Страница 1 от 1

Shimano Aero XR 4000

Публикувано на: Сря Сеп 21, 2022 20:18
от KGramatikov
Здравейте!

Искам да ви представя най-новия модел на Shimano Aero XR 4000.
Дълго време компанията не присъстваше специализирано във фидер дисциплината с адекватен компактен модел. Ползваха се от 5500 до 14000 моделите, които стават за целта, но, когато искаш да отидеш с лека и компактна макара на фидер, беше сложно…
Ползваха се спининг моделите с всевъзможни техники за клипсване на влакното за избраната дистанция…
Конкуренцията им има доста модели, специализирани за фидер риболов и аз много ги харесвам, и тайно се надявах да се изкара адекватен модел и от Шимано.

Този ден най-накрая дойде! Сега адекватната серия Aero, лека-полека започва да се запълва. Разбира се, съвсем логично е да се доразвие и запълни по класове и съответно ценово.

Какво ни предлага първият модел?

Добре познатата ни шпула със скосен ръб, за постигането на оптимална дистанция при замятане. Патентована им е и си я използват, нищо ново, но вече са сложили метален кръгъл клипс с пружинен елемент за гасена на удара, при достигане на избраната дистанция. Плюс има и резервна шпула в кутията!
Сгъваема дръжка на винт към короната. Елиминира доста от така наречените „луфтове“, които всички коментират, без изобщо да са наясно откъде са и за какво са. Целите дръжки елиминират луфта от ставата, където се сгъват, но се налага в повечето случаи да се свалят при транспортиране и съответно възможността да се загуби (доста колеги си затриха дръжките…).

Лекота!!! Направили са я да се усеща наистина безтегловна в ръката. Това дори ме навежда на мисълта, че колегите, практикуващи спининг риболова с по-големи макари, също биха я харесали, особено заради бавната предавка. С PG предавките са предимно макари от високия клас, което е свързано и с цената, а тук я имаме за доста по-малко пари и, пак отбелязвам, с резервна шпула!

Короната е изцяло кована алуминиева, с покритие. Тази технология вече се е доказала, че е доста корава и, ако не я потопите или напълните с пясък и да я въртите, трудно бихте я съсипали. Бележка за колегите, които обслужват макари със ,,специализирани,, греси за целта. Има такива греси, които имат коефициент на проникване и свалят покритията, и макарата е дотам… Ако ще обслужвате макарата, по-добре проучете добре продукта, който използвате, или ползвайте оригиналните продукти на марката. Никак не са лоши. А, и да, идва си доста добре смазана заводски!!

Реденето се поема от система с S-канал. Сложи ли са О-пръстен, за да прикрият характерното за системата „причукване“ при сменянето на движението на шпулата, когато пинът от едната стена преминава на другата. Очаквам с времето да изкарат и модели с „червяк“ но всичко с времето си. Хубавото на S-канала е, че е изключително проста система и няма какво да и се счупи. Паразитното колело е поставено на полиамиден детайл, за да не трие директно в корпуса, и пружинен елемент, да прикрива луфта на самите зъби. Супер са го измислили!!
Има си една направляваща за стабилизиране и водене на механизма.

Има системата за допълнително заключване на бигела при замятане (кастинг) и детайла, който пречи ротора да се завърти и да затвори бигела!! Уникално за ценовия клас!! Предишната Aero серия, която доста колеги много харесаха, го нямаше като екстра….

Ролката на бигела е разглобяема, доста добре проектирана и защитена, което е супер, предвид че за кратко залитнаха в запресовани ролки, за които трябваше специализирано оборудване, за да се смени лагерът. Така че лагерът на ролката си го приемате, че е консуматив, защото е най-натоварен с най-много обороти и доста близо до водата, идваща с влакното. Но тук всеки сам може да си го смени с каквото си е намерил на пазара и да продължава да си лови с усмивка на лицето.

И да, реално макарата е доста опростена като механизъм, което за мен я прави доста добър избор, откъм здравина и възможност във времето и в зависимост от експоатацията за поява на „застрахователно“ събитие.

Има си топ системата им X-Ship, което я прави да е това, което е!

Единственото място, в което има втулки, е, разбира се, ръкохватката.
Хубаво е на това място да е с неръждаеми лагери, за да няма грижи с оста във времето. Точно там добавихме неръждаеми лагери и е готова за приключения.

За мен първото попълнение в гамата Aero е доста сполучливо, с доказали се във времето технологии и материали и със сигурност ще служи вярно, и ще доставя неописуемо удоволствие от боравенето с нея във фидер риболова!

Надявам се да е било полезно и интересно четиво за някои от вас.
Поздрави и наслука!

Re: Shimano Aero XR 4000

Публикувано на: Чет Окт 20, 2022 18:54
от Zvqr
А защо аванса не е бърз.

Re: Shimano Aero XR 4000

Публикувано на: Пет Окт 21, 2022 8:38
от KGramatikov
Каква е идеята на бързия аванс при макари, които не са специализирани за шаранджийски риболов?
Бързия аванс не е прецизен и при тънките влакна не е подходящ.
Тази макара е ориентирана предимно за фидер, а не да стои на стойките със дни.
Бързия аванс се появява за да замени baitrunner системата, защото е сложна, с доста части и вкарва не малко тегло. При дълъг излет и стоене на стойките е ок да е с бърз аванс и там се работи с изключително здрави влакна.
Но разбира се ако някой толкова държи да е с бърз аванс, разбира се че може да се конвертира.
Въпрос на вкус :)