Shimano Stradic 4000 XG FL слънце, море и още нещо..

Има шпула, има бигел, че и аванс се намира, що е то?
KGramatikov
Мнения: 294
Регистриран на: Сря Апр 05, 2017 15:43
Риболов: Мач риболов
дал Браво: 35 пъти
получил Браво: 1131 пъти

Shimano Stradic 4000 XG FL слънце, море и още нещо..

Мнение от KGramatikov »

Здравейте,

На вашето внимание искам да представя един проект свързан с една макара на SHIMANO.
Shimano Stradic 4000 XG FL

Тази макара дойде при мен за профилактика с оплакване, че е била блокирала но след сериозен натиск на дръжката е тръгнал, но пък издава “невероятни” звуци при работа.
Моля ако имате блокирала макара, не правете опити да я раздвижите, защото щетите могат да се увеличат многократно!! В случая е минала метър, но не e вариант!
Макарата се ползва за риболов в Гърция.
И преди да се почне с коментари за марката и модела и тeм подобни, само да отбележа, че от двата водещи производителя са минавали макари през сервиза в потресаващо състояние, а те са специално проектирани за морски риболов. Ако някой се съмнява, скоро ще направя ревюта и на тях.
При макарите, които се ползват на солената вода, е изключително важно, поддръжката след излет! Една колежка ползва много нисък клас макара (има сантиментална стойност за нея), която е отворена отвсякъде и определено не е подходяща за целта, а именно в Гърция от години за морски риболов, но макарата и беше в топ състояние, именно заради елементарната грижа, след риболов.
Тук няма как да ви дам съвет, защото лично аз не практикувам такъв вид риболов, но вие ако имате добра практика с подобно базово обслужване след излет, ще е полезно за останалите колеги, да го споделите като опит.
Въпросната макара е била отваряна и са подменяни втулките с лагери. Лошо няма и си е страхотен вариант за ъпгрейд, но трябва да се вземат някой фактори предвид.
Аз понеже нищо не разбирам от нищо, но поне се старая да гледам какво правят колегите инженери от Shimano и Daiwa. Те във макарите използват неръждаеми лагери(лошо превеждаме думата-Corrosion Resistance. Това буквално е съпротивляващи се на ръжда, но не и неръждаеми! Тоест и те ще блокират и ръждясат, но доста по-бавно, като процеса може да бъде хванат, преди всичко да се е „заварило“ и да има последствия върху другите елементи!) В сайта на единия производител са написали, че използваните от тях лагери, издържат 12 пъти повече. Звучи невероятно, нали? Нека малко да го обясня. Ако стандартен лагер ръждясва до степен да не функционира изобщо от солената вода за 2 дена без да преувеличавам, то техния изкарва 12 пъти повече, което означава, че за един месец е приключил курса. Това разбира се е в най лошия случай. Имал съм чисто нова макара с индекс SW на 5 излета и всичко заварено вътре от обливане от вълните на лодката.
Та когато си ъпгрейдвате макарите, поне си търсете неръждаеми лагери!
Другото важно, е че не всички втулки са с директна замяна. На някои места, като смените втулката с лагер, но не го подпрете правилно(в зависимост от движението му) го блокирате и го превръщате в метална втулка! Това изобщо не е добре! Ако ще го оставите да работи така, по-добре не го сменяйте!! Ако се чудите, какво имам предвид, отваряте една Stella за пример и гледате онези хора къде и какви шайби използват за подпиране на лагерите в макарата. Аз като машинен инженер, конструиращ редуктори с повече от 23 години стаж(в това число и образованието от средното) щеш не щеш ги научаваш тези неща.
И тук всичко е видно от снимките. Сменените лагери са потънали в ръжда! Задния капак на червяка надран от лагера, когато още е работил. Понякога колеги подменят оригинални неръждаеми лагери с някакви, само защото са им се сторили шумни. Да има го, но лагера може просто да е заводски „сух“. Практиката ми показва, че такъв лагер, като се отвори и смаже с подходящия продукт, е по-тих от всичко, което можете да поръчате и вкарате. И изкарва колкото и останалите. Така че внимавайте и с тази практика. И понеже всички лагери в макарата са работили на еднакви условия в корпуса, се вижда нагледно какво се случва. Оригиналните неръждаеми и те са заминали, защото са станали мелница за сол, но не са блокирали и разпаднали. Останалите вие ги преценете. Без упрек, към работата на никой колега. Но дори при неправилна поддръжка, степента на теклите ръжди от елементи, които вие сте добавили, трябва да е равна на степента на съсипия и на оригиналните елементи, за да спите спокойно. И тук искам да благодаря на хората, през годините, които са отправяли критика към работата ми, защото това е варианта да ставаш все по-добър в това което правиш. Никой още не се е родил научен и няма как! Всичко е четене, гледане и практика с мисъл.
Когато се разглобя макара, която е блокирала и потънала в ръжда, всеки един елемент да се отдели е приключение, буквално! За тази беше използвана два пъти ваната, много WD и дори пресите, за да се отделят елементите без нараняване на здравите части.

Всичко е разглобено, обезмаслено. Всички блокирали лагери са заменени с неръждаеми. Добавени са пасс-шайбите за да работи всичко коректно. Смазана е със съответните продукти, за конкретните възли и събрана наново.
Тук основната предавка е непокътната. Скандалния микромодул е от полиамид(техническа пластмаса в много високи якостни показатели) и затова е като нов!
След това приключени, макарата е готова да служи вярно. Поддръжката след излет, явно ще трябва да се промени, но затова вие и вашия опит могат да помогнат на колегите, за да не се стига до това положение.
Надявам се да е било полезно за някои от вас. Без лоши чувства! Просто показвам какво се случва в експлоатационния процес на една макара.

Поздрави и наслука!
...
1 (1).jpg
1 (1).jpg (62.44 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (2).jpg
1 (2).jpg (48.38 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (3).jpg
1 (3).jpg (60.72 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (4).jpg
1 (4).jpg (58.04 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (5).jpg
1 (5).jpg (68.93 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (6).jpg
1 (6).jpg (57.12 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (7).jpg
1 (7).jpg (79.07 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (8).jpg
1 (8).jpg (41.63 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (9).jpg
1 (9).jpg (127.19 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (10).jpg
1 (10).jpg (66.3 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (11).jpg
1 (11).jpg (85.36 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (12).jpg
1 (12).jpg (62.39 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (13).jpg
1 (13).jpg (57.04 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (14).jpg
1 (14).jpg (65.86 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (15).jpg
1 (15).jpg (55.93 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (16).jpg
1 (16).jpg (56.41 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (17).jpg
1 (17).jpg (42.11 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (18).jpg
1 (18).jpg (61.09 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (19).jpg
1 (19).jpg (61.17 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (20).jpg
1 (20).jpg (80.17 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (21).jpg
1 (21).jpg (70.16 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (22).jpg
1 (22).jpg (73.75 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (23).jpg
1 (23).jpg (71.3 KiB) Преглеждано 1691 пъти
1 (24).jpg
1 (24).jpg (53.1 KiB) Преглеждано 1691 пъти
Аватар
debelanko
Мнения: 245
Регистриран на: Нед Авг 27, 2006 17:15
дал Браво: 12 пъти
Обратна връзка:

Re: Shimano Stradic 4000 XG FL слънце, море и още нещо..

Мнение от debelanko »

Много благодаря за обстойните пояснения и ценни съвети.
Поздрави!
calidad
Мнения: 5
Регистриран на: Сря Авг 31, 2016 20:28
Риболов: Морски

Re: Shimano Stradic 4000 XG FL слънце, море и още нещо..

Мнение от calidad »

Здравейте,дайте моля линкове от къде да си купим комплект лагери за размери 4000-5000.
На червяка в задната част при замяна с лагер трябва ли да се маха пластмасова регулировъчна шайба. Знаете ли всички размери на лагерите ако да,моля публикувайте ги.
KGramatikov
Мнения: 294
Регистриран на: Сря Апр 05, 2017 15:43
Риболов: Мач риболов
дал Браво: 35 пъти
получил Браво: 1131 пъти

Re: Shimano Stradic 4000 XG FL слънце, море и още нещо..

Мнение от KGramatikov »

Здравейте,
Размерите на лагерите, принципно ги свалям по размера на втулката, която ще заменям.
За лагера на червяка има различни варианти на подпиране.
Мисля, че колега в бранша продава лагери за цялостен тунинг.
Напишете в гугъл ,,комплект лагери за белия страдик,, и ще ви излезе.
Има и доста видео материал, как се монтират.
Успех!
Публикувай отговор

Обратно към “Макари”