Обслужване на нова макара. Има ли смисъл?
Публикувано на: Пет Фев 22, 2019 22:17
Има ли смисъл да обслужваме макара, която сме закупили съвсем скоро и сме я ползвали съвсем малко или изобщо не е виждала вода?
Това е въпрос, който често се задава, особено след като видим тема/репортаж/пост с обслужване на новозакупена макара. Доскоро четях само мнения по темата, но скоро се реших и аз да отворя макара, която бях ползвал едва 2 пъти (закупена като нова). Изводът, до който достигнах е, че няма универсален отговор по темата. Имам/имал съм такива, които не се нуждаят от обслужване и работят добре дълго време без да бъдат отваряни, но съм имал и такива, които не работят оптимално добре със заводска смазка/сглобка и работата им значително се подобрява след обслужване.
Случаят е следният. Закупувам Страдик 16 4000ФБ, от който имам впечатленя и преди това, но този път след като вече за втори път макарата е в мои ръце (закупена нова), а и вече имам опит с доста по-висок клас макари, осъзнавам, че този нов Страдик върти с необичайно голяма лекота. Една от причините това да се случва е видът и количеството грес, използвана при обслужване. Бях сигурен, че използваната грес е доста "тънка", но не знаех в какво количество са я употребили. Макарата нямаше проблеми, просто механизмът се усещаше една идея повече и на свободен ход имаше много инерция (празен ход). Това не е проблем, може да работи така доста дълго време без да получи износвания, желателно е даже да се повърти така известно време преди да се отвори, но реших преждевременно да инспектирам какво е състоянието вътре. Като цяло, не останах изненадан, всичко беше както очаквах: На снимките е видно, че главната предавка е била смазана, чрез апликация на грес на 4 места по малко количество (през 90 градуса). Пиньонът също беше оскъдно смазан с фабрична смазка, но не беше сух. Паразитната система (очудващо цялата пластмастова - в по-ранни екземпляри на този модел главната паразитка, контактуваща с пиньона, е метална в р-р 4000, тук всичко беше полиамид), както и безконечника, бяха добре гресирани. Колеги, не е проблем, че едно от 3-те колелца не е метал, подобна система изцяло от пластмасови паразитки има и в Туин 02 4000PG, която е просто мега желязна макара, с разликата, че там тази система е под пиньона и паразитките са 2, а в този модел е над него и са 3, в новият осцилацията е забавена чрез повече колела, а в старият чрез по-дълъг безконечен винт, ефектът е сходен).
Това количество грес, изполлзвано в макарата при фабричната сглобка, е напълно достатъчно за безпроблемната работа на макарата в случай, че тя се ползва разумно и в корпуса не влизат фини частици, солена вода или други абразиви. Много лекият ход "на сухо" със сигурност допада на много хора, особено на фаза "тест в магазина", но макарите се ползват с примамки, а при натоварване, малкото количество тънка смазка няма как да подобри хода на макарата, докато обратният вариант е по-възможен.
След като получих добра синтетична грес с доста по-висок вискозитет от фабричната на Шимано, използвана в този Страдик, обслужих макарата, използвайки оптимални количества според модела, по-висок клас бих обслужил, използвайки по-малко количество грес.
След обслужването ходът стана по-тих, предавките се усещат по-малко в дръжката, а въртенето на сухо намаля на около половина като лекота, но това не е проблем, а дори желаният от обслужването ефект. С времето нещата ще си дойдат на мястото, в буквалния смисъл. Снимка на предавката с новата грес, останалите детайли също бяха третирани, системата на бигела и шпулата нямаха нужда от обслужване: В контраст с горенаписаното, чисто нов Twin Power 15 4000PG работи цял сезон без никога да е обслужван, само с доста сериозни примамки, но при него няма усещането, което имаше при новия Страдик, макар и греста, както и количеството от нея при фабричната му сглобка да са сходни. Каква е причината? Всъщност, те са няколко:
1. Макарите от висок клас са с много по-малко луфтове като цяло.
2. По-добре изработени детайли.
3. По-добре поставени регулировъчни шайби на ключови места.
4. Наличие на микромодул (при Шимано). Тази система значително намаля празния ход, но това не е лошо, на хора като мен дори им допада. Контактът на паразитните зъбни колела е много по-плътен, допирните точки са повече. При Ванкуиш са дори още по-намалени инерцията и празния ход.
Необходимо ли е в такъв случай да обслужваме нова макара от висок клас още като нова? Да, възможно е да се наложи в случай, че нещо в механиката дава сигнал за фабричен дефект/проблем. Случва се дори във високия клас производителите да се издънят. Това, че макарата е скъпа не гарантира безпроблемност и ако проблемът е на лице, по-добре да не се чака, но ако макарата функционира добре и според очакванията ви, по-добре я повъртете поне един сезон преди да се отвори. В случай на изпускане в солена вода и други подобни инциденти, преждевременното обслужване е даже задължително.
Във Фейсбук станах свидетел на човек, който беше обслужил Страдика си с тефлонова грес с керамични частици и черното покритие от предавката беше паднало след много малко въртене. Това е типичен пример как може нова макара в завидно състояние да бъде съсипана за отрицателно време. Не експериментирайте отвъд разумните граници.
Ще ми е интересно да чуя и вашето мнение по темата.
Това е въпрос, който често се задава, особено след като видим тема/репортаж/пост с обслужване на новозакупена макара. Доскоро четях само мнения по темата, но скоро се реших и аз да отворя макара, която бях ползвал едва 2 пъти (закупена като нова). Изводът, до който достигнах е, че няма универсален отговор по темата. Имам/имал съм такива, които не се нуждаят от обслужване и работят добре дълго време без да бъдат отваряни, но съм имал и такива, които не работят оптимално добре със заводска смазка/сглобка и работата им значително се подобрява след обслужване.
Случаят е следният. Закупувам Страдик 16 4000ФБ, от който имам впечатленя и преди това, но този път след като вече за втори път макарата е в мои ръце (закупена нова), а и вече имам опит с доста по-висок клас макари, осъзнавам, че този нов Страдик върти с необичайно голяма лекота. Една от причините това да се случва е видът и количеството грес, използвана при обслужване. Бях сигурен, че използваната грес е доста "тънка", но не знаех в какво количество са я употребили. Макарата нямаше проблеми, просто механизмът се усещаше една идея повече и на свободен ход имаше много инерция (празен ход). Това не е проблем, може да работи така доста дълго време без да получи износвания, желателно е даже да се повърти така известно време преди да се отвори, но реших преждевременно да инспектирам какво е състоянието вътре. Като цяло, не останах изненадан, всичко беше както очаквах: На снимките е видно, че главната предавка е била смазана, чрез апликация на грес на 4 места по малко количество (през 90 градуса). Пиньонът също беше оскъдно смазан с фабрична смазка, но не беше сух. Паразитната система (очудващо цялата пластмастова - в по-ранни екземпляри на този модел главната паразитка, контактуваща с пиньона, е метална в р-р 4000, тук всичко беше полиамид), както и безконечника, бяха добре гресирани. Колеги, не е проблем, че едно от 3-те колелца не е метал, подобна система изцяло от пластмасови паразитки има и в Туин 02 4000PG, която е просто мега желязна макара, с разликата, че там тази система е под пиньона и паразитките са 2, а в този модел е над него и са 3, в новият осцилацията е забавена чрез повече колела, а в старият чрез по-дълъг безконечен винт, ефектът е сходен).
Това количество грес, изполлзвано в макарата при фабричната сглобка, е напълно достатъчно за безпроблемната работа на макарата в случай, че тя се ползва разумно и в корпуса не влизат фини частици, солена вода или други абразиви. Много лекият ход "на сухо" със сигурност допада на много хора, особено на фаза "тест в магазина", но макарите се ползват с примамки, а при натоварване, малкото количество тънка смазка няма как да подобри хода на макарата, докато обратният вариант е по-възможен.
След като получих добра синтетична грес с доста по-висок вискозитет от фабричната на Шимано, използвана в този Страдик, обслужих макарата, използвайки оптимални количества според модела, по-висок клас бих обслужил, използвайки по-малко количество грес.
След обслужването ходът стана по-тих, предавките се усещат по-малко в дръжката, а въртенето на сухо намаля на около половина като лекота, но това не е проблем, а дори желаният от обслужването ефект. С времето нещата ще си дойдат на мястото, в буквалния смисъл. Снимка на предавката с новата грес, останалите детайли също бяха третирани, системата на бигела и шпулата нямаха нужда от обслужване: В контраст с горенаписаното, чисто нов Twin Power 15 4000PG работи цял сезон без никога да е обслужван, само с доста сериозни примамки, но при него няма усещането, което имаше при новия Страдик, макар и греста, както и количеството от нея при фабричната му сглобка да са сходни. Каква е причината? Всъщност, те са няколко:
1. Макарите от висок клас са с много по-малко луфтове като цяло.
2. По-добре изработени детайли.
3. По-добре поставени регулировъчни шайби на ключови места.
4. Наличие на микромодул (при Шимано). Тази система значително намаля празния ход, но това не е лошо, на хора като мен дори им допада. Контактът на паразитните зъбни колела е много по-плътен, допирните точки са повече. При Ванкуиш са дори още по-намалени инерцията и празния ход.
Необходимо ли е в такъв случай да обслужваме нова макара от висок клас още като нова? Да, възможно е да се наложи в случай, че нещо в механиката дава сигнал за фабричен дефект/проблем. Случва се дори във високия клас производителите да се издънят. Това, че макарата е скъпа не гарантира безпроблемност и ако проблемът е на лице, по-добре да не се чака, но ако макарата функционира добре и според очакванията ви, по-добре я повъртете поне един сезон преди да се отвори. В случай на изпускане в солена вода и други подобни инциденти, преждевременното обслужване е даже задължително.
Във Фейсбук станах свидетел на човек, който беше обслужил Страдика си с тефлонова грес с керамични частици и черното покритие от предавката беше паднало след много малко въртене. Това е типичен пример как може нова макара в завидно състояние да бъде съсипана за отрицателно време. Не експериментирайте отвъд разумните граници.
Ще ми е интересно да чуя и вашето мнение по темата.