Има удоволствия, към които човек трябва да е прецизен. Да не им се мята като отвързан, а да се въздържи, да ги обмисли и когато знае – да ги преживее. Прибързването им води до ощетяване.
С тази макара съм свързан вече около 30 години. Преди 2 – 3 лета тя напълно дефектира и от тогава е зачакала ремонта си. Подари ми я моят дядо, който в момента е на 87 години, все още жив и в добро здраве – дано още дълги години да е така. Спомените ми от детството са как след края на сезона той сядаше вечер с ракия и мезе, и смазваше макарите – неговата и моята. С очевидно удоволствие. Тогава човек притежаваше просто риболовна макара, защото всички бяха приблизително еднакви, а и моделите, които се продаваха масово в България не превишаваха пръстите на едната ръка. Затова в следобеда, в който седнах да я разглобя и видя дефекта, я сглобих овреме и оставих нещата за вечерта – с ракия, мезе и спомени.
Tokoz MK100 много прилича на RYOBI MX, но дали наистина е така не мога да твърдя със сигурност.
RYOBI:
TOKOZ:
Ето и моята. Преди нея имах унгарси Neptun MPO-X 100, която, за съжаление, падна на варненския вълнолом, единият държач на бигела се скърши и я обрече. Още я пазя. Преди унгарската имах Stabil 321, чиято механика беше така шумна, че вероятно изгонваше всичката налична риба и докарваше умора в ушите. Стабилът, обаче, беше като котешко мъркане пред стария Делфин 6 на дядо ми, който със сигурност би предизвикал ехо, ако се развърти някъде из планината. Тихото цъкане на този Tokoz просто сгърчваше корема от кеф тогава. А да не говорим за дизайна му, който избиваше всичко, създадено дотогава в социалистическия блок!
Първо Нептуна:
Следите от джелатската употреба се виждат.
Ето и луфта, който пречеше за зъбците на короната и пиньона да контактуват правилно – дефекта на макарата:
Смазката беше станала на гняс. Тази макара толкова въртене е видяла, а лично аз съм хвърлил смущаващо количество олово край варненския вълнолом. Което ме навежда на мисълта колко тона или може би десетки тона от този метал се намират на същото това място... Имаше години, в които рибарите бяха на през метър – два, вълноломът е дълъг грубо около километър, като в началото се хвърляше за попчета и илария. Мятащите чепарета губеха средно по няколко олова на ден и като се сметнат хора по дни и по години, нещата стават стряскащи. Както и да е – тази гледка вече едва ли ще се види някога.
Виновникът за дефектирането – луфт между втулката и лагеруващата част на короната. Износването от лагеруването от двете страни на короната е еднакво, лагерите също са еднакви. По-долу ще им дам размерите.
И една много приятна глезотийка – лагеруващ керамичен водач на бигела.
Авансът се управлява брутално – няма 6, няма 5.
Ето и шайбата под шпулата. Ще съм благодарен на който ми каже от какъв материал се правят тези шайби, за да сложа и отпред поне една такава.
Вътре гняста също е впечатляваща!
В механизмите си тази макара няма нито една пластмасова част, така че може да се смазва с литиева грес, което, според мен, е чудесно!
Обезмаслен и почистен, капакът изглежда по съвсем друг начин:
Короната беше ужасна. В сниманата част имаше спечена смазка още от създаването на макарата. При третирането с обезмаслител падаше на парцали и въобще този беше един от детайлите, които се изми най-трудно. Въпреки всичко, зъбците са в чудесно състояние.
Вижда се износения участък. Диаметър на короната – 36мм.
Механизмите под шпулата – също с известно количество батак.
Тази назъбена шайбичка направих аз преди няколко години, защото оригиналната се счупи неясно как.
Все още личи търканото с пиличката.
Когато се махне от пиньона се открива единствения лагер.
По оста, която регулира обратния ход, имаше корозия. Водна шкурка 2000 с масло.
Пиньон и лагер се изваждат, като се отстрани това подобие на зегерка.
Пиньонът – изчистен.
Лагерът – изчистен и гресиран.
Долната черупка на макарата – изчистена. Също ужасно трудно. Идва време на частичното сглобяване. Цялостното ще е, когато дойдат вече поръчаните лагери.
До тук и затваряне. Следващият етап – когато дойдат лагерите. Износените участъци на короната ще запълня с течен метал, който ще изшлайфам според лагерите, за да няма превъртане.
Лагерчетата на короната са с размер 8х13х6мм
Лагерът на пиньона – 8х16х4мм, но него не съм поръчал. Съществуващият е идеален.
Съотношението между корона и пиньон – 9/41. Като обороти – 4,6:1.
Това е засега. Когато дойдат лагерите – останалото.
Ремонт и тунинг на макара Tokoz MK100
Re: Ремонт и тунинг на макара Tokoz MK100
Браво Колега...Макарата е правена по Дайва БГ...Една от бруталните макари правени някога..Особенно мотовилката осъществяваща движението ,на остта....
Полсвай я със здраве,и много късмет..
Поздрави...
Полсвай я със здраве,и много късмет..
Поздрави...
-
- Мнения: 215
- Регистриран на: Нед Окт 07, 2012 18:56
- Риболов: Морски
- Местоположение: София
- дал Браво: 8 пъти
- получил Браво: 26 пъти
- Обратна връзка:
Re: Ремонт и тунинг на макара Tokoz MK100
Благодаря, Колега! Твоето мнение значи много!
RTM Ocean Quatro
-
- Мнения: 215
- Регистриран на: Нед Окт 07, 2012 18:56
- Риболов: Морски
- Местоположение: София
- дал Браво: 8 пъти
- получил Браво: 26 пъти
- Обратна връзка:
Re: Ремонт и тунинг на макара Tokoz MK100
С лагерите си сложих таралеж в задния джоб и седнах удобно на дървена пейка. След доста търсене и размишления, най-близкият компромис, който намерих, беше 8х12х2,5 и 8х12х3,5. Както ще е видно от снимките – едният капсулован, другия отворен. Реших да направя нещо като пакет от два лагера и по този начин да постигна 8х12х6. Разликата във външния диаметър реших да обера със здраво алуминиево тиксо (ако има някакво специално име – извинявам се за незнанието си).
Есетствено е да се предположи, че капсулованият лагер ще е към корпуса на макарата, а отворения – навътре, за да може да се гресира. Ето и лагерния пакет.
Постигането на външния размер.
И готовият лагерен пакет.
Важно което пропуснах е, че преди да започна сглобяването на пакета, гресирах отворения лагер от едната – вътрешна на пакета страна. Преди поставянето му го гресирах и от другата – външна страна.
Последва гресиране на короната и сглобяване на макарата, на което няма да се спирам..
Ето така стоят нещата вече - сега:
И преди:
След сглобяването се появи един заложен в миналото дефект – зъбното колелце, което преди години направих сам, започна да докосва управлението на обратния ход. Допреди този ремонт проблемът не се е появявал поради луфтове. Това докосване, обаче, по никакъв начин не пречи на работата на макарата, нито пък дразни. Просто се усеща, когато съм седнал на дивана, кусвам домашнярка с прясна салата и се удоволствам от съприкосновението с отремонтирания, стар и истински такъм от моето детство, събрал в себе си огромно количество мои спомени. Като се изключи това, макарата работи чудесно и е готова да усети порива на щуката.
Също поради дългогодишната употреба, много е износена пластмасовата ръкохватка, но тя не подлежи на разглобяване и нейният ремонт ще е когато се счупи, живот и здраве.
Сега макарата е реално с 5 лагера, 4 от които работят по двойки в краищата на короната
Това е всичко.
Есетствено е да се предположи, че капсулованият лагер ще е към корпуса на макарата, а отворения – навътре, за да може да се гресира. Ето и лагерния пакет.
Постигането на външния размер.
И готовият лагерен пакет.
Важно което пропуснах е, че преди да започна сглобяването на пакета, гресирах отворения лагер от едната – вътрешна на пакета страна. Преди поставянето му го гресирах и от другата – външна страна.
Последва гресиране на короната и сглобяване на макарата, на което няма да се спирам..
Ето така стоят нещата вече - сега:
И преди:
След сглобяването се появи един заложен в миналото дефект – зъбното колелце, което преди години направих сам, започна да докосва управлението на обратния ход. Допреди този ремонт проблемът не се е появявал поради луфтове. Това докосване, обаче, по никакъв начин не пречи на работата на макарата, нито пък дразни. Просто се усеща, когато съм седнал на дивана, кусвам домашнярка с прясна салата и се удоволствам от съприкосновението с отремонтирания, стар и истински такъм от моето детство, събрал в себе си огромно количество мои спомени. Като се изключи това, макарата работи чудесно и е готова да усети порива на щуката.
Също поради дългогодишната употреба, много е износена пластмасовата ръкохватка, но тя не подлежи на разглобяване и нейният ремонт ще е когато се счупи, живот и здраве.
Сега макарата е реално с 5 лагера, 4 от които работят по двойки в краищата на короната
Това е всичко.
RTM Ocean Quatro
- stas
- Мнения: 151
- Регистриран на: Вто Мар 08, 2011 17:26
- Местоположение: Габрово
- дал Браво: 6 пъти
- получил Браво: 3 пъти
Re: Ремонт и тунинг на макара Tokoz MK100
MK 100- купих си я от Братислава през 1988г. за 40 лв. След Делфин, Роен, Стабил наистина усещането беше по- различно. За мен такива макари са морално остарели, но имат дълбока сантиментална стойност. Още пазя едно RYOBI RSX2, подарък от баща ми, който си отиде неотдавна и сърце не ми дава да го изхвърля. Поздрави за усилията и успех!
-
- Мнения: 215
- Регистриран на: Нед Окт 07, 2012 18:56
- Риболов: Морски
- Местоположение: София
- дал Браво: 8 пъти
- получил Браво: 26 пъти
- Обратна връзка:
Re: Ремонт и тунинг на макара Tokoz MK100
Благодаря за поздравите! Наистина беше душевно удоволствие да я оправя!stas написа:MK 100- купих си я от Братислава през 1988г. за 40 лв. След Делфин, Роен, Стабил наистина усещането беше по- различно. За мен такива макари са морално остарели, но имат дълбока сантиментална стойност. Още пазя едно RYOBI RSX2, подарък от баща ми, който си отиде неотдавна и сърце не ми дава да го изхвърля. Поздрави за усилията и успех!
Както сам каза - струва 40лв, при мен работи около 25 години и я ремонтирах за под 10лв. Нека да е морално остаряла! Докато има риба, всичко, що я вади, ще е на мода.
RTM Ocean Quatro
Re: Ремонт и тунинг на макара Tokoz MK100
Поздрави и браво за ентусиазма !
Същото упражнение с моя Токоз 110 направих преди няколко месеца, въпреки че не беше ползван толкова, и реално нямаше тези износвания на оста на короната от триенето в тефлоновите фтулки, просто исках да сменя фтулките с лагери
Лагери 8х13 лесно поръчах онлайн, по $1 броя така че не бе необходимо да "уплътнявам "
Един съвет - от опит, мога да кажа със сигурност, греста която ползваш не е най-подходящата за целта. Има разработени съвремнни греси и смазки с който ще усетиш съществена разлика в работата на макарата.
Поздрави, и наслука !
П.П. Следващ етап в проекта е стоп лагер
Същото упражнение с моя Токоз 110 направих преди няколко месеца, въпреки че не беше ползван толкова, и реално нямаше тези износвания на оста на короната от триенето в тефлоновите фтулки, просто исках да сменя фтулките с лагери
Лагери 8х13 лесно поръчах онлайн, по $1 броя така че не бе необходимо да "уплътнявам "
Един съвет - от опит, мога да кажа със сигурност, греста която ползваш не е най-подходящата за целта. Има разработени съвремнни греси и смазки с който ще усетиш съществена разлика в работата на макарата.
Поздрави, и наслука !
П.П. Следващ етап в проекта е стоп лагер
-
- Мнения: 226
- Регистриран на: Нед Май 22, 2011 18:09
- дал Браво: 32 пъти
- получил Браво: 4 пъти
Re: Ремонт и тунинг на макара Tokoz MK100
От сърце заявявам, че тази тема толкова ме върна в детските ми години/ и то на 1 юни/, че просълзен си припомних моментите , в които като малко момче гледах покойния ми баща как се забавлява с 1 Мичел. Бавно и прецизно разглобяване и смазване...... От него прихванах и аз - та до днес развъртам всякакви модели модерни и не толкова такъми. С удоволствие чопля,поддържам и сам смазвам нови попълнения. Но онзи Мичел си ми стои в 1 куфарче и всеки път като го видя и ме връхлитат чувства, каквито автора на темата днес отново провокира.
БЛАГОДАРЯ!
И аз съм развъртал една такава макара- на кварталния ми поп , с който рибарехме преди 25 г. Кеф.
БЛАГОДАРЯ!
И аз съм развъртал една такава макара- на кварталния ми поп , с който рибарехме преди 25 г. Кеф.
Американски форум: Питаш нещо и ти отговарят.
Руски форум: Питаш нещо и теб те питат.
Български форум: Питаш нещо и всички ти обясняват колко си тъп!
Руски форум: Питаш нещо и теб те питат.
Български форум: Питаш нещо и всички ти обясняват колко си тъп!
-
- Мнения: 215
- Регистриран на: Нед Окт 07, 2012 18:56
- Риболов: Морски
- Местоположение: София
- дал Браво: 8 пъти
- получил Браво: 26 пъти
- Обратна връзка:
Re: Ремонт и тунинг на макара Tokoz MK100
Радвам се, момчета, че темата ви е доставила удоволствие и извикала спомени. На старите такъми това им е най-ценното - носят част от животите ни. Затова и ги пипаме по по-различен начин.
Благодаря ви за добрите думи!
Благодаря ви за добрите думи!
RTM Ocean Quatro