На Меркури 25кс обикновено слагат пропелер 11Р - твоят такъв ли е? Ако да, слагайки 9.5Р ще ускориш значително излизането на глисаж. Даже ще глисира и с още един човек вповече от сега.Ingos написа:Колеги,
Искам съвет от знаещите...
Моята лодка е оборудвана с 25 кс Меркюри ...
Винт с 3 или 4 лопатки?
- Tedo
- Вносител
- Мнения: 2333
- Регистриран на: Пон Юни 26, 2006 17:07
- Местоположение: София
- получил Браво: 7 пъти
- Обратна връзка:
Re: Винт с 3 или 4 лопатки?
- Tedo
- Вносител
- Мнения: 2333
- Регистриран на: Пон Юни 26, 2006 17:07
- Местоположение: София
- получил Браво: 7 пъти
- Обратна връзка:
Re: Винт с 3 или 4 лопатки?
През уикенда един клиент направи проба на Меркури F50ELPT с РИБ Zander BL520 /ширина 220см/ с два варианта пропелери Spittfire 14P /4-лопусен/ и Black Max 13P /3-лопусен/... Потвърди се впечатлението ми, че 4-лопусните при старт имат по-добри качества /горе-долу същите при 14Р 4-лопусен като на 13Р 3-лопусен/. Максималната скорост с двата е горе-долу еднаква 47-49кмч с 2 възрастни + 3 деца /около 240кг/, а оборотите са съответно 5300 със Spittfire 14P и 5500 с Black Max 13P.
Планира се проба и с пропелер 12Р при осигуряване на такъв - би трябвало да се постигнат 5800-6000 оборота.
По принцип тази лодка позволява мотор до 80-90кс, но засега не се предвижда смяната му.
Планира се проба и с пропелер 12Р при осигуряване на такъв - би трябвало да се постигнат 5800-6000 оборота.
По принцип тази лодка позволява мотор до 80-90кс, но засега не се предвижда смяната му.
-
- Мнения: 31
- Регистриран на: Чет Авг 30, 2012 22:50
Re: Винт с 3 или 4 лопатки?
A колко тежи самата лодка и колко гориво имахте на борда? Аз мисля също да направя тестове с тази 13-ка, когато се върне лодката. С 14-ка спитфайър правим макс 49-50 км/ч с двама души на борда при около 5300 об. С трима разлика няма, освен може би съвсем лека в оборотите.
Теоретично погледнато, колкото повече лопатки, толкова по-голяма повърхност и по-добър старт, но съответно КПД-то на винта е по-ниско. На практика обаче едва ли се усеща тази разлика в КПД-то.
Теоретично погледнато, колкото повече лопатки, толкова по-голяма повърхност и по-добър старт, но съответно КПД-то на винта е по-ниско. На практика обаче едва ли се усеща тази разлика в КПД-то.
-
- Мнения: 537
- Регистриран на: Чет Фев 21, 2008 13:44
- Местоположение: София
- дал Браво: 11 пъти
- получил Браво: 34 пъти
Re: Винт с 3 или 4 лопатки?
Колеги,
Искам да използвам темата за да ви помоля за съвет.
Моята лодка е 200 кг, 4.05 м на която и дават макс 25 кс. Аз я карах е еднно 3-цилиндрово Меркюри 30 кс с трилопусен винт 9.9X9, като при макс натоварване развивах 5600 rpm с 35 км/ч. Исках обаче да "вдигна" малко мощноста и смених двигателя с 30 кс Ямаха. Проблемът ми е че не мога да "уцеля" точния пропелер с който да я подкарам.
Първо бях с трилопусен 11 5/8x11, от него обаче се получаваха големи вибрации в корпуса на лодката при празен ход (650-850 rpm), при 900 резонансът изчезва. Максималните обороти които развиваше двигателя бяха 5100 / 35 km/h като лодката започваше да делфинира над 4200 rpm...
Смених го с 12 1/4x9 като максималните обороти се промениха на 5500 (с трим на 0) но резонансът остана при ниските обороти. Делфинирането се измести на 4500 оборота, скороста се увеличи на 38 km/h.
След това сложих 11x15, тогава резонансът на празен ход се редуцира почти до минимум но за съжаление излизането на глисаж стана проблем и макс. rpm са 4200...
Ямахата е с 18 кг по-тежка от Меркюрито, като за да балансирам лодката изместих акумулатора от задното помещение под конзолата. За съжаление обаче това не помогна много на баланса защото лодката "делфинира" доста "по-рано" с новия мотор от колкото със стария.
Имам още възможности да балансирам допълнително лодката, максималната скорост също не ми е проблем, основната ми грижа е как да се спася от резонанса на празен ход защото е изключително дразнещ.
От наблюдението ми до сега стигнах до извода че трилопусния с по-голямата стъпка натоварва повече двигателя на празен ход и вибрациите му не прерастват в резонанс в купето (или по-малкия диаметър на витлото оказва влияние едно от двете е).
Дали ако му сложа четирилопусен с 10 стъпка например няма да постигна по-високо хидродинамично натоварване на д-ля на празен ход и да "изместя" резонанса от празния ход?
И мога ли да сложа витло тип "'F'' например не ''G'' (както е препоръчано) с по-малък диаметър и стъпка?
Също дайте идеи как да угася тази вибрация (с гумена подложка м/у двигателя и транеца, или с пластмасова такава)
Всякаква информация ще е от полза.
Поздрави и благодаря предварително.
Искам да използвам темата за да ви помоля за съвет.
Моята лодка е 200 кг, 4.05 м на която и дават макс 25 кс. Аз я карах е еднно 3-цилиндрово Меркюри 30 кс с трилопусен винт 9.9X9, като при макс натоварване развивах 5600 rpm с 35 км/ч. Исках обаче да "вдигна" малко мощноста и смених двигателя с 30 кс Ямаха. Проблемът ми е че не мога да "уцеля" точния пропелер с който да я подкарам.
Първо бях с трилопусен 11 5/8x11, от него обаче се получаваха големи вибрации в корпуса на лодката при празен ход (650-850 rpm), при 900 резонансът изчезва. Максималните обороти които развиваше двигателя бяха 5100 / 35 km/h като лодката започваше да делфинира над 4200 rpm...
Смених го с 12 1/4x9 като максималните обороти се промениха на 5500 (с трим на 0) но резонансът остана при ниските обороти. Делфинирането се измести на 4500 оборота, скороста се увеличи на 38 km/h.
След това сложих 11x15, тогава резонансът на празен ход се редуцира почти до минимум но за съжаление излизането на глисаж стана проблем и макс. rpm са 4200...
Ямахата е с 18 кг по-тежка от Меркюрито, като за да балансирам лодката изместих акумулатора от задното помещение под конзолата. За съжаление обаче това не помогна много на баланса защото лодката "делфинира" доста "по-рано" с новия мотор от колкото със стария.
Имам още възможности да балансирам допълнително лодката, максималната скорост също не ми е проблем, основната ми грижа е как да се спася от резонанса на празен ход защото е изключително дразнещ.
От наблюдението ми до сега стигнах до извода че трилопусния с по-голямата стъпка натоварва повече двигателя на празен ход и вибрациите му не прерастват в резонанс в купето (или по-малкия диаметър на витлото оказва влияние едно от двете е).
Дали ако му сложа четирилопусен с 10 стъпка например няма да постигна по-високо хидродинамично натоварване на д-ля на празен ход и да "изместя" резонанса от празния ход?
И мога ли да сложа витло тип "'F'' например не ''G'' (както е препоръчано) с по-малък диаметър и стъпка?
Също дайте идеи как да угася тази вибрация (с гумена подложка м/у двигателя и транеца, или с пластмасова такава)
Всякаква информация ще е от полза.
Поздрави и благодаря предварително.
feelin' frisky?
Brucia la terra...
Brucia la terra...
- promarine
- Търговец
- Мнения: 1074
- Регистриран на: Пон Май 11, 2009 19:24
- Риболов: Тролинг, джигинг и подводен
- Местоположение: Варна
- дал Браво: 55 пъти
- получил Браво: 190 пъти
- Обратна връзка:
Re: Винт с 3 или 4 лопатки?
Колега, ти си уникален експериментаторIngos написа:...
Искам да използвам темата за да ви помоля за съвет.
Моята лодка е 200 кг, 4.05 м на която и дават макс 25 кс. Аз я карах е еднно 3-цилиндрово Меркюри 30 кс с трилопусен винт 9.9X9, като при макс натоварване развивах 5600 rpm с 35 км/ч. Исках обаче да "вдигна" малко мощноста и смених двигателя с 30 кс Ямаха. Проблемът ми е че не мога да "уцеля" точния пропелер с който да я подкарам.
Първо бях с трилопусен 11 5/8x11, ...
Смених го с 12 1/4x9 като максималните обороти се промениха на 5500 (с трим на 0) но резонансът остана при ниските обороти. Делфинирането се измести на 4500 оборота, скороста се увеличи на 38 km/h.
След това сложих 11x15, тогава резонансът на празен ход се редуцира почти до минимум но за съжаление излизането на глисаж стана проблем и макс. rpm са 4200....

Според мен, ако е било само с цел да вдигнеш малко мощността, не е трябвало изобщо да сменяш Меркюрито с Ямахата /нали и двата са 30 к.с./.
Съдейки по твоя опит мога да кажа, че едва ли има някой, който да е пробвал повече варианти от теб.
Изпроблал си и уникални крайности от винт със стъпка 9'' до такъв, със стъпка 15''. Няма как да върви тази лодка с 30 кс двигател с винт със стъпка 15'' /чудя се даже къде си успял да намериш винт с такава стъпка, подходящ за 30 к.с. двигател/.
Моята лодка е малко над 200 кг /с конзолата, седалката.../ и първоначално и бях сложил двигател 25 к.с. с винт 9 7/8 x 11 1/4. Това е стандартния винт за този двигател /GENOVO F25/. Максималната скорост, която развивах беше 36 км/ч при 5600 rpm. Не съм имал и никакви вибрации и накакво делфиниране. Сега на същата лодка съм с Genovo F40 със стандартния винт 11 7/8 x 12 и достигам скорост до 50 км/ч при същите обороти. Много рядко ми се появява делфиниране, което потушавам с лека промяна на трима.
На твое място бих се спрял на винт 9 7/8 х 11 1/4 или 9 7/8 x 12. Това са двата стандартни винта за Genovo T30 /който е аналог на двутактовия Ямаха 30/.
Поздрави и дано разрешиш проблема с резонанса.
-
- Мнения: 1454
- Регистриран на: Нед Мар 24, 2013 11:28
- Риболов: спининг
- дал Браво: 7 пъти
- получил Браво: 222 пъти
Re: Винт с 3 или 4 лопатки?
Коце БР АТ - че ти кажем кжо правиме .
Принципно лодката ти нема изхвърлящ наклон , и понеже си сложил двигател над допустимото ( 25< 528 куб/см) нема начин да не делфинира.
При липса на този " Изхвърлящ наклон на дъното " се получава кантар , и когато килограмите зад центъра на тежестта надвишат тези от пред центъра - нема как да не делфинира над 30 км/ч .
Хазната също го изяде с новата 25-ца на неговата ЦЕЦА .
Решението е 2 варянта : Трим табове , които според мен са по кофтия вариант и доста скъп ( па и требе па да дупчиш ниско по транеца ) ; Другия вариант са Хидрофойлите , и то от тея дървените на Лалисас , понеже в тях е заложен изхвърлящия наклон ( при Хазната свършиха работа ) .
Ако искаш че ти дам , може и на лалисас - може и мойте лимитираните алуминиевите - знаеш че за теб са БЕЗПЛАТНО , дупките съвпадат


За ръмженето на моторо не моем ти помогна , мое ти дам гума за подложка
Принципно лодката ти нема изхвърлящ наклон , и понеже си сложил двигател над допустимото ( 25< 528 куб/см) нема начин да не делфинира.
При липса на този " Изхвърлящ наклон на дъното " се получава кантар , и когато килограмите зад центъра на тежестта надвишат тези от пред центъра - нема как да не делфинира над 30 км/ч .
Хазната също го изяде с новата 25-ца на неговата ЦЕЦА .
Решението е 2 варянта : Трим табове , които според мен са по кофтия вариант и доста скъп ( па и требе па да дупчиш ниско по транеца ) ; Другия вариант са Хидрофойлите , и то от тея дървените на Лалисас , понеже в тях е заложен изхвърлящия наклон ( при Хазната свършиха работа ) .
Ако искаш че ти дам , може и на лалисас - може и мойте лимитираните алуминиевите - знаеш че за теб са БЕЗПЛАТНО , дупките съвпадат



За ръмженето на моторо не моем ти помогна , мое ти дам гума за подложка
Не требе да си майстор, требе да си заслужил майстор на спорта!
-
- Мнения: 537
- Регистриран на: Чет Фев 21, 2008 13:44
- Местоположение: София
- дал Браво: 11 пъти
- получил Браво: 34 пъти
Re: Винт с 3 или 4 лопатки?
Здравей колега,На твое място бих се спрял на винт 9 7/8 х 11 1/4 или 9 7/8 x 12. Това са двата стандартни винта за Genovo T30 /който е аналог на двутактовия Ямаха 30
Дали ще им съвпаднат шлиците?
Поздрави,
feelin' frisky?
Brucia la terra...
Brucia la terra...
- promarine
- Търговец
- Мнения: 1074
- Регистриран на: Пон Май 11, 2009 19:24
- Риболов: Тролинг, джигинг и подводен
- Местоположение: Варна
- дал Браво: 55 пъти
- получил Браво: 190 пъти
- Обратна връзка:
Re: Винт с 3 или 4 лопатки?
Ако става въпрос за последния F30 на Ямаха с обем 747 куб.см, то няма да съвпаднат. Той е със същите шлици като F40. Но ако е този модел, то максималната скорост ми звучи нереално ниска. Би трябвало да достигаш с 10 км/ч по-висока скорост.Ingos написа:...
Дали ще им съвпаднат шлиците?
-
- Мнения: 537
- Регистриран на: Чет Фев 21, 2008 13:44
- Местоположение: София
- дал Браво: 11 пъти
- получил Браво: 34 пъти
Re: Винт с 3 или 4 лопатки?
Да, точно за този модел говоря, 747 cc.
При стъпка 9 се държи най-добре на глисаж като обаче вибрира яко на празни обороти (650-850), а при стъпка 15 няма вибрация (много по-ниска е) но глисажа е много труден и макс обороти са 4200 rпm...
При стъпка 9 се държи най-добре на глисаж като обаче вибрира яко на празни обороти (650-850), а при стъпка 15 няма вибрация (много по-ниска е) но глисажа е много труден и макс обороти са 4200 rпm...
feelin' frisky?
Brucia la terra...
Brucia la terra...
Re: Винт с 3 или 4 лопатки?
Проблемът с вибрациите на празен ход го има и при мен!Лодка 4.20 ,двигател Селва 25к.с. 4т!Какво ли не опитах?
- promarine
- Търговец
- Мнения: 1074
- Регистриран на: Пон Май 11, 2009 19:24
- Риболов: Тролинг, джигинг и подводен
- Местоположение: Варна
- дал Браво: 55 пъти
- получил Браво: 190 пъти
- Обратна връзка:
Re: Винт с 3 или 4 лопатки?
Като имаш предвид празни обороти, това на ход ли е или при изключен от скорост двигател? Моят двигател е със същата кубатура но 40 к.с./аналог на Меркюри с ботуш от Ямаха/. Моят също има вибрации при празен ход, които значително намаляват когато включиш на скорост.Ingos написа:Да, точно за този модел говоря, 747 cc.
При стъпка 9 се държи най-добре на глисаж като обаче вибрира яко на празни обороти (650-850), а при стъпка 15 няма вибрация (много по-ниска е) но глисажа е много труден и макс обороти са 4200 rпm...
-
- Мнения: 537
- Регистриран на: Чет Фев 21, 2008 13:44
- Местоположение: София
- дал Браво: 11 пъти
- получил Браво: 34 пъти
Re: Винт с 3 или 4 лопатки?
При мен е точно обратното. Вибрациите започват при включване на скорост в диапазона 650-850 rpm...
feelin' frisky?
Brucia la terra...
Brucia la terra...
- promarine
- Търговец
- Мнения: 1074
- Регистриран на: Пон Май 11, 2009 19:24
- Риболов: Тролинг, джигинг и подводен
- Местоположение: Варна
- дал Браво: 55 пъти
- получил Браво: 190 пъти
- Обратна връзка:
Re: Винт с 3 или 4 лопатки?
Допускам, че при толкова ниски обороти двигателят ти се мъчи и затова започва да работи неравномерно. От там идва и тресенето. Трябва ти винт, който да е с по-малка стъпка и същевременно с по-малък диаметър за да товари по-малко двигателя. Може би има вариант да се регулира на стенд самия режим на работа на инжекциона но не знам има ли в България кой да го направи.Ingos написа:При мен е точно обратното. Вибрациите започват при включване на скорост в диапазона 650-850 rpm...
Re: Винт с 3 или 4 лопатки?
Аз доскоро бях с 4 лопатки, сега сложих 3 лопатки Mercury Vengeance 16, иноксов е и да споделя разликата.
Лодката стана по спортна, по бързо вдига обороти, излизането на глисаж е еднакво като време, максималната скорост също се вдигна, 70 и малко преди да стигне лимита.
Но имам опасения че поради поддържаните по високи обороти ще харчи повече.
И не на последно място сега доставя повече удоволствие карането и.
В моя случай 3 лопатковия иска обороти, със стария хода беше по спокоен
Лодката стана по спортна, по бързо вдига обороти, излизането на глисаж е еднакво като време, максималната скорост също се вдигна, 70 и малко преди да стигне лимита.
Но имам опасения че поради поддържаните по високи обороти ще харчи повече.
И не на последно място сега доставя повече удоволствие карането и.
В моя случай 3 лопатковия иска обороти, със стария хода беше по спокоен
-
- Мнения: 2
- Регистриран на: Пет Юли 05, 2024 9:00
- Риболов: Шаранджийски, спининг, кльонк и др.
- дал Браво: 1 път
- получил Браво: 3 пъти
Re: Винт с 3 или 4 лопатки?
Здравейте,
бих искал да споделя личния си опит с Вас с цел да помогна на някой, който изпитва затруднения при избор на пропелер.
Моята конфигурация е алуминиева лодка 4,3 м / 1.8 м с 50 к.с. Honda 808 cc (3 цилиндъра, инжекцион). Двигателя се явява малко по-голям за това корито, но така решихме с продавача. При събиране на комплекта изцяло се доверих на продавача за избора на пропелер. Той предложи да сложи на марката ProPulse понеже е четири лопусен и позволява регулиране на ъгъла на лопатките ( така наречения pitch или стъпка). Препоръката му за този произлижаше от там, че било трудно да се нацели правилния пропелер и вместо да си изпращаме по куриери по-добре да сложа този. Идеята е да се настройва pitch-a ако има нужда според развъртането на мотора (оборотите), излизането на глисаш или просто според стила на каране. Към момента съм настройвал с едно деление надолу (13") от неутралнта(14") позиция (обхват на настройка на pitch от 11" до 17" за моя модел). Диаметъра на този пропелер 10,4", който се оказа по-малък от оригиналния (размерите са му 11-1/8 X 13). Също така искам да обърна внимание и на това, че оригиналния е алуминиев, този на ProPulse e композитен. Споделям го и това понеже един мъж, който е доста на ти с лодките ми сподели, че алуминиевите се огъват при развъртане, а с композитните какво ли става.. В общи линии беше доста скиптичен към тях, но в моя случай поне към този момент върши работа.
Искам да хвърля малко повече яснота върху настройката, която извърших от 14P към 13P и какво точно я наложи. Лодката ми изглежда е зле балансирана и излизаше малко по-късно на глисаж отколкото ми се искаше, което ме накара да извърша тази манипулация. Също така двигателя се развърташе до 5700-÷5800 оборота, съгласно данните на производителя трябва да се развърта в диапазона 5500÷6000. Исках да постигна макс. обороти 6000 при пълна газ и да глисирам малко по-бързо за сметка на макс. скорост обаче (2÷3 km/h надолу). При тази настройка 13P излизаше на глисаж малко по-бързо и 6000 оборота бяха факт, скоростта падна от 55 km/h на 52 km/h.
През това време исках да се справя и с негативното явление "делфинира" поради лошо разпределения това на лодката. Закупих хидрофойл и нещата заспаха, няма да пиша подробно за това понеже съм описал всичко в темата за хидрофойл.
Обръщам внимание на това понеже сега мисля да върна стъпката отново на 14P поради две причини. Първата е че вече имам хидрофойл и глисажа вече не е проблем. Втората е че достигам 6200 оборота при макс. газ, което предполагам се дължи на вече разработения двигател.
Ще пиша за това как се държи лодката с 14P след като я тествам.
Поздрави и извинявайте за дългия пост.
Прилагам снимки на пропелера!
бих искал да споделя личния си опит с Вас с цел да помогна на някой, който изпитва затруднения при избор на пропелер.
Моята конфигурация е алуминиева лодка 4,3 м / 1.8 м с 50 к.с. Honda 808 cc (3 цилиндъра, инжекцион). Двигателя се явява малко по-голям за това корито, но така решихме с продавача. При събиране на комплекта изцяло се доверих на продавача за избора на пропелер. Той предложи да сложи на марката ProPulse понеже е четири лопусен и позволява регулиране на ъгъла на лопатките ( така наречения pitch или стъпка). Препоръката му за този произлижаше от там, че било трудно да се нацели правилния пропелер и вместо да си изпращаме по куриери по-добре да сложа този. Идеята е да се настройва pitch-a ако има нужда според развъртането на мотора (оборотите), излизането на глисаш или просто според стила на каране. Към момента съм настройвал с едно деление надолу (13") от неутралнта(14") позиция (обхват на настройка на pitch от 11" до 17" за моя модел). Диаметъра на този пропелер 10,4", който се оказа по-малък от оригиналния (размерите са му 11-1/8 X 13). Също така искам да обърна внимание и на това, че оригиналния е алуминиев, този на ProPulse e композитен. Споделям го и това понеже един мъж, който е доста на ти с лодките ми сподели, че алуминиевите се огъват при развъртане, а с композитните какво ли става.. В общи линии беше доста скиптичен към тях, но в моя случай поне към този момент върши работа.
Искам да хвърля малко повече яснота върху настройката, която извърших от 14P към 13P и какво точно я наложи. Лодката ми изглежда е зле балансирана и излизаше малко по-късно на глисаж отколкото ми се искаше, което ме накара да извърша тази манипулация. Също така двигателя се развърташе до 5700-÷5800 оборота, съгласно данните на производителя трябва да се развърта в диапазона 5500÷6000. Исках да постигна макс. обороти 6000 при пълна газ и да глисирам малко по-бързо за сметка на макс. скорост обаче (2÷3 km/h надолу). При тази настройка 13P излизаше на глисаж малко по-бързо и 6000 оборота бяха факт, скоростта падна от 55 km/h на 52 km/h.
През това време исках да се справя и с негативното явление "делфинира" поради лошо разпределения това на лодката. Закупих хидрофойл и нещата заспаха, няма да пиша подробно за това понеже съм описал всичко в темата за хидрофойл.
Обръщам внимание на това понеже сега мисля да върна стъпката отново на 14P поради две причини. Първата е че вече имам хидрофойл и глисажа вече не е проблем. Втората е че достигам 6200 оборота при макс. газ, което предполагам се дължи на вече разработения двигател.
Ще пиша за това как се държи лодката с 14P след като я тествам.
Поздрави и извинявайте за дългия пост.
Прилагам снимки на пропелера!
- ...
-
- 20240617_180827.jpg (227.53 KiB) Преглеждано 2675 пъти
-
- 20240626_195411.jpg (223.59 KiB) Преглеждано 2675 пъти