Датайл от епоксидна смола

Независимо дали сте майстор професионалист или просто обичате да дялкате в свободното си време, това е мястото, където може да сверите часовника си и да почерпите опит и да споделите свой.
zabravi
Мнения: 5
Регистриран на: Пет Май 20, 2022 19:33
Риболов: в дупка на леда на язовира Панчерево
дал Браво: 1 път

Датайл от епоксидна смола

Мнение от zabravi »

Първо да се извиня, че темата ми не е нито за воблер, нито дори за риболов, но тъй като точно тук (в този форум и в този негов раздел) намерих тема в която се представят нужните умения за отливане на малки детайли от епоксидна смола, от реших да питам.

Закупил съм си една малка мебелна брава модел ZZ-CF-138-01 на производителя (на домашни потреби) gtv.com.pl. Тази брава е разглобяема, а дъното ѝ е като показаното на снимките (очевидно е лято, а не е щампована ламарина):
brava-don.jpg
brava-don.jpg (66.61 KiB) Преглеждано 516 пъти
За един мой проект се нуждая от модифицирано дъно, но като първа стъпка целта е просто да се направи копие 1:1 с оригинала. Идеята е новото дъно да се направи от епоксидна смола, като по-достъпна технология от леенето на метал.

Плановете ми за момента са следните. Взимам достатъчно восък като паралелепипед. Загрявам оригиналното дъно до малко под 64 градуса (температура на топене на восъка). След това го отпечатвам цялостно във восъка. Правя форма и отгоре и отдолу. След това нанасям (най-вероятно с мека четка) тънък слой епоксидна смола и чакам да засъхне. Накрая потапям двете половини в епоксидна смола и ги позиционирам една срещу друга.

Ще сработи ли подобна техника, за да направя споменатия детайл? Естествено това няма да "отпечата" само дупката за езика, но това не е голям проблем. Причината за началното нанасяне на епоксидна смола е, за да не се разтопи формата ако пропусна тази стъпка. След тази стъпка така или иначе вече имаме твърда черупка и всякакво разтапяне няма да води до промяна в геометрията на крайния продукт.
pux
Мнения: 1300
Регистриран на: Чет Окт 27, 2005 9:54
Местоположение: София
дал Браво: 113 пъти
получил Браво: 957 пъти

Re: Датайл от епоксидна смола

Мнение от pux »

Аз съм правил отливки с калъп от зъботехнически гипс. Сега гледам, че масово се ползва силикон за подобни цели. Това като алтернатива на восъка. Формата на показания детайл ми се вижда малко сложна за отливане, но с повече желание и опити би трябвало да стане. Иначе, въпросния детайл си плаче за 3Д принтер :).
zabravi
Мнения: 5
Регистриран на: Пет Май 20, 2022 19:33
Риболов: в дупка на леда на язовира Панчерево
дал Браво: 1 път

Re: Датайл от епоксидна смола

Мнение от zabravi »

3d принтирането е бавно, а изделието се иска в повече бройки. Така че това отпада като вариант.
Аз всъщност восъка го предлагам като материал за матрица за "отливане", а не като модел за отливане, който после се маха (или стапя). При това отливането е на два етапа, при първия от който се прави твърда кора на стените на отливания детайл.
Идеята е да е напълно безотпадно, т. е. материалът на матрицата да може да се ползва пак за други отливки. Само епоксидната смола се явява консуматива.

Между другото си мисля и по други въпроси. Какви промени могат да се сложат на дъното, за да се използва бравата и по различен начин (който с оригиналната част няма как да стане). Може ли една такава брава да се комбинира в някакъв набор за сглобяване? Аз например правя доста симпатични книжки в които мога да опиша инструкции за подобен набор. Даже идеята не е да се продава, а по-скоро нещата да станат по-интересни...
rap66
Мнения: 165
Регистриран на: Пон Фев 19, 2007 12:27
Местоположение: Варна
дал Браво: 31 пъти
получил Браво: 32 пъти

Re: Датайл от епоксидна смола

Мнение от rap66 »

Пълното втвърдяване на епоксидната смола е след седмица-две. Първите дни е мека и лесно се деформира, особенно за тънки детайли. Освен това стои поне ден-два в калъпа.
zabravi
Мнения: 5
Регистриран на: Пет Май 20, 2022 19:33
Риболов: в дупка на леда на язовира Панчерево
дал Браво: 1 път

Re: Датайл от епоксидна смола

Мнение от zabravi »

Времето за втвърдяване не е проблем. Щом трябва да се чака седмица - ще се чака. Проблем е 3d принтирането, където не седмица, а 100-на дена ще са необходими, за да се направят последователно 1000 детайла. Тук тези детайли могат да се направят набързо и "паралелно" и да си изчакват втвърдяването.

Мен по-скоро ме притеснява проблема с мехурчетата. Ако смолата е гъста, то премахването на мехурчетата в началото гарантира ли, че след това те пак няма да се оформят във вътрешността на детайла? Ако се получава така, то кога по-точно по кое време се формират тези мехурчета. Смолата още ли е достатъчно рядка, за да може да се махнат?
zabravi
Мнения: 5
Регистриран на: Пет Май 20, 2022 19:33
Риболов: в дупка на леда на язовира Панчерево
дал Браво: 1 път

Re: Датайл от епоксидна смола

Мнение от zabravi »

За да не оставя темата да "изстине", то нека да отбележа прогреса в моите планове, а на този момент те все още са на хартия.
Вече съм планирал точната форма на съда в който е планирано да се прави отливането. Чертежът ми засега е на лист хартия. След като направя добра анимация показваща начина на използването, то ще пиша пак тук в темата.

И кой знае... Някой ден може технологията и за направа да воблери да се ползва...
hris47
Мнения: 1
Регистриран на: Пон Сеп 19, 2016 15:15
Риболов: surf kasting
дал Браво: 6 пъти

Re: Датайл от епоксидна смола

Мнение от hris47 »

zabravi написа: Пон Май 23, 2022 8:13 Времето за втвърдяване не е проблем. Щом трябва да се чака седмица - ще се чака. Проблем е 3d принтирането, където не седмица, а 100-на дена ще са необходими, за да се направят последователно 1000 детайла. Тук тези детайли могат да се направят набързо и "паралелно" и да си изчакват втвърдяването.

Мен по-скоро ме притеснява проблема с мехурчетата. Ако смолата е гъста, то премахването на мехурчетата в началото гарантира ли, че след това те пак няма да се оформят във вътрешността на детайла? Ако се получава така, то кога по-точно по кое време се формират тези мехурчета. Смолата още ли е достатъчно рядка, за да може да се махнат?
- Колега, не знам до къде си стигнал., малко късно се включвам в темата, но все пак.... Имай на предвид, че ако детайлът ти изисква точност, смолата се ''свива'' при съхненето. Този факт съм го установил опитно, когато сменям водачите на телескопични пръчки, най-вече -сърфкастери. И различните марки и видове реагират по различен начин. Изобщо, ако правиш точни детайли, трябва много точно да спазваш упътванията на производителя. А мехурчета се появяват, ако бъркаш смолата бързо. Отстраняват се с пистолет за топъл въздух. И не, веднаж премахнати, не се появяват втори път . По принцип има смоли бързо втвърдяващи, които дърпат за около 5-15-30 минути. Има и ''бавни''-от 1 час до 6-8 часа Пълно втвърдяване става след около седмица. Всеки производител ти дава ''отвореното време'' в упътването. Има смоли и с УВ. филтър( такива се ползват в род билдинга)..така че ти сам преценяваш. П.П..Забравих..Колкото по-дебел е даден детайл, толкова по-бавно дърпа и рискът да деформира при по-големи детайли е по-голям. Изобщо..има много неща, с които да се съобразяваш. Намери човек, който разбира от работата с епоксидни смоли, ако не си работил и искаш да направиш по-сложен детайл.
zabravi
Мнения: 5
Регистриран на: Пет Май 20, 2022 19:33
Риболов: в дупка на леда на язовира Панчерево
дал Браво: 1 път

Re: Датайл от епоксидна смола

Мнение от zabravi »

hris47 написа: Пон Юли 04, 2022 3:52
zabravi написа: Пон Май 23, 2022 8:13 Времето за втвърдяване не е проблем. Щом трябва да се чака седмица - ще се чака. Проблем е 3d принтирането, където не седмица, а 100-на дена ще са необходими, за да се направят последователно 1000 детайла. Тук тези детайли могат да се направят набързо и "паралелно" и да си изчакват втвърдяването.

Мен по-скоро ме притеснява проблема с мехурчетата. Ако смолата е гъста, то премахването на мехурчетата в началото гарантира ли, че след това те пак няма да се оформят във вътрешността на детайла? Ако се получава така, то кога по-точно по кое време се формират тези мехурчета. Смолата още ли е достатъчно рядка, за да може да се махнат?
- Колега, не знам до къде си стигнал., малко късно се включвам в темата, но все пак.... Имай на предвид, че ако детайлът ти изисква точност, смолата се ''свива'' при съхненето. Този факт съм го установил опитно, когато сменям водачите на телескопични пръчки, най-вече -сърфкастери. И различните марки и видове реагират по различен начин. Изобщо, ако правиш точни детайли, трябва много точно да спазваш упътванията на производителя. А мехурчета се появяват, ако бъркаш смолата бързо. Отстраняват се с пистолет за топъл въздух. И не, веднаж премахнати, не се появяват втори път . По принцип има смоли бързо втвърдяващи, които дърпат за около 5-15-30 минути. Има и ''бавни''-от 1 час до 6-8 часа Пълно втвърдяване става след около седмица. Всеки производител ти дава ''отвореното време'' в упътването. Има смоли и с УВ. филтър( такива се ползват в род билдинга)..така че ти сам преценяваш. П.П..Забравих..Колкото по-дебел е даден детайл, толкова по-бавно дърпа и рискът да деформира при по-големи детайли е по-голям. Изобщо..има много неща, с които да се съобразяваш. Намери човек, който разбира от работата с епоксидни смоли, ако не си работил и искаш да направиш по-сложен детайл.
Чак сега забелязах, че си отговорил, а не е само цитирано. Благодаря за отговора. Това, че се свива е важно уточнение. Иначе намирането на човек е сложна задача...
Публикувай отговор

Обратно към “ВоблероСтроители”