Общо за риболова по Английски

Които си пада по риболова на леко с плувка, да погледне тук и да свери часовника си с другите колеги.
Аватар
hobby
Мнения: 3693
Регистриран на: Пон Яну 23, 2006 20:32
Местоположение: София
получил Браво: 1 път
Обратна връзка:

Общо за риболова по Английски

Мнение от hobby »

Така или иначе в момента разрполагам с време, реших, че мога да го уплътня и да посъбера отделни статии касаещи така наречения Англииски риболов. Постовете ми няма да са авторски. Ще примъквам в темата статии намерени в нета. Моят принос ще е само в изграждането на масив от информция по тази тема. Наистина се надявам да се получи нещо полезно от рибарска гледна точка. Желанието ми е да се публикуват само статии касаещи Английския риболов на плувка. Моля и да не се влиза в дебати и да няма мерене на ... ваглери в темата. Само информация, ако обичате. Назначавам Корсето за отговорник и дупе да му е яко на спамера. Амин! :lol:

Ще започна с една родна статия препечатана от "Плувка и дъно".

Английски риболов с фиксиран ваглер
От Румен Панов, републикански шампион за 1999г

Английският риболов на фиксирана плувка се практикува, когато има дълбочина до 3,5-4 м и сравнително равно и чисто дъно. За пълноценен риболов е необходима мачова пръчка 4,20 - 4,50 м, бързооборотна макара, набор ваглери, оловни съчми, система за закрепване на ваглера, потъваща корда и маркер за кордата.
Нашият пазар предлага голямо разнообразие плувки за английски риболов, но аз ползвам ваглери с регулируеми тежести. Регулирането на тежестта върху ваглера ми дава възможност да олекотявам или утежнявам линията си.
Закрепването на ваглера става по два начина със система за закрепване - фиксатор или твърди оловни съчми. Фиксаторът обаче е по-надежден, тъй като при по-тежките ваглери съчмите могат да се разместят и да се промени дълбочината. Някои монтират вирбел на дълбочината, на която ще ловят, но аз предпочитам фиксатор.
Ще се спра на три вида утежнения, които са стандартни за английския риболов с фиксирана плувка.
До 1-1,50 м
На тази дълбочина аз ползвам ваглер от 4 до 6 грама в зависимост от разстоянието, на което ще ловя, и силата на вятъра. Основното влакно е 0.14 мм. При тази система на линията има само една съчма, поставена върху вирбела. По този начин линията пада плавно и обира рибата от всички слоеве на водата. За тази дълбочина най-подходящи са дългите и тънки ваглери тип пауново перо.
До 1,5-3 м
За тази дълбочина най-подходящи са плувките от 6-10 грама, като всичко зависи отново от атмосферните условия. Основното влакно е 0.14 мм. При тази система за утежнение използвам оливетка 0.75-1 грам. Добре е да стопирате ваглера с фиксатор, тъй като тежките ваглери могат да разместят съчмите ви и да променят дълбочината. Върху вирбела се монтира само една съчма. По този начин стръвта пропада по-бързо към придънния слой във водата, а спазването на разстоянието от съчмата до оливетката няма да ви обърква линията при хвърляне.
Над 3 м
При тази дълбочина и голяма дистанция ползвам ваглери от 10 до 14 грама. Основното влакно при тази система е 0.16 мм. Монтирам отново оливетка 1.5-2 грама и три съчми, разположени ветрилообразно. Тази линия потъва още по-бързо към дъното, тъй като на тази дистанция и дълбочина рибата е по-спокойна и пипа по-смело.
При всички системи поводът е 0.10-0.12 мм. Преди риболов задължително измерете дълбочината. Това става с малка сонда или с по-голяма съчма. Изберете си ориентир и хвърляйте на едно и също място. Ако имате маркер, добре е да бележите кордата си, за да хвърляте още по-точно. След това захранете участъка за риболов с прашка. Овлажнете подхранката повече, за да стане по-лепкава. По този начин топките ще потъват до дъното и едва там ще се разпадат, като образуват хранително петно. Добре е в подхранката да сложите от стръвта, на която ще ловите.
===============================================
===============================================
Питър Дренан за ваглерите
Статията е от Плувка и дъно
Изображение
Изображение
Дългите и прави пера, удивително леки и здрави, служат на пауна, за да може да разперва опашката си и да демонстрира красивата си окраска. Ако се махне пухчето от тези пера, остава бялото тяло, което е най-добрият материал за изработване на ваглери. Това перо обладава перфектна плаваемост, а при замятане лети право като стрела. Класическият ваглер е именно част от такова перо (на паун), без допълнително удебеляване в долната част и без антена. Необходимо е само да боядисате горната му част с флуоресцираща боя, за да стане плувката по-забележима на дистанция.

Плувка със закрепване на една точка.
Ваглерите се закрепват към линията основно в долната си част. Има няколко начина за закрепване. Единият е влакното да мине през ухото на самия ваглер и да се фиксира с две съчми. Освен това има различни видове “системи”, които се фиксират на влакното, а след това ваглерът се закрепва към тях с вирбел. Напоследък, особено за английски риболов на малки дълбочини, се ползват системи от гъвкаво съединение. То се фиксира на линията с две съчми, а ваглерът влиза в него като в шлаух. Преимуществото на тази система за закрепване е, че при засичане тя не оказва никакво съпротивление и засечката се предава директно към куката. Освен това тази система позволява бързо и безпроблемно да се смени плувката при необходимост. Тази система също има две разновидности. Едната е направена изцяло от силикон и влакното минава директно през нея. Тя е подходяща за ултралеки плувки. Другата е оборудвана отново с вирбел и е удачна за всякакви модели.

На самото дъно
Риболовът с ваглери от пауново перо е възможен на всякакви водоеми със стояща вода. Но основното им преимущество е за реки и канали с много бавно течение. Вярно е, че у нас в България все още никой не практикува риболов с ваглер на течение, но и това ще стане един ден. Та нали до преди няколко години със същия скептицизъм гледахме и на риболова с щека.
На река и канали риболовът на ваглер прави чудеса, когато се използва линия за “задържане”. При тези условия се лови обикновено на дистанция 8-40 м от брега. За целта се използват паунови пера с дължина 15-30 см и товароподемност от 1.2 до 4 г. Този метод е подходящ за дълбочини от 1.5 до 3 м, за да имате възможност да замятате удобно и лесно. Изтичането се прави по пътека с дължина 25-30 м. Стопиране на ваглера, както казахме, става с две съчми, като те представляват 80% от общата товароподемност на ваглера. С помощта на такъв тип линия може да се замята без опаснот от заплитане на повода. Няколко малки съчми №8-10 служат за задържане на линията при изтичане. Стръвта се движи над дъното много бавно, почти със скоростта на течението и изглежда съвсем естествено във водата. Тази система позволява не само да водите стръвта до дъното, но и да се противопоставяте на духащия по течението вятър. Този вятър движи горните пластове на водата и плувката се движи по-бързо от течението на дъното, което нарушава естественото поведение на стръвта. Никога не забравяйте златното правило при риболов на течение - стръвта трябва да се движи над дъното по-бавно от течението и в никакъв случай по-бързо.

Задържане
За да задържите още повече движението на стръвта, можете да добавите допълнителни съчми №8-10 или да увеличите дълбочината, така линията ще се влачи по дъното и още повече ще забави своето движение. Това, разбира се, е възможно само при наличието на чисто от закачки дъно, в противен случай рискувате да се разделите с дузина куки от своята колекция. При тази система обаче има реална опасност ваглерът ви да се удави под водата. А когато ваглерът потъне, трудно се разбира дали това е закачка на дъното, или някаква риба. Този проблем се решава, като утежним по-малко от необходимото ваглера. Можете да ползвате по-малък размер съчми за стопиране. Така горната част на ваглера ще стърчи повече от водата, но при влачене по дъното ще стои нормално. На пръв поглед тази линия изглежда странна и неработеща, но, уверявам ви, че това изглежда така само на теория. На практика това е една перфектна линия, позволяваща да се лови много риба.
Снимки тук: http://:)/?p=statia&statiaid=427
==============================================================================================
Много полезна статия публикувана от колегата Дунавски във форума "НА риба".
Как да се борим с вятъра при риболов на плувкаот dunavski на Пон Мар 23, 2009 11:27 pm

Искате да задържите такъма си на място, когато ловите на голямо езеро във ветровито време ? Това е такъма за вас – прост монтаж с плувка дрифтбиитър (driftbeater). При правилен риболов този такъм може да се използва за закотвяне на стръвта на дъното дори и при най-силния вятър. Такъма работи като се монтира една средно голяма сачма, която да лежи на дъното. Това помага да се задържи стръвта на място по-добре от стандартния монтаж с ваглер. Плувките дрифт биитър представляват ваглер с тяло, кйто има много дълга и тънка антена, която завършва със закръглено балсово връхче. Нито една друга плувка не прилича на дрифтбиитърите. Трябва да измерите дълбочината много внимателно когато ловите с монтаж дрифтбиитър зада може когато сложите сачмата тя да лежи на дъното
Ето как да построите линията:
A)Утежнете плувката така че само тялото да е под водата. Несе притеснявайте, че антената стърчи над водата когато ловите правилно това ще се оправи
B)Основната ви линия трябва да съоъветства на вида риба, който ще ловите. Добра начална точка е около 3-4 либри тест. Също така за предпочитане е линията да е потъваща зада потъне когато заметнете и да не се влияе от вятара
C)Намерете дълбочината на мястот със сонда, тогава добавете още 12 инча към линията. След това сложете избрания размер сачма на 8 инча от куката. Номер 1 или в екстремни ситуации ВВ ще са идеални
D)След като заметенете оставете закотвящата сачма да падне на дъното, тогава потопете върха на пръта и нправете няколко намотки зада потопите линията. Оставете пръта на стойка и леко завъртете манивелката на макарата докато плувката не потъне до удебеленото връхче. Сега плувката е готова да регистрира кълване. Ще има случаи когато плувката ще потъне, но в повечето случаи ще се издигне нагоре
E)Не забравяйте да използвате кука съответстваща на размера на стръвта с която ловите.
Изображение
Последно промяна от hobby на Сря Апр 01, 2009 0:59, променено общо 7 пъти.
"За кораб, който не знае за къде пътува, никой вятър не е попътен." Сенека
Забравихме Бога и оскотяхме.
Аватар
hobby
Мнения: 3693
Регистриран на: Пон Яну 23, 2006 20:32
Местоположение: София
получил Браво: 1 път
Обратна връзка:

Мнение от hobby »

Риболов на слайдер
От Алън Скотърн

Как да използваме слайдера?
Най-подходящите условия за работа със слайдер е, когато ловим на дълбочина над три метра и използването на ваглер е доста трудно. Тази характеристика отговаря на повечето водоеми и в България. По принцип е добре да няма течение и силен вятър, но ако сте построили правилно линията, ще се справите и с тези условия.
След като сме подготвили въдицата, идва ред да се забърка подхранката. Ако ловях на фидер, нямаше да храня допълнително, но с ваглера идва ред на топките и прашката. Във водоема, в който ловя, ми е необходима тежка и лепкава подхранка, която ще стигне дъното, без да се разпадне. В случая съм забъркал 2 кг Van Den Eynde RECORD GOLD, 2 кг Van Den Eynde SUPER ROACH и 1 кг Van Den Eynde DYNAMIC FEEDER, която е много лепкава и прави сместа стегната.
Ако ловях платика, храната щеше да изглежда доста по-различна. Ще припомня накратко коя подхранка за кои случаи е подходяща:
Лепкава подхранка: Secret, Natur, World Champion, Super Black, Super Roach, Black Roach.
Лека подхранка: Super Lake, Super Match, Super Cup, Galeta, Special.
Подхранка за червеноперка: Secret, Super Roach, Super Black, Galeta, Super Match.
Подхранка за платика: Super Lake, World champion, Super Match, Special, Galeta.
В началото на риболова повечето колеги замятат внушително количество подхранка с убеждението, че трябва да образуват хранително петно. Аз лично никога не правя така. Просто подавам по една топка храна след всяко презамятане. Това може да отнеме повече време, докато завъртя рибата, но в продължение на 5-часовото състезание ще хващам риба еднакво през цялото време.
След като сте си направили системата и сте подхранили добре, проблем може да възникне единствено при замятането. Наблюдавал съм много пъти колеги, добри състезатели да замятат погрешно слайдера. Правилното замятане се състои в това цялото движение да протече плавно, а не рязко или много засилка.
При погрешно замятане крайният резултат е неприятно оплитане. Друг начин да предотвратите това е да изпънете линията, преди да падне във водата. Това се постига, като секунда преди ваглерът да падне във водата, поставите пръст върху шпулата.
Започвам риболова на три червени (бели) червея и не след дълго вадя първата червеноперка. Има доста силен вятър, който ми създава проблем, но когато утихва, успявам да направя добра серия от червеноперки. Поради лошите атмосферни условия се налага да използвам клипса на шпулата, за да съм сигурен, че ловя на едно и също място. След 5-часов риболов мога да кажа, че излетът беше успешен. Хванал съм 20 кг риба, не е зле, като се имат предвид атмосферните условия.
Монтажът за подвижна плувка
Започнете с основното влакно 0.20 мм. Все пак ще замятате тежка плувка и има възможност за заплитане, така че по-дебелото влакно е по-добрият вариант. Освен това по-дебелото влакно се контролира по-лесно. Подберете плувка, която подхожда на условията. Аз използвам 3SSG (4.8 г) за дълбочина до 4.5 м и тихо време, 4 SSG (6.4 г) за дълбочина над 5.40 м и за лошо време, а за екстремни дълбочини и бурен вятър - 5 или 6 SSG (8 или 10 г).
След като прекарате плувката върху основното влакно, идва ред на утежнението. Използвам винаги един и същи начин, в който съм убеден, че рядко се оплита.
Първо слагам група от олово на 1.20 м от куката. Групата се състои от SSG (1.6 г) олово и една съчма ААА (0.8 г) най-отгоре. Малката съчма спомага плувката да не се отделя от групата олово по време на полета. 60 см по-надолу слагам една съчма №2 (0.3 г) и на още 45 см още една съчма № 2. След това идва ред на вирбела и повода, който е 0.14 мм Shimano silk shock и кука Mustad bream feeder № 14.
Подвижен възел
Над плувката слагам подвижен възел, който ограничава перото на желаната от мен дълбочина. Оставям дълги мустаци – около 1.5–2 см, като по този начин не пречи на замятането. Ако ги отрежете прекалено къси, те стават твърди и влакното се закачва по водачите. За връзването на възела виж схемата.
Измерване на дълбочината
След слагането на стоперния възел ще измерим дълбочината. Махам една съчма SSG от групата олово, като по този начин линията става по-лека, а антената на плувката изскача повече от водата. Това улеснява измерването на точната дълбочина. Слагам тежък дълбокомер и замятам. Ако съм нагласил линията много плитко, плувката потъва. Налага се да преместя стопера нагоре. Ако обаче съм надвишил дълбочината, плувката ще стърчи повече от необходимото и ще се наложи да сваля стопера надолу към куката.
"За кораб, който не знае за къде пътува, никой вятър не е попътен." Сенека
Забравихме Бога и оскотяхме.
Аватар
hobby
Мнения: 3693
Регистриран на: Пон Яну 23, 2006 20:32
Местоположение: София
получил Браво: 1 път
Обратна връзка:

Мнение от hobby »

Ето още една статия касаеща различни
мачови монтажи.
Дружни усилия от Дунавски и Пабло еСкобар.

"Освен,че мотажите са много полезни има и много полезни неща относно плувките! Ще се опитам да преведа някой важни неща за всяка от тях!" Са думи на някой от тях. :D

1.Първата плувка е "Слайдер" има я в размери 6-8-10-12-14 гр.
С тази плувка можете да замятате на голями дистанции с добра точност. Тънкият връх на плувката дава възможност да се вижда всяко прецизно кълване в неблагоприятни атносверни усовия!
Изображение
2."Слайдер" плувка, има я в размери 4 - 2+2 - 2+4 – 2+6 – 2+8 - 2+10 - 2+12 гр.
Отлична плувка за дълбоки води и фиксирана стръв за риболов на дъното!
Изображение
3. Special
Размер: 8 – 10 – 12 – 14 – 16 – 18 – 20 гр.
Специална плувка за дълбока вода и големи риби. Много чувствителна с добре видим връх от пауново перо, което може да се сменя. Универално оферменото тяло има сменяеми тежести от 2 гр. 1 гр. и 0.5 гр. По – големите размери над 10 гр. имат възможност за сменяне на 4 – 6.5 гр. , което е напълно достатъчно за слайдер риболов. Тази плувка е разработена за полу фиксиран слайдер ( унгарската техника). В дълбока вода фиксирания ваглер не е много подходящ, защото стръвта твърде бързо ще се движи по дъното, а нормалния слайдер може да е твърде тежък за рибите или времето да е по-спокойно, тази техника е най-добрия избор. Примерно 16 гр. плувка дава голяма дисцанция на замятане, но 4-5 гр утежнение позволява по-чувствителен риболов.
Изображение
4.Logic
Размери 8-10-12-14 гр.
Тази плувка е много логично решение за риболов на голями дистанции.Идеална е за големи езера и бавно течашти реки!Размер: 8-10-12-14 гр. Много логична плувка за риболов на далечна дисцанция. Много чувствителен и видим връх и сменяеми тежести. Разработен за влачене на стръвта по дънотот за голяма риба. Отличен за големи езера и при силни бури и лошо време или за бавна река
Изображение
5.Master
Размер: 6-7-8-10 гр
Унгарската плувка шампион. Състезателна плувка съсдадена за ултра чувствителен риболв на платики на повдигане с мачова пръчка. Моделът е създаден от Атила Ердей и Денис Лоринц през 1999 г и е без конкуренция на състезанията с фиксиран ваглер в Европа !!! Това е истинска история !!! От тази копродукция по-късно се създадоха голям брой състезателни плувки които направиха революция в чувствителния риболов. Сменяемия водач с висококачественно балсово тяло и пауново перо събрани в идеалната форма за разтояние от 15-30 м. Езера с дълбочина от 0.7-3.1 м. Поставеното в пауновото перо високо чувствителна антена позволява бавно пропадане на стръвта и лесно забелязване на кълването на платиката
Унгарският шампионски ваглер,има го в размери 6-7-8-10 гр.Този ваглер е създаден от Атила Едрей и младият Денес Лоринч през 1999г. и се превръща в най добрият ваглер и печели европейското състезание за фиксиран ваглер.
Изключително чувствителен ваглер.
Изображение
6.Record
Размери: 8-9-10-12-14-16 гр.
Състезателен ваглевр за дълбочини от 2.2 - 4.2 м и разтояние от 25 – 45 м. Плувката е създадена за супер чувствителен риболов на платики. Модела е създаден от Атила Ердей, Томаш Валтер и Денис Лоринц през 2000 г
Изображение
7.Waggler
Размери 4 - 5 - 6 -7 гр. Ултра чуствителен ваглер за малки дистанции!
Прототипа се е родил през 1993 г от Денис Лоринц който е бил само на 15 години. С тази плувка е бил победител на много състезания. От този модел Денис Ердей по-късно е съсдал модела Мастър.
Изображение
8.Multi
Размери 2+2 – 2+3 - 2+4 – 2- 2+6 - 2+8 гр. Този ваглер е с добре забележима антена и висока чуствителност. Идеален за риболов на къси дистанции в плитки езера.
Изображение
9.Multi carp
Плувка с много видим и чувствителен връх и тяло от балса с малка водеща халка. Много специална плувка с къса форма за плитки езара. Разработен е за метода „на повдигане” за лов на шарани и платики.

ПП:
Абе, хора, въобще не мога да кача снимките?! Качих ги и в пик.бг и в галерията и не излизат. Защо така? В прегледа ми излизат и после изчезват пред очите ми... Това абсолютно ми обезмисля труда....

Благодарение на Сашо, проблемът се разкри и отстрани!
Последно промяна от hobby на Сря Апр 01, 2009 23:22, променено общо 9 пъти.
"За кораб, който не знае за къде пътува, никой вятър не е попътен." Сенека
Забравихме Бога и оскотяхме.
fori
Мнения: 3210
Регистриран на: Сря Авг 09, 2006 13:24
дал Браво: 9 пъти
получил Браво: 35 пъти

Мнение от fori »

Споко, аз ги виждам. Поне в последният ти пост.
Аватар
hobby
Мнения: 3693
Регистриран на: Пон Яну 23, 2006 20:32
Местоположение: София
получил Браво: 1 път
Обратна връзка:

Мнение от hobby »

:shock: Баси! Сега и аз ги виждам! Въобще не мога да разбера какво става!? Писах му на Сашо. Може той нещо да е правил...
Верно ще се побъркам! При всяко влизане са различен брой снимки! От 0 до 6!!! :roll: Ептен се обърках вече
"За кораб, който не знае за къде пътува, никой вятър не е попътен." Сенека
Забравихме Бога и оскотяхме.
Аватар
Бай Иван
Мнения: 3555
Регистриран на: Нед Сеп 18, 2005 17:47
Риболов: All rounder
Местоположение: НДК
дал Браво: 123 пъти
получил Браво: 24 пъти

Мнение от Бай Иван »

Аз виждам само 2 снимки,толкова ли трябва да са ? :roll:
Иначе,евала на Никито и другите колеги, които са се постарали бая. :D
quietriot
Мнения: 9345
Регистриран на: Пет Фев 23, 2007 13:39
Местоположение: СОФИЯ/ЯМБОЛ
дал Браво: 107 пъти
получил Браво: 155 пъти

Мнение от quietriot »

9 са снимките :wink:
Аватар
Бай Иван
Мнения: 3555
Регистриран на: Нед Сеп 18, 2005 17:47
Риболов: All rounder
Местоположение: НДК
дал Браво: 123 пъти
получил Браво: 24 пъти

Мнение от Бай Иван »

Сега вече да! :D :oops:
Аватар
Попа
Търговец
Мнения: 678
Регистриран на: Пон Фев 26, 2007 3:03
Местоположение: varna

Мнение от Попа »

Още един път поздравявям за къртовския труд :!:
Егеш-мегеш са казали всичко,в много кратка и лесно смилаема форма!
http://fishingpro.bg/" onclick="window.open(this.href);return false;
Аватар
hobby
Мнения: 3693
Регистриран на: Пон Яну 23, 2006 20:32
Местоположение: София
получил Браво: 1 път
Обратна връзка:

Мнение от hobby »

От на Плувка и дъно
9 основни въпроса за Английския риболов


ВЪПРОС 1. КАКВА Е РАЗЛИКАТА МЕЖДУ ПРАВ И ТУМБЕСТ ВАГЛЕР?
Тумбестата част в основата на някои ваглери има двойна функция. Първата е да увеличи общата товароподемност на ваглера без да промени дължината. Имено затова всички ваглери (фиксирани или подвижни) с товароподемност над 6 гр имат такава тумбеста част. И второ, това е с цел да се свали центърът на тежестта на плувката и да й се осигури по-добра стабилност при вълнение.
За сметка на това има две основни неудобства - липса на дискретност при падането във водата и по-голяма площ на взаимодействие при натиска на течението.
И обратно - правите ваглери имат ограничена товароподемност, но са по-дискретни и чувствителни. Това са характеристиките, спрямо които би трябвало да ориентирате своя избор. Ако има силен вятър и трябва да ловите надалеч, или с подвижен ваглер, за предпочитане е да изберете тумбест ваглер. И обратното, ако времето е спокойно , на късо или средно разстояние или пък на бързи реки, по-добре да иползвате прав ваглер.

ВЪПРОС 2. КОГА СЕ ИЗПОЛЗВА УТЕЖНЕН ВАГЛЕР И КОГА - НЕУТЕЖНЕН ?
Този въпрос е част от предишния . Много е трудно да се намерят ваглери, които да не са капсуловани. Отежнените се разделят на две големи категории: - слабо утежнени (1 до 2 g) които се използват за риболов на подвижна система, и такива, които са свръх утежнени като отежнението се състои от месингови шайби, които могат да се махат. Може да се каже, че неутежнените ваглери са предимно прави.
Кога и защо се използват?
Трябва първо да се имат предвид критериите за форма, които посочихме в предния въпрос :
-риболов на късо или далечно разстояние
- спокойно време,
- река
Накрая трябва да се вземе предвид основната разлика, при еднаква товароподемност, между утежнения и неутежнения ваглер и това е поведението при удара в повърхността на водата. Утежненият ваглер пада бързо във водата и после бавно заема работна позиция за риболов, докато неутежнената плувка потъва съвсем малко и застава бързо в работна позиция. Това е причината, поради която за дълбоки зони ви съветваме да изберете имено последния тип ваглер за дълбоки места, там където водата е прекалено прозрачна, а рибите - трудни или пък когато се хвърля рехава захранка и трябва да се визуализират по-добре кълването на пропадане.

ВЪПРОС 3 ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ЛИ Е ИЗМЕРВАНЕТО НА ДЪЛБОЧИНАТА ПРИ АНГЛИЙСКИ РИБОЛОВ
Измерването на дълбочината с макара създава множество проблеми на начинаещите и най-вече за тези, които от дълги години ловят на щека. Те са свикали с прецизното измерване на дълбочината и вида на дъното и се чувстват напълно объркани като става дума да се заметне сонда на голямо разстояние, без да има начин да мръднат наляво или надясно за да видят по-добре профила на дъното в участъка им за риболов. Нека сме по-ясни: Безспорно е ,че дори и да се прави от най-опитния риболовец, измерването на дълбочината по английски маниер никога не би могло да бъде толкова прецизно, колкото ако се мери „на дъно”.
Да , но тук това не е толкова важно, просто защото захранването не се прави на толкова ограничен участък, както при щеката. Рибите са разпръснати на няколко квадратни метра и не е важно или пък интересно да се отдава значение на всеки измерен милиметър . И все пак дъното трябва да се измерва! Освен това има разлика между риболов на река и този в открити води, с подвижен или фиксиран ваглер. Без колебание, най-простият начин е да се ползва подвижен ваглер. В този случай сондирането се прави с вече балансирана линия с основна маса утежнения на нивото на вирбелчето (след това се слага повод) което изпълнява ролята на сонда. Линията се замята и се „чете” информацията, дадена от плувката. Ако ваглерът стърчи намалявате дълбочината докато заеме работна позиция. След това не остава нищо друго освен да се пренаредят сачмите и поводът да се фиксира в работно положение. С фиксиран ваглер принципът на четене е същият, но понеже липсва основна част утежнения в долната част на линията, ще е добре да се използва сонда. В този случай ще е по-добре ваглерът да се балансира не преди, а след сондажа. Когато плувката е недостатъчно утежнена, тя се изкачва по –лесно н повърхността и е много по-лесно да се види дали не е отпусната прекалено голяма дълбочина.
На река нещата са малко по-сложни. Ако дъното е задръстено с боклуци и всякакви препятствия, най-добрият начин е не да се правят истински измервания, а да се добавя малко по малко дължина, докато плувката изчезне под повърхността ,повлечена от утежненията, Ако дъното е чисто – може да се използва и сонда. Там вече става „опипом” - линията се хвърля под формата на камбана така, че сондата и плувката да паднат отвесно. Ако е отпусната прекалено голяма дължина ваглерът ваглерът ще потъне за известно време и после ще се покаже с по-малко или по-голямо отклонение. Разстоянието между точката, в която е паднал във водата и мястото, където е изплувал, ще ви подскаже каква дължина лежи на дъното.

ВЪПРОС 4 ТРЯБВА ЛИ ВИНАГИ ДА СЕ ПОТОПЯВА ВЛАКНОТО И КОЛКО ?
Много от начинаещите в английския риболов не знаят колко да потопят линията. В повечето случаи проблемът е с ъгъла на дъгата на замятане. Понякога линията е прекалено отпусната над повърхността и дори и да се направи някакво рязко движение с връхчето на въдицата, пак няма как да се потопи. За да може жестът да е ефективен, трябва линията да е напълно опъната над повърхността на водата. Ако има корем, трябва да се направят няколко оборота с макарата, с което пък се рискува плувката да се отдалечи от зоната на лова. За да се потопи коректно линията, трябва просто да се заметне добре.
За целта трябва да следите ваглера с очи, докато е във въздуха (с показалец върху шпулата), да стопирате линията преди той да докосне повърхността, след това незабавно да затворите бигела, да направите един-два оборота с манивелата като засичате доста рязко, а върхът е напълно потопен във водата. За да улесните нещата ще е хубаво да имате влакно от типа « специално за английски риболов » и най—вече да го обезмаслявате преди и по време на всеки риболов. Има много начини за това, но най-простият е да сложите малко препарат за миене на съдове върху шпулата. Освен това не винаги е задължително да се потопява линията. Аз дори бих казал, че е по-добре даже да го избягвате ! Всъщност когато влакното е във водата това прави подсечката по-трудна и по-малко ефикасна. Всичко зависи от силата на вятъра, от дълбочината и формата на брега. Това са факторите, които определят силата на обратното течение, свързвано с вятъра. При дълбоки водоеми със слабо наклонени брегове, насрещното течение е слабо защото вълните не са достатъчно силни. Тогава е задължително да се потопи цялата линия, за да се ограничи отклонението на ваглера. И обратно. Когато бреговете са стръмни и твърди ( циментов кей , например) , насрещното течение може да е със същата, а дори и с по-голяма сила от тази на вятъра на повърхността. .Ако търсите средни или големи риби, по-добре ще е да потопите линията. Тогава линията ще следва хода на изкуственото течение.
И обратно, ако търсите специално по-големи риби и трябва да влачите стръв по дъното (с подвижен ваглер, дори и при малка дълбочина, както го правеше Алън Скоторн на последното световно) можете да оставите част от линията на повърхността. Вятърът действа в посока, обратна на течението, позволявайки да се стабилизира линията на място.
На река е по-ефикасно да оставите линията на повърхността. При липса на вятър контролът върху плувката е директен и линията не се влияе от течението. Тогава предимството е направо двойно! Можете да водите ваглера като болонезе и подсечката ще е с голяма ефикасност, дори и на десетки метри надолу по течението. Ако течението е бързо, трябва да гледате линията да е с тенденция да мине преди плувката. Тогава влакното просто се придърпва периодично, за да се върне обратно по течението. Ако вятърът образува течение, се получава ситуация, предпочитана от риболовците на болонезе . Вярно е, че когато бута линията срещу течението, вятърът теоретично я поставя в оптималната позиция за контрол. На практика е малко по-деликатно. Всичко отново зависи от силата на вятъра, силата на течението и начинът на захранване. Ако практикувате само хвърляне на рехава (насипна) захранка, линията ще се отклонява по най-естествения начин. Ако не потопявате линията и вятърът е прекалено силен по отношение на скоростта на течението, плувката ще се позиционира перфектно, но ще преминава прекалено бавно. И обратно, ако сте направили килим от захранка, този вид презентация ще е най-удачният за вас. Като функция на всички тези параметри можете да решите дали да потопите цялата или част от линията.

ВЪПРОС 5 В КОЯ ПОСОКА ДА ПОДСИЧАМ ?
За всички видове риболов на ваглер трябва да се научите да подсичате хоризонтално, защото това е най-ефикасният начин при потопена линия. Преди да ви обясня как нека видим защо. Вашият ваглер е добре позициониран на мястото и линията е потопена. . Кълве. Да си представим че подсичате отдолу нагоре, преди силата на това движение да се отрази на кукичката, ще трябва да извадите цялата линия от водата! Разбира се, тя е с много фин диаметър, но на 20,30 или 40 m, съпротивлението е такова, че за да имате шанс да уловите рибата, ще трябва да подсечете не само силно, но и с голяма амплитуда. Освен риска да дърпате назад, ще ви е невъзможно да дозирате силата на подсечката спрямо диаметъра на повода. Ако използвате 0.12 или 0.14 мм еластичността на влакното ще ви помогне да ограничите щетите, но ако сте се ограничили до 0.10 или 0.8мм, шансовете да скъсате са две към едно, независимо от размера на рибата. Но да се върнем на нашия риболовен участък и да си представим, че подсичате хоризонтално, с потопен във водата връх. Почти цялата енергия на вашето движение ще се предаде на нивото на плувката, а след това на кукичката. Но съпротивлението на ваглера е значително намалено поради това, че в напъна се разпределя по протежение на линията в момента на подсичането. След като сте усвоили веднъж принципния жест, не остава друго, освен да се научите как да дозирате спрямо диаметъра на повода и дистанцията на риболова. Има и много други елементи, които играят роля или са повече или по-малко важни – еластичността на влакното, или акцията на пръта. Колкото е по-мека акцията, толкова по-широка трябва да е подсечката (внимание! Казах „широка”, а не „силна” и не бива да се бъркат двата термина!). Подсечката става с бавен и продължителен жест, който започва от мястото, на което е потопен върхът, до нивото на тялото. Трудно е да се надмине този лимит просто защото ръката е блокирана от тялото когато се подсича наобратно .Много е важно да ви е удобно. Понякога препятствията на брега ви карат да подсичате по-скоро надясно, отколкото наляво. И макар и хоризонталното подсичане да е най-ефикасно в повечето случаи, трябва да признаем, че в някои случаи е по-добре да се подсича във вертикалната ос. Например при риболов с подвижна плувка на дълбоко място или когато линията нарочно не е потопена.



ВЪПРОС 6 КОЙ Е НАЙ-ДОБРИЯТ НАЧИН ЗА ФИКСИРАНЕ НА ВАГЛЕРА ?
Има страшно много начини – повече или по-малко сложни. Най-простият е с използване на биберон или просто силиконово калъфче, което се нанизва върху долната част на ваглера и завършва с вирбелче, през което преминава основната линия. След това плувката се фиксира на място с големи сачми- BB, AAA или SSG. Този тип биберон позволява да се смени типа или размер плувка по време на самия риболов, без да трябва да се демонтира цялата линия. Някои модели си имат вирбелче, чиято скоба е с намален диаметър, за да може да се използва за риболов със слайдер, но в повечето случаи тези биберони а предназначени за парви ваглери без утежнения , като най-ниската товароподемност е 6 гр. За по-тумбестите плувки е по-добре да се използват биберони, които блокират ваглера върху линията без да е нужно да се прибягва до сачми. Това са предимно системи от типа Bacci или Fix-flot, които са доста сигурни (стават дори за ваглери над 20 гр) и лесни за използване. И понеже те разрушават до известна степен влакното, се препоръчва да не се използва с влакно с диаметър по-малък от 0.14мм. Затова повечето рибари предпочитат днес да използват система за фиксиране Quick, която също е сигурна, но и лесна. За блокиране на големи ваглери, най подходяща наистина е системата Quick.

ВЪПРОС 7 С КОЛКО СЪЧМИ ДА ФИКСИРАМ ВАГЛЕРА?
Въпросът засяга най-вече риболова с фиксиран ваглер. За моделите, които не са предварително утежнени, това утежнение се прави с големи меки сачми, които се слагат от едната и от другата страна на ваглера за да го блокират. При други се използват месинговите шайби, които се слагат и се махат по време на риболова.
Както видяхме, това не е без последствия за поведението на ваглера във водата. Масата, която е под плувката, трябва да е 85% от общата. Така че, ако искате да сложите 1 g олово върху линията, не ви съветвам да използвате ваглер, по-малък от 8 g, а при лошо време и повече. Остава д а определим броя, на сачмите и начина на поставянето им в основата на ваглера (говорим за такъв, който не е утежнен). По мое мнение, най-доброто решение е да се започне като се огради с две оловни тежести – под и над ваглера, за да се избегне плъзгането му при замятане,а те да се блокират с класически сачми n° 4. След това аз винаги слагам отдолу три или четири n° 8 до 4 по такъв начин, че да мога да ги смъкна при нужда в долната част на линията по време на риболова.. Или накрая слагам две сачми над ваглера и 6 или 7 под него. При всички случаи сачмите не са плътно притиснати към ваглера, а на разстояние около 5 мм, за да може при подсечка плувката спокойно да се залюлее.

ВЪПРОС 8 ВАГЛЕР С КАКВО ТЕГЛО ДА ИЗПОЛЗВАМ ?
Зависи изцяло от външни проблеми : метеорологични условия и разстоянието, на което смятате да ловувате. Всъщност във Франция има тенденция рибарите да използват изключително тежки ваглери : когато времето е спокойно, няма никаква причина да избирате плувка над 10 g за да ловите на 30 m от брега ! 10 g са напълно достатъчни, за да се практикува риболов на 25 м , 10-12g за разстояние от 35 m и 12-16 g за 45 m. Ясно е, че при силен насрещен или напречен вятър, трябва да се предвидят 1 до 2 g в повече, но това е максимумът. Само в редки случаи на силно течение или контратечение и захранване с брашно, може да се наложи да се избере по-тежък ваглер ,който да забави отклонението без да увеличи значително масата олово в долната част на линията. Когато се захранва насипно, дори и ваглерът да се отклонява прекалено бързо, това няма значение, защото рибата също е свикнала да поема хвърлените с прашка бели червеи в движение.


ВЪПРОС 9 КОГА ДА ИЗБЕРА ПОДВИЖЕН И КОГА ФИКСИРАН
На последния световен шампионат на езерото Валенция Алън Скоторн за пореден път ни показа с жар как подвижният ваглер може да се окаже ужасно ефикасен дори и когато нивото на водата не предполага използването му. Заставайки бързо в работна позиция и разполагайки със значителна оловна маса в долната част на линията, този тип плувка се оказва идеален, когато трябва да се представи неподвижна стръв на дъно. Такъв е случаят с по-големите риби, но и бе само за тях. Става дума предимно за скимери от 200 до 300 g, които Алън улови тази година в Унгария. В монтажа нямаше нищо магьосническо: той се състоеше в това да се сложи основна сачма на около метър от вирбела, който свързва основната линия с повода , след това да се сложат една или две сачми (n° 8 а 4) между тях. Затова пък типът ваглер, който ще се използва е крайно важен : трябва да се избере модел, който има много малко утежнение (1 до 2 g максимум). Така плувката ще остане залепена за оловната маса по време на полета, но ще остане на повърхността, докато сачмите бързо слизат към дъното, което значителни намалява рисковете от оплитане. Не правете като рибарите от френския отбор : ако се намирате на брега и духа силен вятър, който образува силно контратечение, просто сложете подвижен ваглер!.
"За кораб, който не знае за къде пътува, никой вятър не е попътен." Сенека
Забравихме Бога и оскотяхме.
Аватар
hobby
Мнения: 3693
Регистриран на: Пон Яну 23, 2006 20:32
Местоположение: София
получил Браво: 1 път
Обратна връзка:

Мнение от hobby »

Да се учим от ловците на трофеи
Статията е препечатана от "На плувка и дъно"

Много неща могат да се научат от риболовците на трофейни шарани. Да, но кога всъщност да стартираме с комби-линк (комбинирана линия) , чод-риг (монтаж за силно замърсено дъно) или зиг-риг (монтаж на 1-1,5 метра над дъното)?
Алекс Бонс (Alex Bones) от Dynamic Baits разкрива някои от специалните тактики, които използва.

Профил на риболовеца:
Име: Alex Bones
Години: 23
Живее в: Coventry, West Midlands

Някога имаше голяма разлика между мачовия и трофейния риболов, но през последните години шаранът в търговските водоеми доби такива размери, че нерядко езерата за мачов риболов изглеждат като водоеми за трофеен!
Като имах това предвид, започнах да изучавам тактиките, монтажите, видовете стръв и подходът на трофейните риболовци, за да видя как и защо те хващат най-големите риби и какво може да бъде адаптирано към моя собствен стил на мачов риболов.
Бях в много изгодна позиция, откакто през 2005г започнах работа като мениджър промоции в Dynamite Baits, тъй като имах възможност да се уча от най-добрите в бизнеса. Говоря за каймака в света на шаранджийския и трофейния риболов – мъже като Frank Warwick, Terry Hearn, Nick Helleur, Martin Bowler, Jason Cann и Jerry Hammond и това са само някои от тях. В света на мачовия риболов е все едно да работиш с отбора на Англия. Трябва да ви кажа, че това, което научих, доста промени предишния ми стил на риболов и в резултат живарникът ми се препълни с риба.
Днес съм за риба на 25-акровия Engine Pool на Earlswood Reservoir, водоем, който е напълно подходящ за такъв тип риболов. Само за да ви докажа колко бързо расте рибата в търговския водоем, ще ви дам пример – през ноември 1999 г. водоемът е бил зарибен с шаран с размер между 8 oz и 10oz, а сега вече е достигнал 6-8 lb, като доста от тях са направо с двойни размери.
Когато установите, че не е рядкост на мач да уловите 15 паундов екземпляр, вече почвате да разбирате, че ще ви трябва и нов подход. Доста от водоемите по цялата страна се развиват по подобен начин.

И така, какво от трофейния риболов може да се адаптира към мачовия?

Основно това са три категории: локализация на рибата, монтажи и вид на стръвта. Днес ще разгледам локализацията на рибата и монтажите. Да си седите на участъка и да замятате насам-натам не е най-добрата тактика за успешен риболовен ден. Има някои белези , за които трябва да следите и здравият разум, както и познанията за водоема, играят голяма роля. Аз съм на участък 21 на Ърлсууд и оттук гледката към откритото водно пространство е разочароваща, но ... няма страшно.
През по-топлите месеци можете да ловите по-наблизо, в обхвата на шеката, но когато водата е по- студена - по-добре да ловите възможно най-далече. Ако ме питате колко далече бих ви казал да замятате - толкова далече, колкото можете. Този вид риболов в открити води изисква възможно най-голяма точност на замятането и клипсът на шпулата, без съмнение, ви е най-добър приятел. Трудно е да се преценява разстоянието в открити води и ако не използвате клипса на шпулата, няма да хванете много риба – толкова е просто!
Днес замятам на около 80 ярда – това са 91 оборота на манивелата на макарата и съм на една линия с комина на къщата на отсрещния бряг. Трябва да сте сигурни, че всеки път замятате на едно и също място, за да можете да изградите риболовния си участък и да максимизирате улова. Връзвам малък стоп-възел с черно монофилно влакно точно на мястото , където линията се трие в клипса. Това означава, че дори и да трябва да откача линията от клипса при някой по-голям екземпляр, лесно ще намеря марката и отново ще замятам на същото място.
Трофейните риболовци често губят доста време, за да замятат отвеси и маркер-плувки, за да мерят дълбочината и определят характерните особености на дъното. Най-добре ще е, ако можете, да го направите предния ден или пък да отделите време преди самата сесия, за да можете да си изградите предварителна представа за характеристиките на водоема. Все пак, не го правете сутринта преди сесията, защототе е повече от сигурно, че ще изплашите всичката жива риба, още преди дори да сте започнали! Аз замятам отвеса малко преди да почне мача и държа линията опъната, а докато той пада във водата, броя колко време е необходимо, за да стигне до дъното, което ми дава идея за дълбочината. След това закачам клипса на дистанцията, която ме устройва, като имам предвид, че вятърът може да се промени, но аз трябва да мога да замятам на същото място. И още веднъж – недейте да замятате отново и отново, защото плашите рибата!
Доброто познаване на водоема е важно и разговорът с местните риболовци ще ви помогне да намерите по-лесно рибата. Внимавайте за движенията на рибата – те ще ви подскажат местонахождението й. В спокойни дни, особено в по-топло време, трябва да гледате за промени в цвета на водата, както и за мехурчета от хрилете на шарана.
Когато съм на риболов в такива води, кутията ми за такъми е натъпкана с олово (тежести) от 2oz и 3oz Korda distance (за голямо разстояние), в макарата винаги слагам 10lb влакно, с як прът 11/. През зимата обикновено замятам по-далеч от всеки (говоря за наистина големи разстояния от над 100 ярда) и ловувам с едно топче поп-ъп на кукичката, балансирано в критичната точка така, че винаги хващам риба, когато другите се провалят.
Монтажът има основна роля за това да хващаш повече риба.Винаги ми е харесвало да си правя мои собствени фидери, да опитвам нови методи и такъми според специфичните ми изисквания, а монтажите, които правя, са малко извън нормата.
За начало винаги използвам по-малки куки и никога не използвам размер, по-голям от No 14. По-малките куки се закачат по-лесно, защото има по-малко разстояние преди извивката, което да проникне. Това означава, че шансът на рибата да се откачи е доста по-малък. Често чувам рибари да казват, че са закачили риба на Nо 10, но се е откачила. Те автоматично приемат, че е било някакво чудовище, но това не винаги е така – просто по-голямата кукичка по-трудно се забива в устата на рибата и понякога се закача само част от жилото.
Мачовите риболовци по-често използват монтажа на косъм и това е доста важно за успеха. На фидер винаги използвам една стръв – ларви (бели червеи). Всичко останало – с монтаж на косъм, дори и червеите. С монтажа на косъм презентацията на стръвта е много по-добра, кукичката се закача по-добре и в резултат вадите повече риба.
Трофейните риболовци използват поп-ъп стръв и аз вече няколко сезона експериментирам с презентацията й.
Използвам два начина за презентацията на поп-ъп според начина на поставяне на кукичката. Можете да видите на картинката как малкото, жълто 10мм топче (поп-ъп) ляга на дъното и понеже е балансирано в критичната точка, рибата трябва само да размърда перки, за да може топчето да се вдигне от дъното и да привлече вниманието й. Другият начин, който използвам, е малка тясна тръбичка – от прозрачните тръбички с най-малък отвор на Korda. Връзвам монтажа на косъм както си му е редът, но слагам съчма Nо 8 на няколко милиметра от ухото на куката. След това слагам късо парче от тръбичката върху ухото на куката и съчмата. После го потопявам в кипяща вода, за да може тръбичката да се свие. Ефектът е страхотен (няма откачане), а стръвта е представена точно над дъното. С този монтаж използвам малко поп-ъп бойли и леко запържена стръв, което подобрява плавателната й способност. 8мм флуоро поп-ъп позволява на монтажа да потъва бавно и да ляга леко на дъното, като представя стръвта на ¾ инч от дъното. И двете презентации работят много добре при чисто дъно, но са в силата си и при замърсено дъно, когато бавно потъващата стръв остава точно над листата, тинята, калта и другите боклуци.
Що се отнася до останалата част от монтажа, в повечето случаи използвам малко , 1oz олово Korda под формата на ръбеста круша, освен ако не съм с Method или с отворен фидер. Когато правилата на водоема позволяват, винаги използвам фиксиран монтаж като връзвам вирбел и клип на основната линия, като използвам двоен морски възел от типа Bimini, който е изключително здрав. И оловото и поводът са закачени на клипа, за да направя фиксиран монтаж. Винаги използвам повод, който е по-лек от основната линия, за да не стане така, че рибата да го влачи по цялото езеро. С Method аз или използвам фидери, които сам съм си направил, или моделите на Корум за риболов на далечно разстояние. Адаптирал съм фидерите на Korum като съм им сложил по-дебела оловна лента в основата, с което добавям малко тежест при замятане, а това подобрява точността. С Method фидерите винаги използвам черен Hydro ластик, защото е много износоустойчив и има перфектна якост на опън, за да омекоти съпротивлението на повода и кукичката.
"За кораб, който не знае за къде пътува, никой вятър не е попътен." Сенека
Забравихме Бога и оскотяхме.
Аватар
hobby
Мнения: 3693
Регистриран на: Пон Яну 23, 2006 20:32
Местоположение: София
получил Браво: 1 път
Обратна връзка:

Мнение от hobby »

Английски риболов с Дейв Винсент
Статията е публикувана в На плувка и дъно

ВСИЧКО, КОЕТО ВИНАГИ СТЕ ИСКАЛИ ДА ЗНАЕТЕ ЗА
АНГЛИЙСКИЯ РИБОЛОВ,
НО НИКОГА НЕ СТЕ СИ ПОЗВОЛЯВАЛИ ДА ПОПИТАТЕ…
ДЕЙВ ВИНСЕНТ

Изображение

След риболова на болонезе с Мило Коломбо ,Дейв Винсънт ще ни разясни някои основни неща за английския риболов и по-специално що се отнася до замятане и захранване на голямо разстояние. Той отговаря на доста въпроси, които всеки риболовец – начинаещ или утвърден все някога си е задавал.

Излишно е да усложняваме нещата: кой може да говори за английския риболов по-добре от англичаните ? А именно Дейв Винсънт (Dave Vincent), стар световен шампион, но и най-откровеният и любезният измежду тях !

Наистина ли формата на ваглера влияе върху прецизността на замятането?
Отговорът на този въпрос е много прост: « да ». Но все пак е забавно да разберем, че като купуваме два модела, които на външен вид са еднакви и са от една и съща марка, често едва на брега установяваме ,че единият се замята лесно, а другият много по-зле. Дори и дребен детайл от цялостната концепция би могъл да има значение и да се усети съществена разлика.


Тяло
1 – Ако основата на тялото на вашия ваглер е от балса, по-скоро си изберете удължен модел, отколкото къс и с формата на дебела луковица, който ще се блъска в утежненията.

Крилца
2 – Крилцата в горната част на ваглера спомагат за поренето на въздуха. Те трябва да са четири, а не три. . Просто си помислете за стреличките за дартс, които са голям специалитет на британците: виждали ли сте те да са с по три крилца? Никога. Между другото, тези крилца трябва да са възможно най-високо, малко под самата антена.

Сменяеми антени
3 – Уверете се, че антените на ваглера са сменяеми. По този начин можете да променяте чувствителността на плувката без да я сменяте. Ако по време на риболова установите, че рибата е между два водни слоя, сменете класическата антена с по-дълга и по-фина. И обратно, ако трябва да водите стръвта по дъното на голямо разстояние, по-добре изберете антена с по-голям диаметър.

Кил
4 – Изберете си ваглер с достатъчно дълга антена. Ако е прекалено къса, рискувате тялото на плувката да се блъска в утежненията, които го държат на място и ще загубите доста от разстоянието и точността.


Всички тези условия изглеждат доста прости, но ако разгледате ваглерите в търговската мрежа, ще видите доста несъответствия. Направили са ги красиви, но не са ги обмислили добре.А пък се продават десетки (или стотици) хиляди от тях всяка година.
когато един риболовец си купува ваглер той държи сметка за формата на тялото, местоположението на халкичката, дължината и материала на антената и кила, колкото и за товароподемността и затова, когато се купува ваглер, не се пита само за модел от 8, 10 или 15 гр.
« Винаги избирайте ваглер, който има дълго стъбло от небоядисано пауново перо. Ако е бяло на цвят, няма риск да се изкриви от слънцето»
На каква дистанция да ловим ?
Бихте могли да си помислите, че колкото е по-далече, толкова е по трудно да си прецизен. Всъщност нещата са малко по-сложни. В крайна сметка един добър риболовец в английския стил се познава не само по сръчността му да замята на едно и също място, но и по това, че захранва една и съща зона. Всичко зависи от това какво хвърляте във водата. Ако хвърляте рехава захранка с ларви, най-удобното разстояние ще е около 18-22 м, но ако мятате топките захранка с прашка, ще ги метнете по-скоро на 30-35 м, отколкото на 20 или 25 м.


«НЕКА НЕ СИ МЕЧТАЕМ: ПРИ ИЗКЛЮЧИТЕЛНИ УСЛОВИЯ (БЕЗ АБСОЛЮТНО НИКАКЪВ ВЯТЪР) е невъзможно да метнем топка захранка на повече от 40 м и често цопва точно върху антената на плувката. Изберете си дистанция за риболов според възможностите на прашката ви, захранките и прихранките, които използвате. Ако рибата отказва да ссе приближи, най-доброто решение е да зарежете английския риболов в полза на фидера!»

Как да утежня линията ?
Никога не е излишно да си припомним: при риболов с фиксиран ваглер е жизнено важно поне 80% от масата на съчмите да е концентрирана в основата на плувката. За да уравновесите линията, следвайте долните съвети:
• Започнете от повода нагоре към плувката. Първо сложете един микровирбел в самото начало на линията. Мисля че, с изключение на ваглерите под 5 гр. (т.е. при риболов на късо разстояние), няма как да не сложите малко вирбелче. Това е единственият начин да елиминирате риска от усукване на повода.
• Сложете кукичката в ухото на вирбела, а след това в клупа на повода. Не слагайте повече утежнения на повода микровирбелът ще служи за дропер.
• След това сложете съчми (n° 8 до 1, според размера на ваглера) над микровирбела. Внимание : при всички случаи разстоянието между първата съчма и вирбелчето трябва да е по-голямо от дължината на повода.

Как да сондираме (мерим дълбочината) ?
Има два възможни начина на сондиране с ваглер. Първият, предпочитан от Дейв, се състои в използването на втора по-дълга щека (принципно болонезе) с голяма плувка и олово Арлсей (Arlsey – с формата на круша и вирбел накрая – заб. моя) Достатъчно е да заметнете в захранения участък за да направите замерване на дълбочината от разстояние, но по принцип е същото, все едно ловувате с голяма щека. Второто е по-хитро: защипва се съчма ААА или SSG на кукичката на вече балансирана линия. Ако сте подценили дълбочината, плувката потъва. Не е лесно винаги да се забележи потъването на антената на плувката при вятър или при течение и тогава измерването на дълбочината не е точно.
Като цяло Дейв предпочита да измерва (сондира) с голяма плувка, монтирана на щека болонезе, утежнена с Арлсей.

« По време на самия риболов много е лесно да разберете къде точно се намира стръвта спрямо дъното. Сложете куха антена на ваглера. Чувствителността й е такава, че ако стръвта се влачи по дъното, дори и съвсем малко, тя почва да потъва и плувката се отклонява. Ако искате да представите ларвите на нивото на дъното, трябва да накланяте плувката малко по малко, докато антената не потъва. След това сложете антена, която подхожда на вашата риболовна техника.»

Как да замятаме?
Най-важното е да внимавате ваглерът да не се намира много близо до върха на пръчката. Идеалното разстояние е около 1 м, което отговаря горе-долу на нивото на секцията между второ и трето коляно . Тоест трябва да си служите с акцията на мач-а при самото замятане, без да придавате допълнителна сила. Ако не постигнете желаното разстояние, то или използвате прекалено лек ваглер, или мачовата ви пръчка не е достатъчно мощна, за да да придаде движение на голяма плувка. За да получите голяма точност по отношение на дистанцията, нищо не ви струва да използвате клип за линията, понеже няма как да не коригирате от разстояние, поне що се отнася до посоката.
« Обикновено използвам мачове 4,20 м, а не 3,90 или 3,60 м. Когато замятам, това ми дава възможност винаги да имам един метър между върха и плувката, дори и дълбочината да е 3 м ! Освен това аз ловя основно на подвижна плувка или с фидер. »

Как да потопим линията ?
Ако използвате клип за линията, тя ще пада винаги на едно и също място. Но ако въртите макарата, ще заубите цялата полза от този метод ! Ето ви няколко начина да потопите линията, без да има нужда да местите плувката.
• Преди риболов капнете няколко капки препарат за миене на съдове върху бобината на макарата.
• Разредете препарат за миене на съдове във вапоризатор (шише за миене на прозорци) и пръскайте с тази течност линията от време на време.
• Закрепете една гъба на бигела и я нямокрете със сместа от вода и течност за миене на съдове. Дръжте мача за подпората и прокарайте влакното върху гъбата.
• Ако сте намазали добре линията, достатъчно е да потопите върха на щеката във водата и да направите рязко движение настрани, за да я потопите. Много лесен жест, но много рибари се затрудняват да потопяват линията по този начин.
По принцип това е, защото те не потопяват достатъчно самата пръчка във водата: задължително е да се потопи върха на малко повече от 60 см и след това да се извади от водата.
« Не се притеснявайте, ако накрая на това движение не сте потопили линията изцяло. Ако влакното Nylon е добре намазано и плувката е достатъчно тежка, за да опъва линията, само след няколко секунди тя сама ще потъне . »

Какви прашки да използвам ?
Не може с една и съща прашка да се захранва на различни разстояния. Дейв използва моделите Drennan Softfeed. Зелената прашка е за риболов на 30-35 m, червената за 40-45 m. За да захрани на 20-25 m, Дейв просто сменя оригиналните ластици с каучуковите на прашката за ларви, които са по-малко мощни. Какъвто и да е диаметърът им, той ги реже до един и същи размер – на опънатата му ръка. Така че дължината на ластика зависи от дължината на опънатата ви ръка: ако е по-дълга, няма да е толкова важна.
Не се колебайте да отрежете ластиците на прашките според дължината на ръката ви.

Какви последни съвети ще ми дадете за това как да захранвам с по-голяма точност ?
Когато ловувате далече от брега, и най-малките детайли са от значение.
Винаги правете топките захранка еднакви по форма и големина.
Независимо дали става дума за първоначална захранка или прихранка, не изпускайте плувката от очи. Това означава, че всички топки трябва да са предварително приготвени и да са ви под ръка.
Не бързайте ! Ако дадена топка не падне там, където искате, успокойте се, поемете си спокойно дъх преди да хвърлите следващата.
« Прецизността на захранването е също толкова важна при ваглер, колкото и независимо при коя друга техника на риболов на захранен участък,. Използвайте адекватен материал, тренирайте редовно и винаги оставайте спокоен: ще видите как тогава ще прогресирате с гигантски крачки!»

С Дейв изглежда лесно !
"За кораб, който не знае за къде пътува, никой вятър не е попътен." Сенека
Забравихме Бога и оскотяхме.
Аватар
hobby
Мнения: 3693
Регистриран на: Пон Яну 23, 2006 20:32
Местоположение: София
получил Браво: 1 път
Обратна връзка:

Мнение от hobby »

Тактика
За бабушки на Панчарево
Статията е На плувка и дъно


Здравейте приятели, казвам се Методи Костов, състезател съм в спортен клуб “Майсторски риболов”. В този брой ще ви представя мач риболов на бабушка на бент Панчарево.
Име: Методи Костов
Клуб „Майсторски риболов”
След дълго очакване да има поне един слънчев и топъл ден в началото на март, това стана факт. С група приятели се събрахме да обсъдим къде може да се полови на плувка. След размяна на информация и с други колеги се формираха две места, язовир Искър и бент Панчарево. Като преценихме и метерологичната обстановка, че независимо от слънчевото време ще има доста силен вятър, се реши да се ходи на Панчарево. Имахме и информация от очевидци, че там се събират доста риболовци и поради тази причина ще трябва да се ходи доста рано , за да се заемат по-добри места.
В неделя, срещата беше в 5.00 часа на OMV-то на караулката за Панчарево. Пихме по едно кафе и поехме. Като пристигнахме на Панчарево, се оказа, че предположенията са ни прави, там вече имаше около 10 човека, които бяха заели места по парапета на моста. Разтоварихме багажа и заехме местата, на които предполагахме, че ще стане добър риболов. Разбрахме се да пробваме няколко типа риболов – на щека, болонезе, мач и на директен телескоп. Аз реших, че ще ловя на мач. Преценявайки обстановката, имаше лек ветрец, леко течение и голямата дълбочина, която се получаваше по-навътре при мен се появи една идея – да ползвам едни слайдери, които до момента си седяха нови в кутията. Разпънах мача и започнах да си правя линията. Слайдера беше 4+8 грама, което означаваше, че тежеста от 8 грама се монтира на линията, а слайдера е отежнен в тялото си с 4 грама. Спрях се на този модел, защото исках максимално да стоя на едно място и да не ми се движи линията, а това щях да го постигна единствено с тежеста от 8 грама. Монтирах една оливетка 7 грама на около 1 метър от вирбела, на който се връзва куката. Застопорих я с две олова и след това сложих и два дропера на разтоянието от оливетката до вирбела за куката и линията беше готова. Последва мерене на дълбочината. Сложих малката сонда от 10 грама и заметнах. Предположенията за голяма дълбочина се оказаха вярни. На дистанция от 25 метра, дълбочината варираше от 7,00 метра до 7,50 метра. Реших да ловя на малко по - дълбокото , защото там се очертаваше добра площадка, на която да се задържа храната. Фиксирах си влакното на клипса на макарата и бях готов за риболова. Последва забъркване на храната. Бях приготвил един пакет SECRET на VDE, един пакет SUPER ROACH black на VDE, един пакет шоколадова галета, един пакет NATUUR на VDE и към това добавих един килограм глина. След като и захранката беше готова, вече с нетърпение очаквахме да се разведили достатъчно, за да започнем риболова. За стръв имах едър вердевас, пинки, шарен червей и торен червей. За всеки случай бях донесъл и около 400 грама фуил / дребен вердевас /, за захранката. Вързах си кука – Kamasan номер 18, сложих два вердеваса и заметнах. След като позиционирах слайдера, подадох 10 топки захранка. Още не бях приключил със стрелянето на топките и последва кълване, засичане и първата бабушка идваше към мене. Започна едно регулярно кълване на бабушки. Реших да пробвам и друга стръв, започнах на пинка с вердевас, две пинки, шарен с пинка, два бели, торен с пинка и само торен от всичките тези комбинации, а може би имаше и още, най-сполучлива за едрите бабушки се оказа торен с пинка. При първоначалното захранване и при дохранването със захранка не бях слагал никаква жива стръв в топките. След като видях, че рибата се командва перфектно със захранката и отсях дребните с голямата стръв, реших да накълцам малко торен в нея. Захраних с три топки, вече с кълцан торен в тях и последва малко отлив на кълването. В първият момент си помислих, че съм прехранил рибата, но после се оказа, че при всички е спряло – изпускаха водата от Панчарево. Това положение да не кълве рибата продължи около 40 мимнути и след това като по сигнал започнаха отново да взимат уверено стръвта. Забелязах, че вече с прибавения торен червей в храната се отсяваха дребните риби и предимно взимаха едри бабушки, но малко по нарядко. Така риболова си вървеше през целият ден. Независимо, че беше слънчево, отвреме на време се появяваше вятър, които вдигаше вълни и образуваше по-голямо течение. В такива моменти бях много доволен от своя избор на плувка за мача – слайдер. Замятането с нея е много прецизно и линията потъва доста бързо към дъното. Голямата тежест от 8 грама изпъва доста добре цялото влакно и отвесира монтажа. Двата дропера имитираха плавно пропадане на стръвта в последния метър преди дъното. Повода беше 20 сантиметра и само на места допираше дъното. Малката кука предполагаше сигурно взимане на стръвта и добро закачане за устата.
При риболова на щека също се ловяха риби, но бяха малко по-дребни с тук-там някоя бонус риба. Същото се получаваше и на директният 6 метров телескоп. При 6 метровото болонезе с фиксирана плувка на 5,50 метра, положението беше средно между щеката и мача. Ловяха се риби предимно среден размер, но не можеше да се достигне дълбочина от 7 метра, за да се ловят и по-едрите бабушки, а те определено стояха там. Предполагам, че заради ежедневното източване на водата едрата риба стоеше по-навътре и само единици се появяваха на по-плиткото. В крайна сметка всички бяха доволни от риболова, защото си бяха хванали доста риба в порядъка на 6 до 9 килограма бабушка. Разбира се накрая всичката риба беше върната обратно във водата, да си плува и да се размножава. Бях доста очарован от Панчарево и от голямата популация на бабушки. Водоемът, който е в непосредствена близост до София, е достъпен за всички риболовци. Да се надяваме, че и за напред ще се лови така добре там.
Последно промяна от hobby на Сря Апр 01, 2009 0:45, променено общо 1 път.
"За кораб, който не знае за къде пътува, никой вятър не е попътен." Сенека
Забравихме Бога и оскотяхме.
Аватар
hobby
Мнения: 3693
Регистриран на: Пон Яну 23, 2006 20:32
Местоположение: София
получил Браво: 1 път
Обратна връзка:

Мнение от hobby »

Риболов с ваглер на течение

Дали ще ловите на широки, или тесни реки, дали те ще бъдат бързи, или бавни, винаги носете със себе си комплект ваглери. Никое друго перо не може да се справи с поредицата от сменящи се течения и други различни условия.
Фиксираните в горната и долната част плувки (стикове, авони и бал-со--вите плувки с кил) са ограничени, що се отнася до дистанцията. Те са за предпочитане, когато вятърът е благоприятен и дистанцията малка.
С пълния набор от ваглери вие ще бъдете екипирани за риболов на бързо и бавно течение и всяка дистанция до 40 м, независимо от посоката на вятъра.
Трябва да споменем също така, че основата за риболов с ваглер - утежняване, замятане и най-вече контрол, са по-лесни за усвояване, отколкото на фиксираните в двата края плувки.
Единственото реално ограничение при употребата на ваглер е, че не можете да водите бавно стръвта в течащите води на реката по начина, по който това е възможно, когато се ползва стик или се лови на щека. Зимната червеноперка атакува най-удачно, когато стръвта се движи два пъти по-бавно от скоростта на течението, т. е. на задържане.
Речни ваглери
Можете да си купите ваглери, които са направени от балса, тръстика или куха пластмаса (сламка), но най-добри са тези от пауново перо. Това е доста субективно, но пауновото перо е изключително лек материал и ваглерите, направени от него, са по-добри при замятане, а също така и като поведение във водата. Преди време не можеше да се купи приличен ваглер (паунов) на никаква цена, но сега има много отлични ваглери на пазара и дори можете да се объркате от големия избор.
За речния риболов ще имате нужда от редица разнообразни прави ваглери - изтънени и удебелени в горния край. Най-оптимални са тези с тежест 2-4 ААА. Можете да ползвате и ваглери с удебелено тяло в долната част, но техният дизайн в действителност е пригоден за риболов на големи дистанции в тихи води.
Ваглери с дебела антена
Те имат удебелени върхове, които не са подходящи за регистриране на кълването, когато се лови на висящо перо, но са идеални за риболов на изтичане в течащи води. Този тип ваглери не потъват лесно, не забиват под водата дори когато се лови на по-малка дълбочина от дължината на линията и утежнението не е пълно. Поради тази причина те се ползват главно през зимата, когато реките са по-бързи, а рибата слиза по-близо до дъното.
Ваглери с изтънена антена
Те имат тънки връхчета и добре регистрират кълването при риболов на висящо, но затова пък често забиват под водата при дължина на такъма, по-голям от дълбочината. Поради тази причина те се ползват през лятото, когато реките са по-бавни и рибите са в горния слой на водата.
Размер
Той се определя от три неща. Когато вятърът е силен и трябва да заметнете по-надалеч и да утежните максимално линията, монтирайте по-голям грамаж ваглер. Това ще ви помогне при замятането да прехвърлите мястото, на което търсите рибата, след което да придърпате стръвта. По този начин ще имате резерв от тежест, която ще ви помогне срещу по-силен вятър. Никога не се колебайте да използвате по-тежък ваглер, ако ситуацията го изисква.
Дължина
Дължината на ваглера е много важна. Колкото по-силен е вятърът, толкова по-дълго перо се използва. Дългото перо понякога може и да е пречка, когато се лови в плитчини, но често се налага да се правят компромиси.
Замятане с
ваглер
Винаги задържайте линията точно преди перото да падне във водата. По този начин плувката, оловото и куката няма да паднат във водата на камара от възли. Когато се налага да ловите близо до отсрещния бряг, това ще ви предпази от падането на перото с плясък и с потъване под водата - сигурен начин да подплашите рибата.
Потъваща или плуваща корда?
Дали да се лови с потъваща, или плуваща корда се определя от силата на вятъра. Използвайте винаги потъваща корда с изключение на безветрените дни и реки с много бавно течение. В течащи води и вятър по течението използвайте само потъваща корда. Вятърът по течението кара плуващата корда да образува корем преди самото перо, което пречи на засичането. Дори потъващата корда прави лек корем при такъв вятър. За да решите този проблем, замятайте надолу по течението. Колкото по-силен е вятърът, толкова по-надолу по течението замятайте. Използвайте по-тежък ваглер, това ще ви даде по-голям контрол над такъма.
След като сте заметнали и сте потопили кордата под водата, оставете бигела отворен. Така влакното ще се размотава от шпулата, докато плувката се движи по течението. Така няма да се образува корем.
Използвайте плаваща корда в течаща вода, когато няма вятър или ако той духа срещу течението. Замятате по течението и отново оставяте кордата да се размотава от шпулата. Може да се допусне лек корем, но винаги го коригирайте, ако той започне да се увеличава. Коригирайте така, че да не местите плувката, а оттам и стръвта от дъното.
Утежняване на речни ваглери
Използвайте обикновено кръгло олово (съчми), като монтирате 90% от основната тежест за фиксиране на ваглера. В заключващия елемент на плувката трябва да има няколко милиметра разстояние. Колкото е по-силно течението, толкова повече олово е необходимо върху самата линия. Четирите диаграми показват два типа утежнение за през зимата и лятото.
"За кораб, който не знае за къде пътува, никой вятър не е попътен." Сенека
Забравихме Бога и оскотяхме.
Paparaka
Търговец
Мнения: 2153
Регистриран на: Пон Дек 20, 2004 10:28
Местоположение: Sofia-Plovdiv
Обратна връзка:

Мнение от Paparaka »

Брей какви статии имало в това списание "На плувка и дъно". Те не напаразно му викат Българския Мачфишинг :):):)
http://:)" onclick="window.open(this.href);return false;
От А до Я за спортния риболов у нас и в чужбина
-------------------------------------------------------
Да работят тези, които не могат да ловят риба
Публикувай отговор

Обратно към “Риболов на леко”