа:Привет колега доста си раздвижил темата ,това с котвата е също добра идеа .


Всъщност за котвата стигнах до следното решение:
Вместо да правя отделен двигател за котвата, който също тежи и е бреме, реших да поопростя и поевтиня още нещата и да ползвам тролинг-мотора и за котва, т.е. котвата ще е отзад. Ще ползвам двигателя за задвижване, като на кръглото му стъбло се постави една серво-машинка, която има ход + и - 360 гр. Готова машинка не става, ще се прави. Ще се върти всъщност една тефлонова втулка, водозащитена с два семеринга - един отдолу и един отгоре, за да не влиза вода в корпуса на машинката, в която втулка ще влиза стъблото-тръбата на двигателя, също, като на купешките яй-пилоти. Само, че тази машинка ще тежи не повече от 700-800 гр. Тя ще рулира двигателя и тогава ще отпаднат изцяло въженцата за руля, двигателя ще се управлява от потенциометър, подобно на лоста на хобитата с педали. Всъщност това ще е един ай-пилот, но доста по-лек - за каяк. Чаркалъците за серво-машинката - редуктора, зъбните колелета и ремъка ги поръчах вече от Китай.
"Риболовец който не лъже и не се хвали не е никакъв риболовец" - Паоло Куельо и EDM electronics

Аватар
SELVA
Вносител
Мнения: 1235
Регистриран на: Съб Ное 05, 2005 22:48
Местоположение: София
дал Браво: 24 пъти
получил Браво: 18 пъти
ЛС/Мейл:

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот SELVA » Съб Май 06, 2017 9:40

EDM electronics написа:Аз залагам на китайския. Цената е супер. Че той конвенционалния двигател струва около 500 лв. и то с 2-3 пъти по-малка мощност и 5 пъти по-голямо тегло.

Няма нищо извънземно в немското Торкидо. В крайна сметка това не е летяща чиния, а най-обикновен BLCD-мотор с редуктор, управляван с инвертор. Устройството му не е по-сложно от един винтоверт. Не вярвам да има някаква разлика в ефективността между Торкидо и китайския двигател. Ефективността не идва от това, че е произведен в Германия, а от големия диаметър на пропелера и ниските обороти. Евентуалното слабо място на китаеца ще е в ключовите транзистори, но ако ползват оригинални и това няма да е никакъв проблем.

Ефективност се мери, като се раздели механичната мощност на електрическата, т.е. изходната на входната. Механичната се мери, като статична тяга. Връзва се стационарно двигателя със силомер /пружинен кантар/ потопен във водата и се вижда колко дърпа. Китаеца можеш да го разбереш, като го закачиш на каяка и при 5-6 км/ч, ако консумира 5А, значи е добър, или това е около 120-150 Вт.

И какво по-ново могат да изкарат фирмите, то принципни разлики няма, освен да са открили по-силни магнити от неодимовите, но знам все още няма. Новото ще е единствено в дизайна. Гледам Торкидо в по-новите модели вече правят двигателите с болтове, като китайския, а не ги лепят със смола, като Травел 801 - да се чуди човек с чук ли да го отваря или със секач. Време е и монопола на Торкидо да си заминава, да идват евтините китайски двигатели. 3 000 евро струва Торкидо 2,5 кВт! - то от злато да беше, по-евтино щеше да е...

SELVA, можеш ли да дадеш информация за ТТ-данните на новите китайци?


Старият Protruar е с редуктор, новият Protruar е без редуктор:

protruar_2015.jpg
protruar_2015.jpg (140.36 KiB) Прегледано 1883 пъти

protruar_1.0.jpg
protruar_1.0.jpg (119.05 KiB) Прегледано 1883 пъти
Lago-bg.com - оборудване, сонари
BalkanBoats.com - надуваеми лодки

EDM electronics
Мнения: 244
Регистриран на: Сря Ное 24, 2010 22:35
Риболов: kayak fishing
Местоположение: СЛИВЕН
дал Браво: 45 пъти
получил Браво: 112 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот EDM electronics » Пон Май 08, 2017 12:25

Владо, това означава, че стария двигател е по-добър.
Виждам от чертежа, че ротора е вътрешен, а не външен. Това означава, че въртящия момент на двигателя е по-малък, поради по-малката ълова скорост. Но предполагам китайците са го направили така, за да се охлажда по-добре статора, който е външен. При двигателите на Торкидо ротора е външен, а статора е вътрешен. При това положение двигателя е с по-голям въртящ момент, но е много трудно да се охлажда вътрешния статор. При Торкидо е направено много хитро, ама сега няма да се впускам в обяснения, защото едва ли някой го интересува от форума.

Впрочем за двата двигателя, които аз правя и са в крайната си фаза , това е основния проблем - охлаждането на статора. Независимо, че се направени изцяло от алуминий и фланеца е алуминиев, че той има директен контакт с водата, че връзката между фланеца и двигателя е с топлопроводяща силиконова паста, то фабричния корпус на купешкия двигател няма тази топлопроводимост, като двигателя на Торкидо. Това ми е основния проблем и аз реално не знам дали моите двигатели ще могат да са охлаждат достатъчно при максимална мощност, т.е. те могат и да се повредят. Това ще се установи емпирично. Затова съм предвидил и термозащита.

Иначе мога да кажа, че BLCD-мотора на Торкидо не е от най-добрите. Схемата му на навиване е през зъб /имам по-напред направена снимка/, или това е първообраза на тези двигатели, т.е. първия създаден прототип, нарича се LRK. Т.е. тези мотори работят по-неритмично, дори инвертора им е бездатчиков, имат само датчици за стабилизиране на оборотите, не и да следят позицията на ротора. В това отношение китайските мотори на TURNIGY са по-добри и са навити по модифицирана схема dLRK. Те работят по-ритмично, по-икономично и по-безшумно. Недостатъкът е както казах по-лошото охлаждане.


Владо, аз ще поръчам един двигател от твоите, не за мен, а за мои приятели и ще дам вероятно първите отзиви. Но макар и да не съм ги пробвал, мога да кажа на ония, които си нямат хабер от техника, че тези двигатели са по-добри от който и да е друг четков двигател продаван досега. Ще ми се обаче да взема стария модел на Протуар, тоя с редуктора. Голямата "лопата" е по-ефективна от малката с високите обороти. Малката лопата с високата скорост става пи-ефективна, когато бъде поставена в ограничителен цилиндър, като при джет-моторите.
"Риболовец който не лъже и не се хвали не е никакъв риболовец" - Паоло Куельо и EDM electronics

svetoslav7704
Мнения: 305
Регистриран на: Пет Авг 13, 2010 23:19
Риболов: спининг,тролинг
Местоположение: гр.Шумен
дал Браво: 2 пъти
получил Браво: 15 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот svetoslav7704 » Пет Май 12, 2017 14:21

То е ясно кой е по добър.Достатъчно е да прецениш по цената.Няма как новия модел да е по евтин от стария, ако нещо не е спестено :? И това кръгло стебло няма как да е по добро от капковидното.Единствено е възможно да са имали някакъв проблем с надежноста на редуктора и да са го решили радикално като го отстранят :shock:
Колкото по сериозно оборудване имаш по дребни риби хващаш.

EDM electronics
Мнения: 244
Регистриран на: Сря Ное 24, 2010 22:35
Риболов: kayak fishing
Местоположение: СЛИВЕН
дал Браво: 45 пъти
получил Браво: 112 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот EDM electronics » Съб Юни 24, 2017 0:53

Двигателите за каяка напредват. Засега пуснах побългареното Торкидо, скоро ще пусна и два двигателя изцяло моя разработка, надявам се по-добри от Торкидо. Двигателя е изключително икономичен, надхвърли в пъти очакванията ми. При тролинг в езеро консумира 38W. В море ще консумира 50-55W. Двигателя е с мощност 800W или това са 86 либри, но аз с моя инвертор не можах да изкарам от него повече от 300-350W. Вероятно и каяка не може да му създаде нужното съпротивление, затова при максимални обороти се натоварва само 350W. Но и самия мотор на Торкидо не е от най-добрите, бих казал от първообраза на BLCD, който работи неритмично, накъсано в сравнение с другите мотори, които ползвам при моите двигатели.

Пускането /свалянето и вдигането/ на двигателя от каяка става изключително лесно, с едно въженце близо до дясната ръка. Двигателя има преден и заден ход, опция на ръчно управление и крачно. Това с краката е страшно удобно при кастинг. Мога да движа каяка напред-назад и да го въртя в пергел /заден и преден/, пускам-спирам, всичко само с крака, докато с ръцете хвърлям въдицата. Маневрите които правя е невъзможно да се направят с гребло и педали за толкова кратко време и без помощта на ръцете.

С един заряд на акумулатора при тролинг изминавам 120-130 км - звучи знам невероятно, но това е истината. Може и да се сметне, видно от консумацията в клиповете които пускам по броя на часовете, което дава капацитета на акумулатора. Това е 5-6 дни целодневен тролинг. На максимална мощност акумулатора ще издържа около 4,5 часа, а при тролинг около 35-40 часа. За 8 часа тролинг за два дни /в неделя и днес съм изразходил 25% и съм минал около 30 км/. Акумулатора е 1 240 W/h и тежи само 6 кг. Хайде и най-важния параметър - МАКСИМАЛНАТА СКОРОСТ, днес едва я измерих и показа срещу течението 10 км/ч. После ми се скъса едното жило на управлението и не можах да я измеря по течението - следващия път /надявам се да развия 12 км/ч./. Това е при 350W. Просто над 7 км/ч каяка вече става доста неефективен, става нестабилен и започва да вирва носа. Едно подводно крило в задната му част ще оправи проблема и мисля каяка ще излезе на глисаж със скорост над 14-15 км/ч. :D

Ето и малко фото-видео:


Прикачи снимка/и
20170623_171240.jpg
20170623_171240.jpg (166.17 KiB) Прегледано 1642 пъти
20170623_171253.jpg
20170623_171253.jpg (209.92 KiB) Прегледано 1642 пъти
20170604_153451.jpg
20170604_153451.jpg (158.25 KiB) Прегледано 1642 пъти
20170604_153504.jpg
20170604_153504.jpg (135.07 KiB) Прегледано 1642 пъти
20170604_153512.jpg
20170604_153512.jpg (123.32 KiB) Прегледано 1642 пъти
"Риболовец който не лъже и не се хвали не е никакъв риболовец" - Паоло Куельо и EDM electronics

EDM electronics
Мнения: 244
Регистриран на: Сря Ное 24, 2010 22:35
Риболов: kayak fishing
Местоположение: СЛИВЕН
дал Браво: 45 пъти
получил Браво: 112 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот EDM electronics » Пон Юли 24, 2017 8:55

Синът ми направи една видео компилация-презентация с възможностите и параметрите на двигателя за каяка, съпроводено с тежка метална музика :D

"Риболовец който не лъже и не се хвали не е никакъв риболовец" - Паоло Куельо и EDM electronics

antoanBS
Мнения: 452
Регистриран на: Нед Май 17, 2009 17:33
Риболов: Spining ribolov s kayak
Местоположение: burgas
дал Браво: 1 път
получил Браво: 4 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот antoanBS » Вто Авг 01, 2017 20:28

на 10-11км не трябва ли да излиза на глисаж ? на педали на 9-10км мисля че ще излети каяка а 15 км мисля че няма да е комфортно за возене
nespori s glupak 6tete svali na negovoto nivo i 6te te bie s opit
Hobie mirage drive outback

Аватар
RIMOHIT
Мнения: 3899
Регистриран на: Пон Юни 13, 2005 19:10
Местоположение: Бургас-Стара Загора
дал Браво: 34 пъти
получил Браво: 16 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот RIMOHIT » Вто Авг 29, 2017 15:27

Попадна ми това в полезрението. Може да е от полза за някой запален по двигателите ..
ЦЪК
hobie revolution 13

mariqng
Мнения: 20
Регистриран на: Пет Апр 03, 2015 9:33
Местоположение: Шумен
дал Браво: 5 пъти
получил Браво: 1 път

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот mariqng » Чет Юни 21, 2018 17:41

До EDM electronics . Моля да споделиш за литиево йонните акомулатори ,че натам се ориентирам -като че ли ! Ще бъда благодарен за отговора ! Поздрави !

EDM electronics
Мнения: 244
Регистриран на: Сря Ное 24, 2010 22:35
Риболов: kayak fishing
Местоположение: СЛИВЕН
дал Браво: 45 пъти
получил Браво: 112 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот EDM electronics » Чет Юни 21, 2018 20:17

mariqng написа:До EDM electronics . Моля да споделиш за литиево йонните акомулатори ,че натам се ориентирам -като че ли ! Ще бъда благодарен за отговора ! Поздрави !


Мдаа, ще ти кажа:
От всички видове акумулатори най-добрия вариант за каяк, това е Литий-йонния акумулатор. Не литий-железо-фосфатния, не литиево-полимерния, а добрия стар първичен образ на литиевите акумулатори - Li-Ion!

Защо Li-Ion!
- Защото имат най-голяма относителна спрямо натоварването енергийна плътност от всички останали. Това ще рече при най-малък обем и тегло предоставят най-голям капацитет. За сведение литий-железо-фосфатните са с два пъти по-малка плътност, съответно са два пъти по-тежки. Примерно моите акумулатори са с капацитет 1 270 Wh с тегло 6 кг. Същия акумулатор от железо-фосфатните ще тежи 13 кг.

Освен голямата енергийна плътност, те имат и сравнително голям коефициент на натоварване, т.е. той може да отдава 2С от капацитета си, без да се разруши. При железо-фосфатните този параметър е 10С, но 2С е напълно достатъчно за каяк и не се налага тежкия литий-железо-фосфатен акумулатор. При мен консумацията е 0,03С. Това означава, че този акумулатор ще издържи пълния си цикъл, даден от производителя или 500 заряда и разряда.

Като се има предвид, че с едно зареждане минавам 120 км. на тролинг двигателя+сонара, акумулатора ще ми гарантира 60 000 км. пробег :wink:
Ако приемем, че на година минавам по 1 000 км. тролинг, това означава, че следващите 50 г. акумулатор няма да ми трябва. :lol:
Разбира се това е на теория, но реалистична. На практика акумулатора старее и без да се употребява, но точно моя ще издържи поне 10 г.!

Защо ще издържи толкова дълго?
Защото елементите които ползвам са най-качествените на Panasonic. По-добро от Panasonic при батериите няма! Те са лидери при литий-йона. За сведение, не бях си зареждал акумулатора 9 месеца и се оказа, че няма саморазряд дори 0,1 V! Това само по себе си говори за качеството.

За литий-полимера:
Това са акумулаторите с най-голямата енергийна плътност, ползват се при GSM-те. Но при тях натоварването е най-ниско и те бързо ще се разрушат. Примерно един такъв акумулатор, като моя би тежал с 20% по-малко, но ще издържи с 50% по-малко.

Основното което трябва да се знае за литиевите акумулатори, е че са изключително опасни. Всъщност това е една бомба и в ръцете на лаик всеки момент може да се задейства и да убие дори няколко души наоколо. Взрив може да се получи при окъсяване на батерията, при неизправен ВМС-модул и най-вече при проникване на вода, особено морска. Затова батерията трябва да е АБСОЛЮТНО И БЕЗКОМПРОМИСНО хидроизолирана - капсулована. Който стигне до там, ще му кажа как, че ще стане много дълго обяснението.

За оловни акумулатори въобще не говоря, това е все едно да коментираме парните машини.

Всъщност, за еднодневен тролинг от 40 км. пробег или това е около 12 часа е необходима батерия с тегло от 2 кг. или 400 Wh, но с двигатели, като моите. Моята батерия е 3 пъти по-голяма, за да издържа минимум два дни целодневен риболов и отделно с увеличаване броя на циклите, батерията губи капацитета си, като при да речем 500-тния цикъл ще е около 50%, т.е. и тогава ще позволява целодневен риболов.

А след 5-10 г. ще излязат новите поколения литий-графенови батерии с 3-4 пъти по-голяма енергийна плътност и още толкова повече цикли.

Мисля бях изчерпателен. Долу показвам на снимка и моята батерия при поставянето на BMS-модула. Всъщност качеството на този модул е от съществено значение за качеството на батерията.
Прикачи снимка/и
20180619_210951.jpg
20180619_210951.jpg (159.99 KiB) Прегледано 341 пъти
"Риболовец който не лъже и не се хвали не е никакъв риболовец" - Паоло Куельо и EDM electronics

mariqng
Мнения: 20
Регистриран на: Пет Апр 03, 2015 9:33
Местоположение: Шумен
дал Браво: 5 пъти
получил Браво: 1 път

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот mariqng » Пет Юни 22, 2018 7:21

ПО- ВЕЧЕ ОТ УБЕДИТЕЛЕН !!!!! БЛАГОДАРЯ ! Имам Haswing Protruar 2.0 - 24V . За Акомулатор видях 120Ah/12V ЛИТИЕВО-ЙОНЕН ТЯГОВ АКУМУЛАТОР със Зарядно и BMS управление на VITO ,но ме съмнява да е с елементи на Panasonic .Моля за насочване ! Поздрави !

Аватар
spin_master
Мнения: 459
Регистриран на: Чет Сеп 23, 2010 16:52
Риболов: спининг
Местоположение: София
дал Браво: 91 пъти
получил Браво: 89 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот spin_master » Сря Юни 27, 2018 14:54

Колега, двигателят ти е на 24 V, а акумулатора който цитираш е на 12 V.
Има няколко човека които съм намерил в интернет, правят акумулатори по поръчка.
Трябва само да им дадеш данните на двигателя какво консумира и размера който желаеш на батерията.
Ето ти няколко примера с които можеш да се свържиш и да получиш цена:

https://www.olx.bg/ad/li-ion-litievo-yo ... c;promoted

https://www.olx.bg/ad/litievo-yonna-bat ... c11f1e4512

https://www.olx.bg/ad/litievo-yonni-bat ... a9f3cfc138

Аватар
vesko1234
Мнения: 133
Регистриран на: Пон Апр 22, 2013 17:34
Риболов: Морски риболов
Местоположение: Varna
дал Браво: 10 пъти
получил Браво: 2 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот vesko1234 » Сря Юни 27, 2018 15:10

Този двигател е огромен за каяк. 110либри тяга и 2 конски сили, 10кг тегло. За каяк няма смисъл повече от 30либри
ел. двигател. По-големия само ще тежи излишно и ще качва разхода, а макс скорост ще е една и съща почти. Ако е за голяма и тежка лодка по-става но ще му трябва голяма батерия на 24 волта
Ocean kayak Prowler 13
Gumotex Helios 2

EDM electronics
Мнения: 244
Регистриран на: Сря Ное 24, 2010 22:35
Риболов: kayak fishing
Местоположение: СЛИВЕН
дал Браво: 45 пъти
получил Браво: 112 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот EDM electronics » Сря Юни 27, 2018 15:57

Да, много правилно. За скорости от 5-6 км/ч която е нужна само в море е достатъчен двигател от 150 Вт. При мен тази скорост се поддържа от 75-100 Вт консумация от батерията. Големия двигател няма да направи скоростта много висока, защото той има по-голям въртящ момент, не и обороти. За каяка са необходими поне 2 пъти по-големи обороти от тези за лодка, за да се напълни мощността на мотора. Но над 9-10 км/ч каяка става доста нестабилен и усукването което се получава от витлото, което е обратно на посоката на въртене, се отразява на съответния педал на руля. Ха си пуснал педала при тази скорост, ха си се обърнал с каяка. На мен веднъж ми се случи по време на буря в най-дълбоката част на яз. Жребчево, точно по средата. Скъса се жилото на руля и едва успях да не се обърна, каяка зави с цялата си мощност - извадих късмет при вълни от поне 60-70 см. Сега ползвам стоманени въжета /жило с броня/ за рулиране на двигателя и проблеми няма, но едно изтърване на крака от педала на руля и обръщането е сигурно.

Та напълно ненужно е двигателя да развива по-голяма скорост от 5-6 км/ч. Според мен най-бюджетно решение за двигател би било, да се купи най-евтиния двигател от 150 Вт /четков/ и да му се пренавие ротора за 36 В. Това може да го направи всеки един майстор, който навива двигатели, само за 30-40 лв. Ротора се навива с 3 пъти по-тънък проводник и 3-пъти повече навивки. Така ще падне значително консумацията и износването на четките, ще се подобри КПД-то на мотора, намалят загубите, а и двигателя тежи само 3 кг.

Тази идея я давам за най-бюджетно и ефективно ел. задвижване на каяк.
"Риболовец който не лъже и не се хвали не е никакъв риболовец" - Паоло Куельо и EDM electronics

mariqng
Мнения: 20
Регистриран на: Пет Апр 03, 2015 9:33
Местоположение: Шумен
дал Браво: 5 пъти
получил Браво: 1 път

Re: Двигател за каяк ":D

Мнениеот mariqng » Пет Юни 29, 2018 8:43

Извинявам се ,че не уточних в началото -става въпрос за стъклопластова V лодка . Идеята ми беше да се запозная с Вашите постижения при използването на елдвигатели и тяхното захранване . Впечатлих се от находчивоста ви ! Благодаря за отзивчивоста ВИ ! Успехи !


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 1 и 0 госта