Двигател за каяк ":D

Форум за новатори, експериментатори и почитатели на екстремните изживявания в комбинация с риболова.
Публикувай отговор
Аватар
stbeer68
Мнения: 429
Регистриран на: Сря Яну 04, 2012 20:16
Местоположение: Ямбол
дал Браво: 22 пъти
получил Браво: 65 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнение от stbeer68 »

Поздравление. Полагаш доста време, труд и усилия за да постигнеш нещо хубаво и добро. :tup:
Hobie Mirage Outback
Аватар
SELVA
Вносител
Мнения: 1290
Регистриран на: Съб Ное 05, 2005 22:48
Местоположение: София
дал Браво: 42 пъти
получил Браво: 30 пъти
Обратна връзка:

Re: Двигател за каяк ":D

Мнение от SELVA »

svetoslav7704 написа:Китайски безчетков мотор по стъпките на Torqeedo.

http://www.haswingmarine.com.au/Protrua ... 0lbs-.html

С тегло 8.5кг 1200w.Не е зле като начало.
Клипчето от твоя линк е от 2012, от тогава и ние ги предлагаме, само че, към 24-волтовите има разбираемо слаб интерес.
От месец имаме и Protruar 1hp 12V, за който почти нищо няма в нета...
Lago.bg - Надуваеми лодки, електрически двигатели Haswing, оборудване, сонари
EDM electronics
Мнения: 385
Регистриран на: Сря Ное 24, 2010 22:35
Риболов: kayak fishing
Местоположение: СЛИВЕН
дал Браво: 78 пъти
получил Браво: 218 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнение от EDM electronics »

SELVA написа:
svetoslav7704 написа:Китайски безчетков мотор по стъпките на Torqeedo.

http://www.haswingmarine.com.au/Protrua ... 0lbs-.html

С тегло 8.5кг 1200w.Не е зле като начало.
Клипчето от твоя линк е от 2012, от тогава и ние ги предлагаме, само че, към 24-волтовите има разбираемо слаб интерес.
От месец имаме и Protruar 1hp 12V, за който почти нищо няма в нета...
Всъщност това е най-добрия двигател засега в отношение цена/качество. Protruar-2HP е по-добър от Торкидо Травел 801. Имам това Торкидо, още не съм го пуснал в работа, но има неща в него, които не ми харесват. Китайския ми се вижда по-добър, той е и с 50% по-мощен. Единственото което би ме притеснило в китайския двигател са транзисторите на инвертора. Ако са китайски, не са оригинални, могат да се подменят, защото именно от тях зависи най-вече КПД-то на двигателя, а китайските транзистори са си ментета отвсякъде. Не знам защо хората не го купуват и ги притеснява напрежението от 24 В. Ами колкото по-високо напрежение, толкова по-малко загуби по кабелите, т.е. толкова по-добре. Този стандарт от 24 В при безчетковите мотори вече почти не се прави, всичко е над 48 В, дори и ел. велосипедите вече ги правят над 80 В.

Не мога обаче да разбера откъде тия 13 кг? Единият от двигателите, които правя е два пъти по-мощен от Protruar-2HP, т.е. около 2,3 кВт и самия двигател ще тежи около 2,5 кг. Останалите 10 кг. и нещо на тръбите ли се дължат, не мога да разбера?
Интересно ми е корпуса на Protruar-2HP от алуминий ли е или от пластмаса?
Аватар
SELVA
Вносител
Мнения: 1290
Регистриран на: Съб Ное 05, 2005 22:48
Местоположение: София
дал Браво: 42 пъти
получил Браво: 30 пъти
Обратна връзка:

Re: Двигател за каяк ":D

Мнение от SELVA »

Новите Protruar-и 1 и 2, са към 7 кг, безчеткови.
Всичко (вече) е много компактно.

Изображение
Изображение
Изображение
Lago.bg - Надуваеми лодки, електрически двигатели Haswing, оборудване, сонари
EDM electronics
Мнения: 385
Регистриран на: Сря Ное 24, 2010 22:35
Риболов: kayak fishing
Местоположение: СЛИВЕН
дал Браво: 78 пъти
получил Браво: 218 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнение от EDM electronics »

Всъщност колеги ефективността на безчетковите двигатели не идва от това, че нямат четки - друга е причината. Ефективността идва от разпределението на мощността на двигателя на по-ниски обороти, но по-висок въртящ момент. Това е така, т.к. е доказано, при по-голям диаметър на пропелера и по-голяма стъпка се постига по-голяма ефективност. Съпоставими са нещата при каяците с педали и плавниците им. По-големия плавник е по-ефективен от по-малкия. В единия случай трябва повече сила да ги наситскаме, а в другия по голяма честота и по-малка сила, в крайна сметка изразходваната енергия при първия вариант е по-малко. Ето защо Protruar-2HP е само 600 об./мин, а стандартните - конвенционалните електрички са по 1 500 об./мин. Загубите на мощност при по-високи обороти се дължат на кавитация.

Това налага използването на винт с по-голям плавник от стандарта или на Protruar-2HP е 30 см., колкото половината ширина на каяка или колкото задната му част. Т.е. ефективен е оня двигател, който е нискооборотен и с голям диаметър на винта. Това се постига само с редуктор, който има съществени загуби на мощност, но в противен случай, за да има един двигател такъв въртящ момент, диаметъра му трябва да е голям колкото винта или даже по-голям. Това пък води до голямо челно съпротивление и т.н. Поради горните причини ефективността на нискооборотния двигател с големия пропелер е с 50% по-висока /по измерване на Торкидо/. Стандартния двигател преобразува електрическата мощност в теглителна сила или както я наричат при водните задвижвания - статична тяга 0,3 пъти, докато при двигателя с редуктор, макар и наличието на загуби в редуктора около 15-20 % от мощността на двигателя, то преобразуването на електрическата мощност в механична е с коефициент 0,45, т.е. 50% по-висок.

Предимството на безчетковия мотор с неодимови магнити е малкия му размер и ниското тегло, не че е по-ефективен от колекторния с феритни магнити. Другото му предимство е, че няма консуматив - четки, които водят до куп проблеми и загуба на мощност при износването си.
svetoslav7704
Мнения: 326
Регистриран на: Пет Авг 13, 2010 23:19
Риболов: спининг,тролинг
Местоположение: гр.Шумен
дал Браво: 3 пъти
получил Браво: 18 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнение от svetoslav7704 »

Колега EDM electronics.Какво не ти хареса на 801 освен, че е с по малка мощност.Като за модел отпреди 10 години има доста неща които ги нямат и съвременните ел мотори.Например-анодния протектор за безопасна работа в солена вода.Редукторът,за който производителя дава живот 50 000часа без никакво обслужване.Силовата електроника се охлажда от водата и няма как да прегрее.Има също защита от подаване на захранване при включен двигател.Има и STOP ключ.Стойката на двигателя е изработена от много лек и здрав материал подобен на пластмаса,а всички метални части са от неръждаема стомана и алуминий.Ръкохватката за управление е с регулиране на ъгъл и може да се удължава с няколко позиции.Отделно самия двигател се сгъва за транспортиране до размер на едно сакче.
Колкото по сериозно оборудване имаш по дребни риби хващаш.
EDM electronics
Мнения: 385
Регистриран на: Сря Ное 24, 2010 22:35
Риболов: kayak fishing
Местоположение: СЛИВЕН
дал Браво: 78 пъти
получил Браво: 218 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнение от EDM electronics »

svetoslav7704 написа:Колега EDM electronics.Какво не ти хареса на 801 ...
svetoslav7704, не се обиждай на двигател, не правя въобще сравнения с обикновените двигатели по магазините, а с този китайския Protruar-2HP. И всички съображения са ми на база задвижване на каяк, а не на лодка, мощността въобще не е проблем, тя е предостатъчна, но ще ти кажа какво не ми харесва:

На първо място двигателя е с много голям диаметър - 100 мм, а това значи по-голямо челно съпротивление. За размерите на самия BLCD-мотор са можели да го направят по-малък, ако инвертора не се намираше в самия двигател, забележи, че се охлажда! Кой инвертор се охлажда - тоя който има загуби. С тия транзистори, които са му сложили няма как да няма загуби и да не грее, но вероятно когато са ги правили те са били върха на технологията, сега определено не. В Торкидо Травел 801 използват МОСФЕТИ от типа IRF6648 със съпротивление на канала 5,5 мом, по 4 бр. на всяка фаза - не са лоши, но сега има доста по-добри. Инвертора няма нужда да е вътре в двигателя, ако примерно няма големи загуби. Двигателите, които правя при максимална мощност топлинните загуби в инвертора ще бъдат около 10-15 W. Инвертора ще стои в каяка, а не във водата.

После пропелера на китайския двигател според мен е доста по-добър, по-плътен е, по-здрав е. Направен е от някакъв композитен материал - изключително качествен винт. Купих такъв от Германия. Винта на Торкидото е по-нежен, по-тънък и ще се счупи много по-лессно. Иначе са с еднакви размери и идеално се заместват. :)

Редуктора на Торкидо, да здрав е, немски е, не знам какъв е в китайския двигател, но аз купих един редуктор от Китай и да ти кажа, нито е по-некачествен от немския, нито си мисля, че ще издържи по-малко - доста по-здрав ми се вижда, безшумен е и с японски лагери. Ползвам също супер здрав редуктор, в сравнение с Торкидо поне 10 пъти - от стартер на Мерцедес, да го наречем вечен. На оста съм набил втулка от супра - не и трябва анодна защита.

Другия недостатък на Торкидото е, че е капсулован и не може да се разглоби без да се счупи задния капак, защото е залепен с някаква здрава смола - направили са го така, че развали ли се, или на боклука или в някой сервиз на Торкидо, да ти го отремонтират за половината му цена на нов. Китайския двигател ми се вижда направен ремонтопригоден с болтове за предния и задния капак.

Не казвам, че Торкидото е лош двигател, напротив, но има неща които в него не ми харесват и затова съм ги елиминирал в двигателите-самоделки, които правя. Показвам някой снимки за сравнение на винтовете, двигатели и редуктори:
...
20160912_171627.jpg
20160912_171627.jpg (180.32 KiB) Преглеждано 4350 пъти
20160912_172309.jpg
20160912_172309.jpg (110.55 KiB) Преглеждано 4350 пъти
20160912_172235.jpg
20160912_172235.jpg (215.89 KiB) Преглеждано 4350 пъти
20160912_172845.jpg
20160912_172845.jpg (156.31 KiB) Преглеждано 4350 пъти
20161123_212513.jpg
20161123_212513.jpg (95.16 KiB) Преглеждано 4350 пъти
20160914_233750.jpg
20160914_233750.jpg (103.47 KiB) Преглеждано 4350 пъти
20160914_233839.jpg
20160914_233839.jpg (90.18 KiB) Преглеждано 4350 пъти
20161112_150129.jpg
20161112_150129.jpg (98.42 KiB) Преглеждано 4350 пъти
20161123_212612.jpg
20161123_212612.jpg (139.97 KiB) Преглеждано 4350 пъти
20161127_231621.jpg
20161127_231621.jpg (154.01 KiB) Преглеждано 4350 пъти
svetoslav7704
Мнения: 326
Регистриран на: Пет Авг 13, 2010 23:19
Риболов: спининг,тролинг
Местоположение: гр.Шумен
дал Браво: 3 пъти
получил Браво: 18 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнение от svetoslav7704 »

Колега, няма за какво да се обиждам общата ни цел е да се покажат грешките на производителите допуснати, къде от пестене на скъпи компоненти и материали, а в някой случаи от грешни решения.В случая с корпуса на 801 не мисля, че е проблем, защото при ниска скорост във водна среда капковидната форма е най доброто решение.При по високи скорости формата е по обтекаема като на Torqeedo 10.0 например.На Protruar 2 издатините за болтовете със сигурност водят до по големи загуби.Масивното витло също е минус.Витлото на 801 се използва и за Cruise модели 2006-2008г ,които са много по мощни.Като подкараш твоя двигател на база скорост и консумирана мощност, може да определиш по доброто витло.Транзисторите по принцип не мисля че загряват, но при ниска температура възможностите им са по големи,затова в параметрите им има максимален ток при различни температури.5.5mohm не е високо вътрешно съпротивление на база 10mohm на източника на захранване и още поне толкова на захранващите кабели.Преди малко замерих 1 метър кабел 2.5 мм и беше около 10mohm имай го впредвид при връзките двигател-контролер :shock: На protruar 2 не намерих никъде данни за ефективност,ако бяха постигнали тези на Торгедо не мисля ,че щяха да ги крият :?
Колкото по сериозно оборудване имаш по дребни риби хващаш.
Аватар
SELVA
Вносител
Мнения: 1290
Регистриран на: Съб Ное 05, 2005 22:48
Местоположение: София
дал Браво: 42 пъти
получил Браво: 30 пъти
Обратна връзка:

Re: Двигател за каяк ":D

Мнение от SELVA »

Хубаво си ги сравняваме, ама по вътрешна информация старият протруар излиза в пенсия през 2017. Като се засетя и първото торкидо 801, което продадох, беше през 2008 година. Трябва да излизат нови неща... Новият протруар има друга форма и струва към 600 лв. за модел 1.0 и 700 лв. за модел 2.0 (24V), а торкидото е $$$$.
Ако има въпроси относно чарковете, може да се провери. Ефективност как се проверява най-практично, може ли на място, или си трябва возене и засичане на скорост?

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение
Lago.bg - Надуваеми лодки, електрически двигатели Haswing, оборудване, сонари
EDM electronics
Мнения: 385
Регистриран на: Сря Ное 24, 2010 22:35
Риболов: kayak fishing
Местоположение: СЛИВЕН
дал Браво: 78 пъти
получил Браво: 218 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнение от EDM electronics »

Аз залагам на китайския. Цената е супер. Че той конвенционалния двигател струва около 500 лв. и то с 2-3 пъти по-малка мощност и 5 пъти по-голямо тегло.

Няма нищо извънземно в немското Торкидо. В крайна сметка това не е летяща чиния, а най-обикновен BLCD-мотор с редуктор, управляван с инвертор. Устройството му не е по-сложно от един винтоверт. Не вярвам да има някаква разлика в ефективността между Торкидо и китайския двигател. Ефективността не идва от това, че е произведен в Германия, а от големия диаметър на пропелера и ниските обороти. Евентуалното слабо място на китаеца ще е в ключовите транзистори, но ако ползват оригинални и това няма да е никакъв проблем.

Ефективност се мери, като се раздели механичната мощност на електрическата, т.е. изходната на входната. Механичната се мери, като статична тяга. Връзва се стационарно двигателя със силомер /пружинен кантар/ потопен във водата и се вижда колко дърпа. Китаеца можеш да го разбереш, като го закачиш на каяка и при 5-6 км/ч, ако консумира 5А, значи е добър, или това е около 120-150 Вт.

И какво по-ново могат да изкарат фирмите, то принципни разлики няма, освен да са открили по-силни магнити от неодимовите, но знам все още няма. Новото ще е единствено в дизайна. Гледам Торкидо в по-новите модели вече правят двигателите с болтове, като китайския, а не ги лепят със смола, като Травел 801 - да се чуди човек с чук ли да го отваря или със секач. Време е и монопола на Торкидо да си заминава, да идват евтините китайски двигатели. 3 000 евро струва Торкидо 2,5 кВт! - то от злато да беше, по-евтино щеше да е...

SELVA, можеш ли да дадеш информация за ТТ-данните на новите китайци?
svetoslav7704
Мнения: 326
Регистриран на: Пет Авг 13, 2010 23:19
Риболов: спининг,тролинг
Местоположение: гр.Шумен
дал Браво: 3 пъти
получил Браво: 18 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнение от svetoslav7704 »

Не е лесно да се замери ефективноста ,защото статичната тяга не е единствения параметър.Възможно е дори 90% от производителите на ел двигатели да не разполагат с апаратура за измерването и.За постигане на по добра ефективност ,трябва да се измисли по ефективен винт, а не електромотор.При ефективност над 80% на ел мотора и едва 50% на винта едва ли подобряване на електромотора с 5% ще подобри общата картина :idea:
Колкото по сериозно оборудване имаш по дребни риби хващаш.
EDM electronics
Мнения: 385
Регистриран на: Сря Ное 24, 2010 22:35
Риболов: kayak fishing
Местоположение: СЛИВЕН
дал Браво: 78 пъти
получил Браво: 218 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнение от EDM electronics »

Аз не вярвам баш Торкидо да измислят нещо ново по винтовете. Там отдавна всичко е измислено и се знае. Има винтове с променлива стъпка за универсалност, имат ги и Торкидо в по-високия клас, за яхти. Няма обаче универсална въдица, няма и универсален двигател. Големият винт и ниските обороти са характерни за ниски скорости с добра ефективност, но ако трябват по-високи скорости нещата се променят в обратна пропорционалност. Та аз мисля, че няма да могат да направят по-ефективен винт, защото топлата вода е открита преди Торкидо да я преоткрие. А ефективността на ел. двигателите ще продължава да расте в следващите години напред - свръхпроводници, което ще намали драстично размерите, теглото и топлинните загуби, по-силни редки магнити и съвсем нови конструкции на двигатели с по-малка Ленц-реакция /нови разработки двигатели/. Тогава няма да говорим за повишена ефективност от 5-10%, а от 100-200%.
svetoslav7704
Мнения: 326
Регистриран на: Пет Авг 13, 2010 23:19
Риболов: спининг,тролинг
Местоположение: гр.Шумен
дал Браво: 3 пъти
получил Браво: 18 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнение от svetoslav7704 »

Ами точно така,то всичко е измислено само трябва да се реализира.Един винт с променлива стъпка в движение.Подобряване на най слабото звено в системата дава най голям резултат :idea: Двигателя освен намаляне на теглото и габаритите няма какво друго да му подобряваш.Но дори да се постигне 100% КПД,което на практика е невъзможно сумарно ще имаш 55% ефективност като бутаща сила.Също не забравяй, че използването на много силни магнити влошава режимите с малък ток през двигателя.Такъв електромотор не може да се завърти с ток под 5 ампера.Тоест при тролинг ще имаш нищожно КПД.
Колкото по сериозно оборудване имаш по дребни риби хващаш.
EDM electronics
Мнения: 385
Регистриран на: Сря Ное 24, 2010 22:35
Риболов: kayak fishing
Местоположение: СЛИВЕН
дал Браво: 78 пъти
получил Браво: 218 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнение от EDM electronics »

Някой може ли да ми каже колко трябва да е потопен пропелера във водата, има ли някаква зависимост или няма значение дали ще е 2 пръста под водата или половин метър?

Ако е прекалено близо до повърхността дали няма да пръска и да вдига аларма? - питам щ'от дойде време да си оразмерявам пръта на двигателя...
Аватар
stbeer68
Мнения: 429
Регистриран на: Сря Яну 04, 2012 20:16
Местоположение: Ямбол
дал Браво: 22 пъти
получил Браво: 65 пъти

Re: Двигател за каяк ":D

Мнение от stbeer68 »

Ако е много близо до повърхността перката засмуква въздух,издава гаден звук едно пърпорене такова не мога да го опиша и не върви добре каяка. Не трябва и да е много дълбоко понеже пак не върви добре каяка. Горе долу трябва малко под кила на 10-на см да е . Поне аз като тествах моя на времето така даваше най-добър резултат. Най добре е да си направиш една ограничителна втулка ,която да коригира дълбочината и да направиш тестове как и къде ще ти е най-добре за твоя каяк и след това да решеш колко да си направиш тръбата.
Hobie Mirage Outback
Публикувай отговор

Обратно към “Риболов с каяк”