REEL Maintenance - Добри практики при обслужване на макари

Има шпула, има бигел, че и аванс се намира, що е то?
KGramatikov
Мнения: 118
Регистриран на: Сря Апр 05, 2017 15:43
Риболов: Мач риболов
дал Браво: 19 пъти
получил Браво: 197 пъти

REEL Maintenance - Добри практики при обслужване на макари

Мнениеот KGramatikov » Пет Сеп 28, 2018 10:21

Здравейте,

Пускам тази тема с идеята да се споделят добри практики при обслужването на макари.

Когато започнах да се занимавам с това, доста търсих информация за процеса, като се опитвах да изчета максимално много мнения и да изгледам всичко възможно по темата, за да добия представа за нещата, защото колкото и проста да изглежда задачата за смазването на две зъбни колела си има тънкости, за които не се говори много.

Целта е да се изгради добра практика и който желае да се занимава, да има поне някакви насоки, за да не влоши или съсипе своята, или по-лошия вариант, нечия макара.

Постарал съм се да обхвана максимално много аспекти и ще се радвам темата да се развие. (все пак не всеки иска да споделя знание и опит, от някакви си негови причини). Но ако можеш да споделиш или да научиш някой, на нещо добро, препоръчвам да го обмислите и да го направите.

Все пак това е моята гледна точка, която може да е различна от вашата, но тук може да се доразвие.

При един проект е препоръчително да:

• Отделете си достатъчно време! На мен ми отнема близо два часа със снимките за цялостното обслужване.

• Не бързайте! Имам една максима в живота и тя е - Който бърза бърка! Нищо добро не съм видял от бързане, освен нерви и гафове.

• Ако не става лесно - значи не е така. Все пак макарите не се сглобяват от културисти.Всяка част си има точно определено място и влиза лесно на това място. При макарите с добър инженеринг частите влизат само по един начин.

• Винаги използвайте правилните инструменти! Ако частите се нараняват при обслужването по-добре не го правете. Виждал съм хора да използват клещи за гайките на роторите, чукове за избиване на пинове, не подходящи отвертки, с които нараняват винтовете(болтовете) и там подобни. Ако нямате точния инструмент, по добре си го набавете, отколкото да импровизирате. За пример ще дам абсурдна ситуация за смяна на чистачките на кола в сервиз, при което техника сменя чистачките, но с катарамата на колана си ви е надрал боята! Работа е свършена, а вие имате съсипан продукт!

• При разглабянето, внимавайте за дребните подробности! Някой марки използват много фини шайби във възлите, които ако не ги забележите, могат лесно да бъдат изгубени. За съжаление при мен са пристигали макари, на които са и липсвали подобни елементи. И тук някой може да каже, че и така си работи без проблеми. Да, но щом създателите и са решили да е направено по този начин, значи са го мислили. Производителите, ако могат да спестят някой детайл, то това би им намалило производствените разходи, а от там да им увеличи печалбата.

• Използвайте постелка под работната маса! Колкото и да внимаваме, се случва някоя част да изпадне. Аз лично използвам бял памучен плат, защото когато падне нещо на пода си остава там, а не отскача, а на бял фон се забелязва изключително лесно. Тази точка отпада, когато работите в бяла стая, но аз не разполагам с такава 

• Правете снимки на всеки възел, преди да го разглобите. Доста помага понякога. Аз винаги снимам, колкото и опит да имам. Понякога прибягвам в процеса на работа да прегледам някой възел. Доста макари са идвали при мен с оплакване „разглобих я, обслужих я и нещо не работи като хората“ А най-фрапантния случай беше да ми се донесе един плик с части и да се каже, че няма схема, няма и снимки, но тук е всичко 

• Постарайте се да подреждате възлите по реда на разглобяването им! Това спестява много време при сглобяването и обратно. След това събирането е детска игра(е по някога се прибягва и до снимките :)


• Обслужването не е да позабършем малко и да на клепаме с някаква грес.
По принцип махането на старата грес е доста неприятен процес. Аз лично използвам WD40 за почистване. Всякакви четки, памучни клечки и памучни парцали и кухненска хартия, четки. След като се отървете от старата грес, е много важно да се отървете от WD-то. То освен че чисти, прави тънък филм върху частите и ако директно сложите новата грес(смазка) значи не сте направили нищо!!! След WD-то обезмаслявам със спрей за обезмасляване. Върши чудесна работа(частите стават сухи на "барут")

• НИКОГА не използвайте WD за чистене на капсуловани лагери(ако не можем да свалим без да нараним капсуловката за да ги смажем наново)!!!!!! Капсулования лагер е фабрично смазан и е предвиден в експлоатационния си живот, да работи в постоянна омаслена среда. Понякога може да се наложи промивка и смазване с друг модел грес или масло за да се промени поведението му. Ако неволно сте го напръскали WD-то ще проникне при греста и ще я увреди! В следствие на това лагера ще почне да шуми! Тогава не ви остава друго освен цялостно обслужване на лагера, но внимавайте при разглобеното му да не нараните капсуловката.

• Проверявайте всеки лагер за "хрупане" шум и там подобни. Ако лагера се е разшумял може да пробвате да го обслужите. В повечето случай лагера е с нарушена цялост на сачмите и канала на гривните в следствие продължителна работа на сухо или попадане на вода или частици в него и не може да се спаси. В този случаи е хубаво да се замени. (Гледам доста колеги, които се занимават професионално и те са стигнали до този извод)

• Избора на грес. Тук всеки сам си решава и има доста изписано по всякакви форуми. Основното качество на греста е да смазва механизма и да го предпазва от корозия.В гресите има разреждащ агент, който при някой с времето се изпарява и греста се "желира" и бива изхвърлена от механизма, като вече не изпълнява функцията си. Затова качествените греси имат голям температурен диапазон, в който се гарантират смазващите им качества. Не използвайте греси с примеси(графитни медни и там подобни) Самите частици се явяват като шлайф-паста и с времето увреждат механизмите. Не че са лоши греси, но приложението им не е в макарите. Ако беше, самите производители, щяха да ги използват. Избора е ваш.

• Не е необходимо да се обслужва макарата всяка година. Гресите имат доста дълъг живот(ако са качествени) и честата им смяна не е необходима. Но пак казвам всеки сам си решава.

• Водещата ролка е от изключителна важност. От нея ви зависи дали ще си изхвърлите влакното след един два риболова, ако не работи като хората. Тук бих препоръчал обслужване всяка година, като използваните смазки трябва да са доста "тънки" за да не задържат от движеното. Проверката става с визитна картичка, като се допре леко до ролера и се размърда и той трябва да се движи свободно. Ако ролката е блокирала, може да бъде прорязана от влакното или плетеното такова и ще трябва да си търсите нова ролка. Ако не се обслужва този възел с времето смазката изчезва и ако е с лагер/и с времето се разбиват и трябва да се заменят. Това е доста натоварен елемент с високи обороти на въртене. Ако е система от втулки, шанса за блокиране е доста по-висок!

• При сглобяването дръжката се монтира последна! Някой макари работят след затягане на ротора към пиньона. Преди това зъбните колела не са в работна позиция и при въртене от дръжката може да се получат неприятни последствия. Естествено че може да проверите механизма, като леко завъртите пиньона с ръка придърпвайки го леко напред.

• Избягвайте мазането на оста на шпулата с грес! Това не ви помага, а само ви задържа от движението. Там може да използвате една до две капки качествено масло. Не прекалявайте с маслото, защото не е добре да попада в корпуса при другата смазка!! Само да е омаслена оста.

• Ако попаднете на залепени болтове или винтове не ги напъвайте! Когато има такъв случай, веднага ще разберете. Препоръчвам да се използва пистолет за горещ въздух, като внимавате да не разтопите околните пластмаси. Повечето лепила използвани в макарите отпускат при нагряване. При някой модели съм срещал и LOCTITE 270, който почти не можете да развиете и с нормално нагряване. Тогава препоръчвам ако не е изключително наложително да го разглобите просто да го оставите така. В противен случай може да скъсате някоя резба или болт . Ако може да отделите самия елемент от пластмасите, тогава с помощта на газопламъчна горелка може да нагреете елемента и да го разглобите(внимавайте да не се изгорите неволно)!!!! И не задържайте пламъка дълго на едно място(това не е шега работа)!!! Другите лепила продължават да изпълняват функцията си на задържане против само развъртване, но това просто изгаря  (Препоръката е от самия производител на LOCTITE, с който работим в работата  за модела 270) Ако се съмнявате може да проверите на сайта им  Доста неподходящ продукт при макарите, но в по-евтините модели съм го срещал както и в една марка, в която бяха слагали каквото имат и за 6 еднакви макари не срещнах две да са сглобени по еднакъв начин  Марката няма да я споменавам.
• Използвайте перманентен маркер за маркиране на позиции в механизма!

Едно такова място е например гайката на пиньона. По този начин няма да се стига до тема „скъсах резбата на……“ или „Спукан ротор на…..“ или да бъде обърната тази гайка с фаската на някъде, което съм го срещал често, при обслужвани макари, защото ни се е видяло че трябва да е така. Производителите си имат инженерен екип, който е преценил, че трябва да е така и точка. По този начин и вие ще сте спокойни в работата на макарата, след като сте я отворили и затворили при профилактика.

• Когато разглобявате винтовете на макарата е хубаво да ги подреждате така, че после да са на същите места от където сте ги отвили. Някой брандове използват различни винтове не само по диаметър, а и по дължина. Ако ги смените и изглеждат еднакви, може да спукате корпуса!!


• Преди завиване на винта ако, е самонарезен, е хубаво да внимаваме да не нарежем нова резба в корпуса, а да следваме неговата си. Най лесно става като поставите винта в „гнездото му“ и почнете бавно да развивате. В един момент усещате леко прищракване. В този момент спирате и почвате да завивате винта и по този начин сте сигурни че е в канала си. Просто се завива изключително лесно! Ако нарежете нова резба, не значи че сте си съсипали макарата, но ако продължите да навивате където ви падне с времето няма да можете да затегнете винта и той може да превърти.

• Не е необходимо да натягате винтовете на принципа „да скъсаме главата и да върнем половин оборот“ С времето ще установите колко точно усилие ви е необходимо, но не е много 


• Ако ще заменяте втулки с лагери, ви съветвам да си търсите качествени такива, или най-добре да са от неръждаема стомана. Аз вече ползвам само качествени неръждаеми лагери, за да съм сигурен в работата си. Не правете компромиси с лагери.


• И последно. В макарата няма излишни части! Ако след обслужването нещо е останало, да знаете че има проблем. Може не веднага, но със сигурност ще даде отражение в някой момент. Намирането на резервни части не е проста работа.


Надявам се четивото да ви хареса и ще се радвам, ако е било полезно за някой.

И да не е просто суха материя, това са някой примери от макарите, които са идвали при мен за обслужване.

Поздрави и наслука.
Прикачи снимка/и
1 (1).JPG
1 (1).JPG (93.28 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (2).JPG
1 (2).JPG (120.27 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (3).JPG
1 (3).JPG (138.5 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (4).JPG
1 (4).JPG (140.58 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (5).JPG
1 (5).JPG (108.48 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (6).JPG
1 (6).JPG (95.52 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (7).JPG
1 (7).JPG (157.11 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (8).JPG
1 (8).JPG (90.31 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (9).JPG
1 (9).JPG (75.92 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (10).JPG
1 (10).JPG (76.19 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (11).JPG
1 (11).JPG (73.04 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (12).JPG
1 (12).JPG (70.34 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (13).JPG
1 (13).JPG (97 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (14).JPG
1 (14).JPG (101 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (15).JPG
1 (15).JPG (83.65 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (16).JPG
1 (16).JPG (50.08 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (17).JPG
1 (17).JPG (139.24 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (18).JPG
1 (18).JPG (116.45 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (19).JPG
1 (19).JPG (64.67 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (20).JPG
1 (20).JPG (53.76 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (21).JPG
1 (21).JPG (87.47 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (22).JPG
1 (22).JPG (87.31 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (23).JPG
1 (23).JPG (127.89 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (24).JPG
1 (24).JPG (79.45 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (25).JPG
1 (25).JPG (68.86 KiB) Прегледано 527 пъти
1 (26).JPG
1 (26).JPG (77.76 KiB) Прегледано 527 пъти

koko7784
Мнения: 1897
Регистриран на: Пон Ное 23, 2009 18:06
Местоположение: Свиленград
дал Браво: 82 пъти
получил Браво: 274 пъти

Re: REEL Maintenance - Добри практики при обслужване на макари

Мнениеот koko7784 » Пет Сеп 28, 2018 11:32

.Не е необходимо да се обслужва макарата всяка година. Гресите имат доста дълъг живот(ако са качествени) и честата им смяна не е необходима. Но пак казвам всеки сам си решава.
Ей с тва немога да се съглася!
Или се съгласявам ако макарата е на манекен и стои във витрината през това време.

tino
Мнения: 105
Регистриран на: Пон Ное 05, 2007 23:26
дал Браво: 5 пъти

Re: REEL Maintenance - Добри практики при обслужване на макари

Мнениеот tino » Пет Сеп 28, 2018 21:40

Много хубава и полезна тема :tup:
Колега Граматиков,бихте ли споделили повече за обслужването на
лагерчетата-разкапсуловане,промивка,смазване,капсуловане,подходящи смазки...

KGramatikov
Мнения: 118
Регистриран на: Сря Апр 05, 2017 15:43
Риболов: Мач риболов
дал Браво: 19 пъти
получил Браво: 197 пъти

Re: REEL Maintenance - Добри практики при обслужване на макари

Мнениеот KGramatikov » Съб Сеп 29, 2018 9:21

Здравей,

Лагерите, който са с металогумена капсуловка, се отварят най-лесно.
Тези който са с метална капсуловка и зегерка ги отварям с помощта на осмица кука, както и горните. Става лесно и бързо и с малко упражнения. Прочиствам ги с WD след което ги обезмаслявам и после може да се използва свежа грес или масло. Тези който са буквално капсуловани избягвам да отварям, защото се нарушава целостта на капсуловката. В повечето случай ако лагера е проблемен, направо го заменям с нов. Ако някой има повече опит с това, моля да сподели.

Поздрави

tino
Мнения: 105
Регистриран на: Пон Ное 05, 2007 23:26
дал Браво: 5 пъти

Re: REEL Maintenance - Добри практики при обслужване на макари

Мнениеот tino » Съб Сеп 29, 2018 15:38

Привет,благодаря за споделеното,искам да попитам и друго нещо :)
Каква е твоята практика при обслужване на макара-разкапсуловаш
ли лагерчетата/ако позволяват това/и смазваш ли ги,заедно с другите
механизми или правиш това само при наличието на проблемен лагер?
Другото ми питане е ако може да кажеш няколко думи за правилното
смазване на стоп лагера,поздрави

KGramatikov
Мнения: 118
Регистриран на: Сря Апр 05, 2017 15:43
Риболов: Мач риболов
дал Браво: 19 пъти
получил Браво: 197 пъти

Re: REEL Maintenance - Добри практики при обслужване на макари

Мнениеот KGramatikov » Съб Сеп 29, 2018 18:52

Здравей,

Ако лагера няма грижи не го отварям. Правилото "щом работи не го пипам" :)

На стоп лагера грес не се слага. Втулката е неръждаема и няма от какво толкова да я пазим.

Гледам "моя човек" от който се уча, че слага една капка масло и това е.

Поздрави

tino
Мнения: 105
Регистриран на: Пон Ное 05, 2007 23:26
дал Браво: 5 пъти

Re: REEL Maintenance - Добри практики при обслужване на макари

Мнениеот tino » Съб Сеп 29, 2018 19:45

Правилото "щом работи не го пипам" ми е любимо :D
Благодарим за хубавата тема и ентусиазма :tup:

KGramatikov
Мнения: 118
Регистриран на: Сря Апр 05, 2017 15:43
Риболов: Мач риболов
дал Браво: 19 пъти
получил Браво: 197 пъти

Re: REEL Maintenance - Добри практики при обслужване на макари

Мнениеот KGramatikov » Нед Окт 07, 2018 12:38

Здравей,

Тези дни ми попаднаха едни уникални Ултегри за обслужване, след като са преминали през пясъчна буря + дъжд. Резултата е пясък навсякъде. След бурята не са въртени, а директно при мен за обслужване.

Лагерите на короната бяха покрити с пясък и бяха доста шумни. Реших да пробвам да ги "спася", понеже знам че не са работили с пясъка, за да се наранят повърхностите.
Отворих ги с помощта на вързана кула Olner 14 номер, защото са доста жилави и остри, а вързана за да не я изпусна и загубя някъде (на третата загубена се сетих :) )

Отварянето става като подпря върха в зегерката и след лек натиск пренасочвам усилието към вътрешната гривна и зегерката излиза доста лесно. Важно е да няма пръсти на пътя на куката за да не се стигне до инцидент!! След малко тренировка става още по-лесно.

След като "съблечете" лагера промивка с WD40 + четка. Обилно обезмасляване със спрей-обезмаслител. Проверка на работата(да няма песъчинка в каналите) Ако има пак със спрея.

Слага се едната капсуловка със съответната зегерка.

От другата страна слагате избраната от вас смазка. Тази, която я ползвам върши чудесна работа.

С помпа за сушене на лепило издухвам смазката, за да съм сигурен, че е влязла навсякъде в лагера.

Допълвам с необходимото количество и проверявам работата, му преди да го затворя.

Резултата е "възкресени" и безшумни лагери и една добра макара, за която в идните седмици ще подготвя ревю и за нея.

Поздрави
Прикачи снимка/и
1 (1).JPG
1 (1).JPG (69.94 KiB) Прегледано 191 пъти
1 (2).JPG
1 (2).JPG (124.31 KiB) Прегледано 191 пъти
1 (3).JPG
1 (3).JPG (114.9 KiB) Прегледано 191 пъти
1 (4).JPG
1 (4).JPG (125.92 KiB) Прегледано 191 пъти
1 (5).JPG
1 (5).JPG (141.73 KiB) Прегледано 191 пъти
1 (6).JPG
1 (6).JPG (133.16 KiB) Прегледано 191 пъти
1 (7).JPG
1 (7).JPG (122.07 KiB) Прегледано 191 пъти
1 (8).JPG
1 (8).JPG (71.36 KiB) Прегледано 191 пъти

tommy12
Мнения: 614
Регистриран на: Чет Яну 12, 2012 18:20
Риболов: Die Hard Megabass
дал Браво: 44 пъти
получил Браво: 59 пъти

Re: REEL Maintenance - Добри практики при обслужване на макари

Мнениеот tommy12 » Нед Окт 07, 2018 18:53

Здравей,

Една препоръка от мен, щом се занимаваш с обслужване на макари задължително трябва да имаш Ultra Sonic Cleaner ще те улесни в пъти при почистването на всички части и при капсолованите лагери също така.
Ultra Sonic Cleaner можеш да го намериш на AliExpress на добра цена, ако решиш да взимаш вземи с нагревател на водата и WD40 го махни от употреба, така ще намалиш и ползването на клечките за уши!

http://tackletour.com/articlebearings201pg2.html
https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... ic+cleaner

https://www.youtube.com/watch?v=Q0xxsB7yDcw&t=132s

tommy12
Мнения: 614
Регистриран на: Чет Яну 12, 2012 18:20
Риболов: Die Hard Megabass
дал Браво: 44 пъти
получил Браво: 59 пъти

Re: REEL Maintenance - Добри практики при обслужване на макари

Мнениеот tommy12 » Нед Окт 07, 2018 23:05

Получих ти личното съобщение, отговарям ти в темата за да може и други колеги да ползват информацията.
Ползвам от доста години JSP Ultra Sonic с дигатален контрол и дига тепературата на разтвора до 80 C, тогава бяха доста скъпи над $200. Сега в Али може да се намери подобен за около $120.
За разтвор ползвам Simple Green разреден с вода след което частите ги минавам още един път само с вода през USC. Ако го няма в България този обезмаслител всеки добър става за тази цел.
Щом се занимаваш с тази дейност задължително трябва да го имаш, това се отнася и за колегите които сами си обслужват макарите, инвестицията е поносима и си заслужава на 100%!

KGramatikov
Мнения: 118
Регистриран на: Сря Апр 05, 2017 15:43
Риболов: Мач риболов
дал Браво: 19 пъти
получил Браво: 197 пъти

Re: REEL Maintenance - Добри практики при обслужване на макари

Мнениеот KGramatikov » Нед Окт 07, 2018 23:21

Благодаря за отговора и за развитието на темата.

Може би ще инвестирам за бъдещите проекти.

Поздрави :)


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 2 и 0 госта