mariqng написа:До EDM electronics . Моля да споделиш за литиево йонните акомулатори ,че натам се ориентирам -като че ли ! Ще бъда благодарен за отговора ! Поздрави !
Мдаа, ще ти кажа:
От всички видове акумулатори най-добрия вариант за каяк, това е Литий-йонния акумулатор. Не литий-железо-фосфатния, не литиево-полимерния, а добрия стар първичен образ на литиевите акумулатори - Li-Ion!
Защо Li-Ion!
- Защото имат най-голяма относителна спрямо натоварването енергийна плътност от всички останали. Това ще рече при най-малък обем и тегло предоставят най-голям капацитет. За сведение литий-железо-фосфатните са с два пъти по-малка плътност, съответно са два пъти по-тежки. Примерно моите акумулатори са с капацитет 1 270 Wh с тегло 6 кг. Същия акумулатор от железо-фосфатните ще тежи 13 кг.
Освен голямата енергийна плътност, те имат и сравнително голям коефициент на натоварване, т.е. той може да отдава 2С от капацитета си, без да се разруши. При железо-фосфатните този параметър е 10С, но 2С е напълно достатъчно за каяк и не се налага тежкия литий-железо-фосфатен акумулатор. При мен консумацията е
0,03С. Това означава, че този акумулатор ще издържи пълния си цикъл, даден от производителя или 500 заряда и разряда.
Като се има предвид, че с едно зареждане минавам 120 км. на тролинг двигателя+сонара,
акумулатора ще ми гарантира 60 000 км. пробег
Ако приемем, че на година минавам по 1 000 км. тролинг, това означава, че следващите 50 г. акумулатор няма да ми трябва.
Разбира се това е на теория, но реалистична. На практика акумулатора старее и без да се употребява, но точно моя ще издържи поне 10 г.!
Защо ще издържи толкова дълго?
Защото елементите които ползвам са най-качествените на Panasonic. По-добро от Panasonic при батериите няма! Те са лидери при литий-йона. За сведение, не бях си зареждал акумулатора 9 месеца и се оказа, че няма саморазряд дори 0,1 V! Това само по себе си говори за качеството.
За литий-полимера:
Това са акумулаторите с най-голямата енергийна плътност, ползват се при GSM-те. Но при тях натоварването е най-ниско и те бързо ще се разрушат. Примерно един такъв акумулатор, като моя би тежал с 20% по-малко, но ще издържи с 50% по-малко.
Основното което трябва да се знае за литиевите акумулатори, е че са изключително опасни. Всъщност това е една бомба и в ръцете на лаик всеки момент може да се задейства и да убие дори няколко души наоколо. Взрив може да се получи при окъсяване на батерията, при неизправен ВМС-модул и най-вече при проникване на вода, особено морска. Затова батерията трябва да е АБСОЛЮТНО И БЕЗКОМПРОМИСНО хидроизолирана - капсулована. Който стигне до там, ще му кажа как, че ще стане много дълго обяснението.
За оловни акумулатори въобще не говоря, това е все едно да коментираме парните машини.
Всъщност, за еднодневен тролинг от 40 км. пробег или това е около 12 часа е необходима батерия с тегло от 2 кг. или 400 Wh, но с двигатели, като моите. Моята батерия е 3 пъти по-голяма, за да издържа минимум два дни целодневен риболов и отделно с увеличаване броя на циклите, батерията губи капацитета си, като при да речем 500-тния цикъл ще е около 50%, т.е. и тогава ще позволява целодневен риболов.
А след 5-10 г. ще излязат новите поколения литий-графенови батерии с 3-4 пъти по-голяма енергийна плътност и още толкова повече цикли.
Мисля бях изчерпателен. Долу показвам на снимка и моята батерия при поставянето на BMS-модула. Всъщност качеството на този модул е от съществено значение за качеството на батерията.