Страница 1 от 2

Наостряне на ледобур

Публикувано на: Вто Яну 19, 2016 11:56
от Бат Стан
Светнаха ме на много лесен начин да си наострите ледобура. Просто сваляте ножовете, взимате една шкурка от най-ситната. Слагате я върху някакъв стъклен плот. След това поставяте ножовете с плоската им част надолу и ги въртите по часовниковата стрелка (сигурно става и обратното, ама на мен ми казаха по часовниковата и аз така). Стават си истински резачки само за няколко минути.

Re: Наостряне на ледобур

Публикувано на: Вто Яну 19, 2016 11:58
от tintarelius
кое на кво се върти бе бат стане :roll:

Re: Наостряне на ледобур

Публикувано на: Сря Яну 20, 2016 12:09
от bozaka
Бат Стан написа:Светнаха ме на много лесен начин да си наострите ледобура. Просто сваляте ножовете, взимате една шкурка от най-ситната. Слагате я върху някакъв стъклен плот. След това поставяте ножовете с плоската им част надолу и ги въртите по часовниковата стрелка (сигурно става и обратното, ама на мен ми казаха по часовниковата и аз така). Стават си истински резачки само за няколко минути.
Я пак, сваляме ножовете и се точат ли? Щот с въртенето и на мене не ми стана ясно :oops:

Re: Наостряне на ледобур

Публикувано на: Сря Яну 20, 2016 12:56
от Boci
Шкурката се слага на стъкло (за да е максимално равно отдолу). Върху шкурката се слага ножа от долната страна и се върти само в една посока, както Станил е написал - по часовкина. Знам го и аз, но не съм го пробвал, но днес ще го пробвам, защото тамън смених старите ножове.

Re: Наостряне на ледобур

Публикувано на: Сря Яну 20, 2016 15:09
от Boci
Определено се заострят, но си трябва доста въртене.

Re: Наостряне на ледобур

Публикувано на: Сря Яну 20, 2016 15:12
от Бат Стан
Boci написа:Определено се заострят, но си трябва доста въртене.
Абе да ти кажа, при мен се наточиха за по не повече от 5 минути на нож.

Re: Наостряне на ледобур

Публикувано на: Сря Яну 20, 2016 15:42
от Boci
Може, аз ги въртях доста. Не мога да преценя кога е наточен, защото все ги сравнявам с новите. Определено се по-заостриха, но не са като нови. Оставям ги за резервни,като ми се изтъпят новите, ще ги пробвам.

Re: Наостряне на ледобур

Публикувано на: Сря Яну 20, 2016 17:16
от fori
За да се заточат като хората, трябва да се минат камъни от 400 до към 1200. На станок за заточване се получава не по-зле от фабричната заточка, но въпросът е дали ще ви издържат нервите да се занимавате :)

Re: Наостряне на ледобур

Публикувано на: Чет Яну 21, 2016 11:07
от njt
С Dremel шкурка 400 , 800 на високи обороти-2 мин. на нож.(трябва обаче да си си направил нужните прикачни за бормашинката)

Re: Наостряне на ледобур

Публикувано на: Чет Яну 21, 2016 14:55
от bozaka
njt написа:С Dremel шкурка 400 , 800 на високи обороти-2 мин. на нож.(трябва обаче да си си направил нужните прикачни за бормашинката)
Дааааа това е друга бира, благодарско!

Re: Наостряне на ледобур

Публикувано на: Съб Яну 23, 2016 4:35
от Accept
njt написа:С Dremel шкурка 400 , 800 на високи обороти-2 мин. на нож.(трябва обаче да си си направил нужните прикачни за бормашинката)
Изключително неправилно!!! Ако се използва машина, трябва да е на възможно най-ниските обороти и то за секунди, след което трябва обработваната повърхност да изстине. От високите обороти се повишава много температурата и стоманата се разкалява точно на върха, защото там е най-тъната част. Разкали ли се една стомана, нож от нея повече не става, особено пък за ледобур.
Острие се заточва бавно и на ръка. Най-добре на камъни, както беше писал по-горе един колега, но ако няма - на шкурки. Под шкурката се подлага гладка повърхност - най-добре дебело стъкло, но ако няма - фаянсова плочка или гранитогрес, но да са гладки. Започва се с номер 150 и плавно се върви към 2000 - водна. Смисълът е по острието да има минимално "мустаци". Мустаците са остатъците от заточването с едър абразив - те се чупят лесно и така за кратко време острието е отново изтъпено.
Обработва се скосената част от острието, а не голямата плоска. Голямата плоска само се обира най-накрая с най-фината шкурка, за да се отстранят мустаците.
Ножът на ледобура трябва да ръждясва. Неръждаемата стомана не държи ряз. След излет, ножът трябва да се подсуши, ако има петънца ръжда да се обработят с шкурка 2000 и да се намаже тънко с грес.
Пак казвам - най-добре се точи на камъни, но понеже са скъпи, може да се използва шкурка - затова наблягам на нея в обяснението си.
Накрая на заточването, на шкурката може да се сложи машинно масло вместо вода.
Крайният резултат трябва да е огледално гладка повърхност. Не е ли така, изтъпяването ще е бързо.

Re: Наостряне на ледобур

Публикувано на: Съб Яну 23, 2016 8:06
от Accept
Пропуснах да напиша, че се точи само в една посока и срещу острието. Сиреч, при движението напред, първото, което трябва да поема шкурката, трябва да е острието. Така се прави, за да се избегнат мустаците, които биха се образували, ако острието беше отзад. Без да се върти острието, последователно се сменят движения по двата диагонала и право напред.
Началният размер шкурка се избира според степента на захабяване, но всяко заточване трябва да завършва с 2000, а перфекционистите могат да си направят кефа и с шлайф паста. Моля модератор или админ да вгради този пост в горния ми. Благодаря!

Re: Наостряне на ледобур

Публикувано на: Съб Яну 23, 2016 14:58
от dako71
За да ви е по удобен хвата на ножа нанизвате болтовете и им завивате по една гайка отгоре.
Така ножа се държи и много по лесно и те така. :tup:

Re: Наостряне на ледобур

Публикувано на: Нед Яну 24, 2016 18:15
от njt
Accept написа:
njt написа:С Dremel шкурка 400 , 800 на високи обороти-2 мин. на нож.(трябва обаче да си си направил нужните прикачни за бормашинката)
Изключително неправилно!!! Ако се използва машина, трябва да е на възможно най-ниските обороти и то за секунди, след което трябва обработваната повърхност да изстине. От високите обороти се повишава много температурата и стоманата се разкалява точно на върха, защото там е най-тъната част. Разкали ли се една стомана, нож от нея повече не става, особено пък за ледобур.
Острие се заточва бавно и на ръка. Най-добре на камъни, както беше писал по-горе един колега, но ако няма - на шкурки. Под шкурката се подлага гладка повърхност - най-добре дебело стъкло, но ако няма - фаянсова плочка или гранитогрес, но да са гладки. Започва се с номер 150 и плавно се върви към 2000 - водна. Смисълът е по острието да има минимално "мустаци". Мустаците са остатъците от заточването с едър абразив - те се чупят лесно и така за кратко време острието е отново изтъпено.
Обработва се скосената част от острието, а не голямата плоска. Голямата плоска само се обира най-накрая с най-фината шкурка, за да се отстранят мустаците.
Ножът на ледобура трябва да ръждясва. Неръждаемата стомана не държи ряз. След излет, ножът трябва да се подсуши, ако има петънца ръжда да се обработят с шкурка 2000 и да се намаже тънко с грес.
Пак казвам - най-добре се точи на камъни, но понеже са скъпи, може да се използва шкурка - затова наблягам на нея в обяснението си.
Накрая на заточването, на шкурката може да се сложи машинно масло вместо вода.
Крайният резултат трябва да е огледално гладка повърхност. Не е ли така, изтъпяването ще е бързо.
Изобщо нямам намерение да споря с теб.Колегите риболовци(особенно състезателите в подледен риболов) знаят мога или не да заточвам ,полирам и т.н.Някой ако не меже да си заточи ножовете............взима водчица.........обажда ми се.............и после буууууууури,бури леда.

Re: Наостряне на ледобур

Публикувано на: Нед Яну 24, 2016 19:17
от Accept
njt написа:
Accept написа:
njt написа:С Dremel шкурка 400 , 800 на високи обороти-2 мин. на нож.(трябва обаче да си си направил нужните прикачни за бормашинката)
Изключително неправилно!!! Ако се използва машина, трябва да е на възможно най-ниските обороти и то за секунди, след което трябва обработваната повърхност да изстине. От високите обороти се повишава много температурата и стоманата се разкалява точно на върха, защото там е най-тъната част. Разкали ли се една стомана, нож от нея повече не става, особено пък за ледобур.
Острие се заточва бавно и на ръка. Най-добре на камъни, както беше писал по-горе един колега, но ако няма - на шкурки. Под шкурката се подлага гладка повърхност - най-добре дебело стъкло, но ако няма - фаянсова плочка или гранитогрес, но да са гладки. Започва се с номер 150 и плавно се върви към 2000 - водна. Смисълът е по острието да има минимално "мустаци". Мустаците са остатъците от заточването с едър абразив - те се чупят лесно и така за кратко време острието е отново изтъпено.
Обработва се скосената част от острието, а не голямата плоска. Голямата плоска само се обира най-накрая с най-фината шкурка, за да се отстранят мустаците.
Ножът на ледобура трябва да ръждясва. Неръждаемата стомана не държи ряз. След излет, ножът трябва да се подсуши, ако има петънца ръжда да се обработят с шкурка 2000 и да се намаже тънко с грес.
Пак казвам - най-добре се точи на камъни, но понеже са скъпи, може да се използва шкурка - затова наблягам на нея в обяснението си.
Накрая на заточването, на шкурката може да се сложи машинно масло вместо вода.
Крайният резултат трябва да е огледално гладка повърхност. Не е ли така, изтъпяването ще е бързо.
Изобщо нямам намерение да споря с теб.Колегите риболовци(особенно състезателите в подледен риболов) знаят мога или не да заточвам ,полирам и т.н.Някой ако не меже да си заточи ножовете............взима водчица.........обажда ми се.............и после буууууууури,бури леда.
Няма обект на спор - достатъчно информация има как се точи острие. Всеки може да чете, гледа и прави с ледобура си каквото иска.