Истината за магнитните спирачки

Тук ловят с примамка, мултипликатор и чепата пръчка.
Аватар
ivanpl
Мнения: 260
Регистриран на: Пон Апр 04, 2011 16:22
дал Браво: 2 пъти
получил Браво: 1 път

Истината за магнитните спирачки

Мнение от ivanpl »

Наскоро с потрес разбрах, че принципа на работа на така наречените "Магнитни спирачки" не е такъв, какъвто аз лично смятах.
Оказва се, че по шпулата няма нищо пряко магнитно зависимо :o което да взаимодейства със спирачния блок на мултипликатора. До този извод стигнахме с Юри след опит за лек тунинг на магнитния блок. След доста проби и експерименти, които направихме с моето LT, от оригиналната подредба на полюсите +/- нямаше и следа, та го помолих да провери неговото и бях потресен след като ми каза, че магнита не се лепи никъде по шпулата :shock: не бях обърнал внимание на този факт.

Няколко дена ме човъркаше, как аджеба става тая магия. Оказва се че все пак има нАучно обяснение, чрез закона на Ленц и Eddy currents(Фуко течения) са виновни.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eddy_current написа:By Lenz's law, an eddy current creates a magnetic field that opposes the magnetic field that created it, and thus eddy currents react back on the source of the magnetic field. For example, a nearby conductive surface will exert a drag force on a moving magnet that opposes its motion, due to eddy currents induced in the surface by the moving magnetic field
Такова Eddy current създава всеки проводник(conductor) като алуминий, мед, сребро и т.н. и колкото по-висока е скоростта на въртене на шпулата, толкова полето създадено от алуминиевата шпула е по-голямо.
Направих си следните експерименти -
1. каст контрола на много бавно падане, тежест 4 гр, спускане 150 см.
- магнитите на минимум - леко прогресивно спускане
- магнитите на максимум - плавно, бавно и с постоянна скорост спускане
2. каст контрола на 0(само обран луфта на шпулата), магнитите на 7/8 от максимума, тежест 4 гр.
- при спускане от 50 см - 1-2 паразитни(беклеш) оборота на шпулата
- при спускане над 150 см - мигновено спиране :idea: заради по-високата скорост и по-силното поле, което генерира шпулата.

Такива бяха и резултатите от риъл уърлд тестовете на ъпгрейда на магнитите - може да се мята спокойно с каст контрол = 0 ... но с "по-деликатна" техника.

Интересно ще е, ако по контактуващата страна на щпулата има по-перфектен проводник от алуминия ...
Също и защо BFS тунинг китове за Aldebaran, Metaniumu и т.н. на ZPI вървят в комплект магнитен блок :)

Всичко до тук се отнася основно за постоянни магнитни спирачки, излиза че magForce на Дайва пази само от овъррънове, само при висока скорост на шпулата, а когато въртенето намалее, прирачката почти не работи. За лонг кастове с НЕлеки примамки вероятно е по-добре и на теория би трябвало да се постигат по-добри дистанции, но за свръхлеки примамки и 0 каст контрол :roll: ?
Същото важи и за центрофугите, "бездействат" в последната част от каста, когато шпулата трябва да спре.

Код за потвърждение: Избери целия код

с написаното по-горе не целя заяждане и не твърдя че е 100% вярно - просто тълкувам физични закони  :D 
Единстрено, не ми се връзва как смятаната за черешката на тортата в BFS - Daiwa T3 AIR успява да работи със свръхлеките примамки ... :roll:
А и като пуснете рибата ще изпитате тръпка, дори по-голяма от тази при хващането й.
milen_ilchev
Мнения: 541
Регистриран на: Сря Окт 26, 2011 20:08
дал Браво: 48 пъти
получил Браво: 51 пъти

Re: Истината за магнитните спирачки

Мнение от milen_ilchev »

Колега, щом си с Абу LT може без каквито и да е тежести да провериш магнитната спирачка. Обери само луфта на тенсионата и пробвай да въртиш макарата, като поставиш магнитната спирачка на минимум. После я премести на максимум и ще усетиш натоварване при въртенето на дръжката. Магнитната спирачка на твоята макара е постоянна, докато на повечето Дайви се включва (изключва) след определени обороти! За това и не се усеща при работата на макарата. Ето един клип:
https://www.youtube.com/watch?v=cWapUri0wlU" onclick="window.open(this.href);return false;
На Дайва магнитните спирачки лесно стават постоянни. Пробвах тази година с оригиналната шпула на Т3 и SV. При блесни и воблери кастинга спадна незначително с някой метър, но позволи много стабилна работа с плетени влакна. При "летящи" примамки като цикади разликата в дистанциите е значителна в полза на оригиналния вид на шпулите.
На Абу "0" не е нула, а среда между минимума и максимума! Абу са я приели за по-лесно обяснение на нагласянето на магнитната спирачка.
Шпулите са направени от алуминиеви сплави и за това магнит по тях не се лепят. Но при въртене се създава магнитно поле противодействащо на магнитите. Функцията е по-високи обороти по-голямо спирачно усилие. Ето едно четиво за различните спирачки:
http://japantackle.com/Topics/brake_system.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
При BFS замаха не е силен и съответно шпулите не се развъртат на такива високи обороти. Това означава, че ако магнитната спирачка не е постоянна, няма да може да контролира добре шпулата. Затова и БФС макарите са с постоянна магнитна спирачка или центробежна.
Аватар
ivanpl
Мнения: 260
Регистриран на: Пон Апр 04, 2011 16:22
дал Браво: 2 пъти
получил Браво: 1 път

Re: Истината за магнитните спирачки

Мнение от ivanpl »

Здравей, част от нещата които си писъм съм се опитал и аз да опиша по-горе :)
Интересното от теста, за мен е, че при падане от 150см, шпулата спира въпреки, че развива по-висока скорост, а от 50см не успява да спре :!:
Би ли споделил, колко грама са "летящите" примамки
milen_ilchev написа:При "летящи" примамки като цикади разликата в дистанциите е значителна в полза на оригиналния вид на шпулите.

не ми се вярва да са под 6-7 гр. ... за по-тежките
ivanpl написа:За лонг кастове с НЕлеки примамки вероятно е по-добре и на теория би трябвало да се постигат по-добри дистанции
http://japantackle.com/Topics/brake_system.htm" onclick="window.open(this.href);return false; е добро начало, но оценките които слагат са доста субективни :)

П.С. "0"-та, за която говориш е на ЛТЗ, мойто има мин/мах .
А и като пуснете рибата ще изпитате тръпка, дори по-голяма от тази при хващането й.
milen_ilchev
Мнения: 541
Регистриран на: Сря Окт 26, 2011 20:08
дал Браво: 48 пъти
получил Браво: 51 пъти

Re: Истината за магнитните спирачки

Мнение от milen_ilchev »

ivanpl написа: Би ли споделил, колко грама са "летящите" примамки
milen_ilchev написа:При "летящи" примамки като цикади разликата в дистанциите е значителна в полза на оригиналния вид на шпулите.

не ми се вярва да са под 6-7 гр. ... за по-тежките
ivanpl написа:
Пробвал съм с цикади 12-22 грама или просто с глави за силикони 5-7 грама.
ivanpl написа:П.С. "0"-та, за която говориш е на ЛТЗ, мойто има мин/мах .
Понеже си писал за 0 се заблудих.
Публикувай отговор

Обратно към “Бейткастинг”