Винт с 3 или 4 лопатки?

Минава, големият кораб минава ...
Аватар
Tedo
Вносител
Мнения: 2333
Регистриран на: Пон Юни 26, 2006 17:07
Местоположение: София
получил Браво: 7 пъти
Обратна връзка:

Re: Винт с 3 или 4 лопатки?

Мнение от Tedo »

Ingos написа:Колеги,
Искам съвет от знаещите...
Моята лодка е оборудвана с 25 кс Меркюри ...
На Меркури 25кс обикновено слагат пропелер 11Р - твоят такъв ли е? Ако да, слагайки 9.5Р ще ускориш значително излизането на глисаж. Даже ще глисира и с още един човек вповече от сега.
Аватар
Tedo
Вносител
Мнения: 2333
Регистриран на: Пон Юни 26, 2006 17:07
Местоположение: София
получил Браво: 7 пъти
Обратна връзка:

Re: Винт с 3 или 4 лопатки?

Мнение от Tedo »

През уикенда един клиент направи проба на Меркури F50ELPT с РИБ Zander BL520 /ширина 220см/ с два варианта пропелери Spittfire 14P /4-лопусен/ и Black Max 13P /3-лопусен/... Потвърди се впечатлението ми, че 4-лопусните при старт имат по-добри качества /горе-долу същите при 14Р 4-лопусен като на 13Р 3-лопусен/. Максималната скорост с двата е горе-долу еднаква 47-49кмч с 2 възрастни + 3 деца /около 240кг/, а оборотите са съответно 5300 със Spittfire 14P и 5500 с Black Max 13P.
Планира се проба и с пропелер 12Р при осигуряване на такъв - би трябвало да се постигнат 5800-6000 оборота.
По принцип тази лодка позволява мотор до 80-90кс, но засега не се предвижда смяната му.
trustworthy
Мнения: 31
Регистриран на: Чет Авг 30, 2012 22:50

Re: Винт с 3 или 4 лопатки?

Мнение от trustworthy »

A колко тежи самата лодка и колко гориво имахте на борда? Аз мисля също да направя тестове с тази 13-ка, когато се върне лодката. С 14-ка спитфайър правим макс 49-50 км/ч с двама души на борда при около 5300 об. С трима разлика няма, освен може би съвсем лека в оборотите.
Теоретично погледнато, колкото повече лопатки, толкова по-голяма повърхност и по-добър старт, но съответно КПД-то на винта е по-ниско. На практика обаче едва ли се усеща тази разлика в КПД-то.
Ingos
Мнения: 537
Регистриран на: Чет Фев 21, 2008 13:44
Местоположение: София
дал Браво: 11 пъти
получил Браво: 34 пъти

Re: Винт с 3 или 4 лопатки?

Мнение от Ingos »

Колеги,
Искам да използвам темата за да ви помоля за съвет.
Моята лодка е 200 кг, 4.05 м на която и дават макс 25 кс. Аз я карах е еднно 3-цилиндрово Меркюри 30 кс с трилопусен винт 9.9X9, като при макс натоварване развивах 5600 rpm с 35 км/ч. Исках обаче да "вдигна" малко мощноста и смених двигателя с 30 кс Ямаха. Проблемът ми е че не мога да "уцеля" точния пропелер с който да я подкарам.
Първо бях с трилопусен 11 5/8x11, от него обаче се получаваха големи вибрации в корпуса на лодката при празен ход (650-850 rpm), при 900 резонансът изчезва. Максималните обороти които развиваше двигателя бяха 5100 / 35 km/h като лодката започваше да делфинира над 4200 rpm...
Смених го с 12 1/4x9 като максималните обороти се промениха на 5500 (с трим на 0) но резонансът остана при ниските обороти. Делфинирането се измести на 4500 оборота, скороста се увеличи на 38 km/h.
След това сложих 11x15, тогава резонансът на празен ход се редуцира почти до минимум но за съжаление излизането на глисаж стана проблем и макс. rpm са 4200...
Ямахата е с 18 кг по-тежка от Меркюрито, като за да балансирам лодката изместих акумулатора от задното помещение под конзолата. За съжаление обаче това не помогна много на баланса защото лодката "делфинира" доста "по-рано" с новия мотор от колкото със стария.
Имам още възможности да балансирам допълнително лодката, максималната скорост също не ми е проблем, основната ми грижа е как да се спася от резонанса на празен ход защото е изключително дразнещ.
От наблюдението ми до сега стигнах до извода че трилопусния с по-голямата стъпка натоварва повече двигателя на празен ход и вибрациите му не прерастват в резонанс в купето (или по-малкия диаметър на витлото оказва влияние едно от двете е).
Дали ако му сложа четирилопусен с 10 стъпка например няма да постигна по-високо хидродинамично натоварване на д-ля на празен ход и да "изместя" резонанса от празния ход?
И мога ли да сложа витло тип "'F'' например не ''G'' (както е препоръчано) с по-малък диаметър и стъпка?
Също дайте идеи как да угася тази вибрация (с гумена подложка м/у двигателя и транеца, или с пластмасова такава)

Всякаква информация ще е от полза.

Поздрави и благодаря предварително.
feelin' frisky?

Brucia la terra...
Аватар
promarine
Търговец
Мнения: 1074
Регистриран на: Пон Май 11, 2009 19:24
Риболов: Тролинг, джигинг и подводен
Местоположение: Варна
дал Браво: 55 пъти
получил Браво: 190 пъти
Обратна връзка:

Re: Винт с 3 или 4 лопатки?

Мнение от promarine »

Ingos написа:...
Искам да използвам темата за да ви помоля за съвет.
Моята лодка е 200 кг, 4.05 м на която и дават макс 25 кс. Аз я карах е еднно 3-цилиндрово Меркюри 30 кс с трилопусен винт 9.9X9, като при макс натоварване развивах 5600 rpm с 35 км/ч. Исках обаче да "вдигна" малко мощноста и смених двигателя с 30 кс Ямаха. Проблемът ми е че не мога да "уцеля" точния пропелер с който да я подкарам.
Първо бях с трилопусен 11 5/8x11, ...
Смених го с 12 1/4x9 като максималните обороти се промениха на 5500 (с трим на 0) но резонансът остана при ниските обороти. Делфинирането се измести на 4500 оборота, скороста се увеличи на 38 km/h.
След това сложих 11x15, тогава резонансът на празен ход се редуцира почти до минимум но за съжаление излизането на глисаж стана проблем и макс. rpm са 4200....
Колега, ти си уникален експериментатор :)
Според мен, ако е било само с цел да вдигнеш малко мощността, не е трябвало изобщо да сменяш Меркюрито с Ямахата /нали и двата са 30 к.с./.
Съдейки по твоя опит мога да кажа, че едва ли има някой, който да е пробвал повече варианти от теб.
Изпроблал си и уникални крайности от винт със стъпка 9'' до такъв, със стъпка 15''. Няма как да върви тази лодка с 30 кс двигател с винт със стъпка 15'' /чудя се даже къде си успял да намериш винт с такава стъпка, подходящ за 30 к.с. двигател/.
Моята лодка е малко над 200 кг /с конзолата, седалката.../ и първоначално и бях сложил двигател 25 к.с. с винт 9 7/8 x 11 1/4. Това е стандартния винт за този двигател /GENOVO F25/. Максималната скорост, която развивах беше 36 км/ч при 5600 rpm. Не съм имал и никакви вибрации и накакво делфиниране. Сега на същата лодка съм с Genovo F40 със стандартния винт 11 7/8 x 12 и достигам скорост до 50 км/ч при същите обороти. Много рядко ми се появява делфиниране, което потушавам с лека промяна на трима.
На твое място бих се спрял на винт 9 7/8 х 11 1/4 или 9 7/8 x 12. Това са двата стандартни винта за Genovo T30 /който е аналог на двутактовия Ямаха 30/.
Поздрави и дано разрешиш проблема с резонанса.
....
www.plodex.eu
....
gele kapaciteto
Мнения: 1454
Регистриран на: Нед Мар 24, 2013 11:28
Риболов: спининг
дал Браво: 7 пъти
получил Браво: 221 пъти

Re: Винт с 3 или 4 лопатки?

Мнение от gele kapaciteto »

Коце БР АТ - че ти кажем кжо правиме .
Принципно лодката ти нема изхвърлящ наклон , и понеже си сложил двигател над допустимото ( 25< 528 куб/см) нема начин да не делфинира.
При липса на този " Изхвърлящ наклон на дъното " се получава кантар , и когато килограмите зад центъра на тежестта надвишат тези от пред центъра - нема как да не делфинира над 30 км/ч .
Хазната също го изяде с новата 25-ца на неговата ЦЕЦА .
Решението е 2 варянта : Трим табове , които според мен са по кофтия вариант и доста скъп ( па и требе па да дупчиш ниско по транеца ) ; Другия вариант са Хидрофойлите , и то от тея дървените на Лалисас , понеже в тях е заложен изхвърлящия наклон ( при Хазната свършиха работа ) .
Ако искаш че ти дам , може и на лалисас - може и мойте лимитираните алуминиевите - знаеш че за теб са БЕЗПЛАТНО , дупките съвпадат :tup:

Изображение

Изображение

За ръмженето на моторо не моем ти помогна , мое ти дам гума за подложка
Не требе да си майстор, требе да си заслужил майстор на спорта!
Ingos
Мнения: 537
Регистриран на: Чет Фев 21, 2008 13:44
Местоположение: София
дал Браво: 11 пъти
получил Браво: 34 пъти

Re: Винт с 3 или 4 лопатки?

Мнение от Ingos »

На твое място бих се спрял на винт 9 7/8 х 11 1/4 или 9 7/8 x 12. Това са двата стандартни винта за Genovo T30 /който е аналог на двутактовия Ямаха 30
Здравей колега,

Дали ще им съвпаднат шлиците?

Поздрави,
feelin' frisky?

Brucia la terra...
Аватар
promarine
Търговец
Мнения: 1074
Регистриран на: Пон Май 11, 2009 19:24
Риболов: Тролинг, джигинг и подводен
Местоположение: Варна
дал Браво: 55 пъти
получил Браво: 190 пъти
Обратна връзка:

Re: Винт с 3 или 4 лопатки?

Мнение от promarine »

Ingos написа:...
Дали ще им съвпаднат шлиците?
Ако става въпрос за последния F30 на Ямаха с обем 747 куб.см, то няма да съвпаднат. Той е със същите шлици като F40. Но ако е този модел, то максималната скорост ми звучи нереално ниска. Би трябвало да достигаш с 10 км/ч по-висока скорост.
....
www.plodex.eu
....
Ingos
Мнения: 537
Регистриран на: Чет Фев 21, 2008 13:44
Местоположение: София
дал Браво: 11 пъти
получил Браво: 34 пъти

Re: Винт с 3 или 4 лопатки?

Мнение от Ingos »

Да, точно за този модел говоря, 747 cc.
При стъпка 9 се държи най-добре на глисаж като обаче вибрира яко на празни обороти (650-850), а при стъпка 15 няма вибрация (много по-ниска е) но глисажа е много труден и макс обороти са 4200 rпm...
feelin' frisky?

Brucia la terra...
geca64
Мнения: 1
Регистриран на: Вто Мар 14, 2017 16:36
Риболов: спининг риболов

Re: Винт с 3 или 4 лопатки?

Мнение от geca64 »

Проблемът с вибрациите на празен ход го има и при мен!Лодка 4.20 ,двигател Селва 25к.с. 4т!Какво ли не опитах?
Аватар
promarine
Търговец
Мнения: 1074
Регистриран на: Пон Май 11, 2009 19:24
Риболов: Тролинг, джигинг и подводен
Местоположение: Варна
дал Браво: 55 пъти
получил Браво: 190 пъти
Обратна връзка:

Re: Винт с 3 или 4 лопатки?

Мнение от promarine »

Ingos написа:Да, точно за този модел говоря, 747 cc.
При стъпка 9 се държи най-добре на глисаж като обаче вибрира яко на празни обороти (650-850), а при стъпка 15 няма вибрация (много по-ниска е) но глисажа е много труден и макс обороти са 4200 rпm...
Като имаш предвид празни обороти, това на ход ли е или при изключен от скорост двигател? Моят двигател е със същата кубатура но 40 к.с./аналог на Меркюри с ботуш от Ямаха/. Моят също има вибрации при празен ход, които значително намаляват когато включиш на скорост.
....
www.plodex.eu
....
Ingos
Мнения: 537
Регистриран на: Чет Фев 21, 2008 13:44
Местоположение: София
дал Браво: 11 пъти
получил Браво: 34 пъти

Re: Винт с 3 или 4 лопатки?

Мнение от Ingos »

При мен е точно обратното. Вибрациите започват при включване на скорост в диапазона 650-850 rpm...
feelin' frisky?

Brucia la terra...
Аватар
promarine
Търговец
Мнения: 1074
Регистриран на: Пон Май 11, 2009 19:24
Риболов: Тролинг, джигинг и подводен
Местоположение: Варна
дал Браво: 55 пъти
получил Браво: 190 пъти
Обратна връзка:

Re: Винт с 3 или 4 лопатки?

Мнение от promarine »

Ingos написа:При мен е точно обратното. Вибрациите започват при включване на скорост в диапазона 650-850 rpm...
Допускам, че при толкова ниски обороти двигателят ти се мъчи и затова започва да работи неравномерно. От там идва и тресенето. Трябва ти винт, който да е с по-малка стъпка и същевременно с по-малък диаметър за да товари по-малко двигателя. Може би има вариант да се регулира на стенд самия режим на работа на инжекциона но не знам има ли в България кой да го направи.
....
www.plodex.eu
....
Павел
Мнения: 4
Регистриран на: Нед Авг 10, 2008 21:55

Re: Винт с 3 или 4 лопатки?

Мнение от Павел »

Аз доскоро бях с 4 лопатки, сега сложих 3 лопатки Mercury Vengeance 16, иноксов е и да споделя разликата.
Лодката стана по спортна, по бързо вдига обороти, излизането на глисаж е еднакво като време, максималната скорост също се вдигна, 70 и малко преди да стигне лимита.
Но имам опасения че поради поддържаните по високи обороти ще харчи повече.
И не на последно място сега доставя повече удоволствие карането и.
В моя случай 3 лопатковия иска обороти, със стария хода беше по спокоен
Публикувай отговор

Обратно към “Риболов от лодка”