Trofei написа:Ясно.За Уикенд-риболов е напълно достатъчно.Ако реша с подобна схема да направя седмичен излет на палатка,какъв вариант за зареждане ще ми трябва със солар?Не мога да схвана за 60-80-100Ач,колко вата соларен панел ще ми свърши работа за ежедневно дозареждане?
Примерно един панел 100 вата 12 волта и мощност 5,58 А в идеални условия ще зареди 50% на 100Ач акумулатор за 10 часа.Един такъв куфар би ти вършил идеална работа ,но проблема е там че батерията през деня ще е с теб в лодката и няма как да помпаш на брега освен ако нямаш две батерии. Другия вариант е ако имаш място в лодката да си вземеш по малък панел за допълване докато ловиш на място. http://sandanski.org/ads/4-tehnika/1079 ... aren-kufar
Аз си ползвам за сонара на каяка 10 вата 12 волта панелче 0,5 Ач ,контролер 12/24 волта 10 А и акумулатор 7 Ач. Имам 2 бр акумулаторчета и ако съм на няколкодневна почивка без ток докато ловя през деня с единия другия се зарежда на брега. Когато ходя само за ден си слагам панела на каяка и си допълва постоянно акумулатора по време на риболова. Не ми е падал под 12,5 волта през целия ден . Ако се стигне заряда контролера изключва панела да го помпа.
На тази снимка се вижда панела закопчан под коланите на предния люк.По принцип си стои на същото място ,но коланите са под него за да го огрява хубаво слънцето и да работи с пълния си капацитет.
Едно от най големите предимства на литиевите акумулатори е възможноста за бързо зареждане.С достатъчно мощно микропроцесорно зарядно може за около 2,5часа да се зареди напълно 50ач акумулатор.Зарядното работи с напрежение от 11 до 18волта тоест е достатъчно да разполагате с автомобил с работещ двигател.Моето зарядно е 250вата а акумулаторите са ми 2бр по 42ач на 14.8волта.Максималния заряден ток на всеки акумулатор е 80ампера.Тоест би трябвало да се зареждат за 30 минути с подходящо зарядно.
Да ви помоля да погледнете този AGM-гелов на 80Ач му дават стойност във Ват-час-ER350=350вата на час=20часа ако мотора харчи толкова? При вашите литиеви имат ли такава стойност ER и колко е? Цената ме привлича-240лв.
Това C20 означава, че капацитета от 80ач е измерен с ток 4 ампера в продължение на 20часа.350Wh е среднодневна консумация на енергия от акумулатора.Този акумулатор е за ниска консумация на енергия за по дълъг период от време.За ел двигател е по подходящ К5 AGM акумулатор на който капацитета се мери за 5 часа с доста по голям ток.
Благодаря!Доста се усложниха нещата,трябва ми време да ги осмисля! Чакам пробите на ЕDМ и обсъжданията ви за перфектния Ел.мотор,но нещо се загуби! Елън Мъск преобърна света на автомобилите,а каякарите на риболова!
Колеги, не съм се загубил, работя усилено по въпроса, приготвил съм три различни двигателя, но нека станат готови нещата, ще направя едно ревю във форума. Ще помогна и на всеки, който иска да постави ел. задвижване на каяка.
Направих и една допълнителна екстра: двигателя на каяка ще се управлява само с крака, ръцете ще са свободни. Не всеки педал съм поставил активен инфрачервен датчик, който се задейства от 3-4 см. Двигателя ще се пуска с поставянето на двата крака на педалите, като посоката напред-назад ще се избира в зависимост от комбинацията ляв-десен или десен-ляв. Двигателя ще спира, като се махнат и двата крака от педалите. Ако стои единия крак на педала, двигателя работи. Ще има разбира се и ръчно управление с ЦК-ключ и още един ЦК-ключ за смяна на режима ръчно-крачно управление. Скоростта ще се избира с потенциометър плавно с цифров индикатор - волтмер.
Батерията ми ще пристигне в понеделник или вторник, ще я снимам и ще я покажа. Тегло 6.5 кг. 1 300 Wh, размери 17х7х32 см. - идеално влиза през задния люк на каяка, ще стои на дъното, хем за по-добро охлаждане, хем за по-нисък център на тежестта.
EDM electronics написа:Направих и една допълнителна екстра: [/b]двигателя на каяка ще се управлява само с крака, ръцете ще са свободни. Не всеки педал съм поставил активен инфрачервен датчик, който се задейства от 3-4 см. Двигателя ще се пуска с поставянето на двата крака на педалите, като посоката напред-назад ще се избира в зависимост от комбинацията ляв-десен или десен-ляв. Двигателя ще спира, като се махнат и двата крака от педалите.
Е,не може да бъде! Вече си изпреварил Мъск и Торгидо! Днес инфрачервено управление,утре гласови команди и накрая ще стигнем до изкуствения интелект и с мисъл ще управляваме машинките!
Ето ги датчиците на педалите и монитора, който показва ток, волтаж, мощност, енергия на батерията, също и остатъка на енергия в проценти и на коя скорост е мотора:
...
20170129_095813.jpg (203.41 KiB) Преглеждано 6329 пъти
20170129_095833.jpg (180.63 KiB) Преглеждано 6329 пъти
20170129_095948.jpg (185.96 KiB) Преглеждано 6329 пъти
20170129_100007.jpg (206.51 KiB) Преглеждано 6329 пъти
20170129_100033.jpg (198.06 KiB) Преглеждано 6329 пъти
20170209_131716.jpg (108.04 KiB) Преглеждано 6329 пъти
20170209_131705.jpg (100.37 KiB) Преглеждано 6329 пъти
20170207_200033.jpg (146.8 KiB) Преглеждано 6329 пъти
20170207_200023.jpg (176.66 KiB) Преглеждано 6329 пъти
Развива се темата .
Трофей, нямам идея как са се справили китайците с протруара, но истината е в безчетковите двигатели. Аз обаче, бих избрал този на 24 В. Предполагам, че и той е 600 вата. От тука тока веднага ти пада наполовина, т. е. 25А. Това значи по-тънки проводници и по-малко клетки в паралел ако се спреш на литий-йон. Няма проблем да си вземеш оловен акумулатор, той е страхотен за фитнес и дископатия. Желязо-фосфатен не е лошо решение, ако не те притеснява по-високото му тегло. За 24В литиево-йонните имат още едно предимство - постигат се със 7 последователни клетки 7S. Този на Торкедо от линка ти е такъв. Клетките са 336 бр. 2,25 Ah Li NMC(литий-кобалт-манган) свързани по схема 7s48p. Другите 2 типа литий-йон са: литий-манган и литий-кобалт. Първите са с най-ниска енергийна плътност, но търпят разряд до 10С и не са пожароопасни; вторите са с най-висока енергийна плътност, пожароопасни са и не е желателно разряд с висок ток - над 1С. Такива са Panasonic ncr18650b. За да се използва пълният им капацитет препоръчителният ток на разряд е 0,2С(0,68А), а максималният 2С(6,8А). За батерии Зекотек или електровелосипеди.ком
Евгени , направо ни отнесе с тая система! Остава само GPS и приложение за смартфон и да си пиеме ракията на брега докато каяците тролят .
Да питам нещо. Ватметъра не е ли до 20А? И тази кутийка с приборите къде ще стои? Не е ли опасно с толкова много вода наоколо?
В същност аз си реших проблема с мотора. Сдобих се с Hobie eVolve на Торкедо. Като изключа цената, намирам само един недостатък: капацитета но батерията от 11Ah е смешен. Стига за около 7км на пълна скорост с 2-ма души и натоварен каяк. Всичко останало надмина очакванията ми. Скорост 8,2-8,4 км/ч при горните условия. По документи мотора е 400 вата 33 либри. Всичко е водоустойчиво. Пълен комплект кабели, гнезда и букси, за да се приберат батерията и кабелите в каяка. Ако нещо се заплете или удари в перката или каяка тръгне да се преобръща, мотора се изключва. Една и съща е буксата за зарядно на 12V, 33,6V и слънчев панел. В кутията на батерията се намира почти всичката електроника и 40 клетки заварени по схема 8s5p. Целия този пакет е потопен в плитка ваничка в малко под сантиметър черен силикон. Мъка.
Вие с тия единични каяци трябва да летите.
pino,
Имах достатъчно време да премисля и най-малката подробност, всичко ще е защитено, всичко е водоустойчиво. "Монитора" с измервателните уреди е абсолютно водоустойчив. Има капак за ремонт и свързване на кабелите, но съм го направил със силиконова гарнитура, отделно всеки измервателен уред съм го разглобил и дисплея или съответно стъклото е залепено със силикон и монтажно лепило. Пригодил съм го за потопяване във водата, т.к. преди излизане от водата обръщам каяка и го мия щателно.
Кабелаци при мен въобще няма да има, само един, който свързва двигателя с корпуса на каяка. Цялата ел. инсталация ще бъде вътрешна, в корпуса на каяка и там ще си остане. Мястото и без това е малко, остава да ми се мятат кабелаци из краката и ръцете. Силовите кабели които използвам са 6 кв.мм, т.е. доста съм ги преоразмерил, т.к. не искам ни един ват мощност да се губи по кабелите. Инвертора който ползвам е от велосипед, но моднат. Сменям мосфетните транзистори с най-най-доброто на пазара. При мощност от да речем 1.5 kW, статичните загуби в ключовите транзистори ще са от порядъка на 10W, без да мога да отчета динамичните, защото са много сложни сметки, но предполагам те ще са по-малки от статичните. Т.е. очаквам загуби на енергия не повече от 1-2% и то при големи мощности. Инвертора няма да грее въобще. Той също ще се намира вътре в корпуса на каяка - водоустойчив и залепен с двойно залепящо неопреново тиксо, близо до изходната букса.
Буксите които ползвам ги купих от Алиекспрес, китайски са, но с отлично качество, с позлатени пинове /гледам и американците ги ползват същите в двигателите за лодки и каяци.
В горната част на пръта на двигателя съм поставил ниво-датчик, така че ако се издърпа двигателя горе или пък се удари пропелера в дъното, или се обърне каяка, двигателя автоматично спира. Има и термодатчик на бобината на BLCD-мотора, който следи температурата да не превиши градусите, които са настроени с тримера, т.е. имам и термозащита. И накрая има магнитен ключ за пускане на цялата система, който е вързан с връв за спасителната жилетка. При падане във водата магнита се откача от датчика на Хол и всичко спира. Акумулатора ще бъде поместен в алуминиева херметизирана-водоустойчива кутия. Именно алуминия ще помогне да го охлажда предостатъчно.
Ватметъра /енергометъра/ който ползвам е за 100А, но шунта не е в тази кутия, а ще се намира близо до инвертора, защото е масивен, а от него с тънки кабели се взема падът му на напрежение и отива в тая кутия. Кутията на монитора я правих по калъпа на каяка, тя ще се слее със средната част, между краката и изглежда, като продължение на корпуса - бая си играх с нея, да я докарам да пасне точно по размера, първо правих макет от картон.
Кабела за датчиците на педалите влиза в корпуса на каяка само с една дупка отстрани до педалите по размера на кабела - плътно. Когато се монтира двигателя, по нищо няма да личи външно, че каяка е оборудван с двигател. Ще се разбира само, когато двигателя се издърпа от водата с въженцето.
Нямам иначе идея каква скорост ще развива каяка, мога само да предполагам. Надявам се да постигна скорости над 15 км/ч. Това разбира се при екстремни мощности. Но съм приготвил за проба и профил - алуминиево крило, така че след като двигателя вече е факт, ще има играчка и с крилото, за да се вдигне КПД-то на цялата система. Тогава може да се развие скорост и над 20 км/ч.
Пропелера който ще ползвам е с диаметър 30 см. Мисля, че с този диаметър дори при 50-100 об./мин. ще поддържа тролинг-скорост в сладка вода. Надявам се при тролинг от 3-4 км/ч консумацията на каяка да не превишава 50-70 W.
pino, колко е диаметър на пропелера на твоя двигател и оборотите, да придобия някаква представа за сравнение?
Следващото начинание по каяка ще ми бъде електрическа GPS-котва с компас. Тегло около 1 кг. Това също ще е голяма екстра. Търся човек, който се е занимавал с компас, GPS-модули и контролери за дронове, да помислим, как да пригодим един такъв модул за целите на електрическата котва!
Както бях обещал, показвам батерията за каяка. Много е компактна и лека - 6,3 кг., 32х17х7 см., 33,6 V, 43,5 Ah, 1 270 Wh. По предварителни прогнози с нея трябва да минавам над 50-60 км., т.е. цял ден без да спре. Влиза спокойно в задния люк на каяка. Общо цялото задвижване, заедно с двигателя ще е под 10 кг. Предстои да направя алуминиева обшивка на батерията и преден панел за буксите, защото не ми харесва да се мятат кабели от батерията, особено когато е подвижна.
И едно Ноу-Хау:
Тук някой заговори за слънчев панел за зареждане батерията на каяк. Показвам ГЪВКАВ /сгъваем/ слънчев панел с мощност 92W и 320 V на японската фирма Фуджицу. Панела е с размери 47х450 см и тежи само 1,5 кг. Водоустойчив е и може да се ползва дори на каяка, в движение, но при мерки за безопасност, т.к. напрежението му е 320 V, т.е. готово за изпълзване за инвертори. Който не знае, изправеното напрежение от мрежата от 220 V става след изправителя на 320 V - С такова напрежение работят всички инвертори. Японците са направили батерията да е със стандартен изход за всички съвремени електроуреди. Може да се захранва и телевизор, лаптоп и т.н., без нуждата на каквито и да било преобразуватели-контролери. Панелът има много добра ъглова приемност, а също така и при слаба осветеност. Ще го ползвам предимно за заряд на акумулатора на каяка в полеви условия - лятото като отида на Големия Беглик, Доспат и Широка поляна
...
20170301_182324.jpg (122.92 KiB) Преглеждано 6180 пъти
20170301_182340.jpg (121.82 KiB) Преглеждано 6180 пъти
20170301_182351.jpg (106.09 KiB) Преглеждано 6180 пъти
20170301_123815.jpg (96.44 KiB) Преглеждано 6180 пъти
20170301_185411.jpg (112.4 KiB) Преглеждано 6180 пъти
20170301_185346.jpg (130.58 KiB) Преглеждано 6180 пъти
20170301_185142.jpg (114.86 KiB) Преглеждано 6180 пъти
20170301_185217.jpg (80.66 KiB) Преглеждано 6180 пъти
Колега, внимавай с този панел защото трябва да не остава без консумация.При липса на товар вдига до 429волта, което е достатъчно да повреди почти всяко импулсно захранване.Иначе батерията е много компактна.Опитай се да осигуриш циркулация на въздуха от центъра към алуминиевата обвивка на батерията.В противен случай ще имаш много висока температура във вътрешноста на батерията.
svetoslav7704, ще имам предвид. Това с празния ход на батерията не го бях предвидил. Да, вероятно ще повреди инвертора, ако няма денисторна защита на входа. На прима виста ми дойде идеята да сложа един елементарен параметричен стабилизатор.
Сега ми предстои да пусна двигателите с инвертора, но има една трудност, която е за мен доста съществена. Т.к. двигателя трябва да е с датчици, за да може да тръгва лесно от начално положение, т.е. да разпознава инвертора позициите на магнитните полюси, то разположението на тези магнитни датчици е голям проблем. Зависи колко полюсен е двигателя и това на колко градуса един от друг ще се поставят датчиците, дали на 120, 60 или 30, т.к. намотките на една фаза са последователни, то едната върви напред, другата назад и така се редуват. От друга страна трябва да се постави и някакво предварение или закъснение, нещо като авансовата плочка на бензиновия двигател. Ако в двигателите имаше фабрично поставени датчици нямаше да има проблем, но за съжаление няма и сега трябва да ги нагаждам опитно, макар, че това се прави с изчисления при условие, че има подробни данни за параметрите на двигателя и инвертора. Аз нямам такива и ми остава емпиричния метод.
Озадачаващо двигателя на Торкидо е само с два датчика, което ме навежда на мисълта, че или оригиналния инвертор е бездатчиков, т.е. тези двата следят само оборотите, не и магнитния поток, или тия немци са направили някакъв нестандартен инвертор само с два датчика. От настройката на датчиците ще зависи ефективността на двигателите. Въобще предстои ми най-трудната част, но такова нещо е предизвикателството.
Вече имам идея за електрическата котва. Започнах да работя и по нея. Котвата трябва да е много лека, като за каяк, около 2-3 кг. примерно /фабричните тежат по 17-20 кг./. От друга страна трябва двигателя й да има възможност да преодолява колкото се може по-голямо течение, а това значи голям-мощен двигател. Ако се преодолява течение в река или море ще трябва доста мощен двигател и доста енергия от батерията. Но на мен ще ми трябва предимно за язовир. Контролера ще е вероятно Ардуино с външен модул GPS с вграден компас. Управлението ще има само един бутон, който ще запаметява позицията и ще я поддържа до определени граници на течението в зависимост възможностите на двигателя. Надявам се до 4-5 месеца котвата да е готова.