Румене,
както те посъветваха много хора с опит тук-озапти си мераците и тогава купувай лодката и двигателя.
За мен оптимален избор е лодка с твърдо дъно, дължина поне 3.50м и двигател 15 к.с. заради по-лесната управляемост и контрол.
Колкото е по-дълга водолинията,толкова по-добре-ефекта е в подобрени устойчивост,управляемост и скоростни характеристики.
Най натоварената част на лодката е транцевата дъска и критичните точки са в местата на съединяването му с балоните и дъното. Не искам да навлизам в дебрите на теорията на гребният винт, но силата на пропулсията е само едната от създаваните сили. При въртенето на винта се създават поне още две сили-едната се стреми да повдигне кърмата и е резултат от реакцията на водата спрямо лопуса (перката) на винта, а другата кара лодката да завива в определена посока зависеща от стъпката на винта. При винт с дясна стъпка, лодката се стреми да завие на ляво. Ако двигателя не е добре закрепен за транеца следва ефектен финт и скок във водата след завъртане.
Ти се стремиш да плаваш на определен курс и компенсираш тези сили с промяна на ъгъла на двигателя спрямо равнината на транеца. Част от тази сила на усукване в хоризонталната равнина се поема от ръката ти, но по-голямата част се поема от транеца и се предава на местата на връзките с балоните и дъното. Сега добави и ефекта от другите две сили в другите равнини и ще имаш представа какво и как се случва. Резултата е умора на материала плюс останалите скъпи последствия. От там и ограниченията на двигателите. По-високата мощност може просто да ти повреди лодката. Срещу съпромата и хидродинамиката не се рита. В най-лекия случай боли много и е ужасно скъпо. Мотивите на дилърите са различни и може и да спестят някой от тези важни подробности.
Твърдото дъно по-добре рапределя силата на тежеста,когато примерно стъпваш по него, по-безопасно е при носенето на различни товари т.е. целия катун, който мъкнем с нас и се явява важен елемент от надлъжната и напречната здравина на корпуса.
Ако имаш възможност, излез за риба с няколко лодки с различни размери и двигатели и си направи изводите сам. Колегите от Варна сигурно ще се съгласят да ти помогнат.
Аз бих изчакал с покупката за след сезона, но дилърите могат и да ти направят предложение на което е трудно да се откаже.
До тук горе-долу изяснихме защо е по-добре да си здрав, богат,умен и красив отколкото да си болен,беден,глупав и грозен