Времето навън предполага ...малко теория на кастинга на дистанция
.
Нещата които ще напиша по-долу не са нови, още по-малко аз съм ги измислил, но се потвърждават напълно от близо 4 годишните ми опити в тази насока.
Най-общо казано, постигането на максимална дистанция със замятане, зависи от точно 2 фактора:
- максимална начална скорост на примамката
- минимално съпротивление на линия, спирачна система и примамка
Нека разгледаме по-подробно тези фактори:
- максималната скорост на примамката е ясна и се осигурява от: по-тежка примамка, по-дълга въдица и по-голяма сила на замятане
- минимално съпротивление на линия, спирачна система и примамка
-- колкото по-кръгла, гладка и тънка е линията, толкова по-малко съпротивление оказва. Мит е, че линията няма значение за дистанцията при кастинг такъмите! Да, сравнено със спининг, влиянието и е по-малко, но еднозначно има отражение и всеки който пробва, бързо ще го установи.
-- спирачна система на макарата: колкото и странно да изглежда, доколкото ми е известно, този аспект още не е обсъждан в този подфорум, в контекста на дистанцията. Ще кажа моето мнение на база на 3-те спирачни системи, които съм пробвал:
--- центробежна спирачка: това е исторически най-старата система със променливо спирачно усилие. При нея спирачната сила е квадратична на скоростта на шпулата и предполага много голямо съпротивление при много висока скорост и минимално при много ниска. Според мен тя е много, много подходяща за замятане на голяма дистанция, особено ако позволява фина настройка. Не случайно, някои от рекордите в кастинга все още се държат от безсмъртните модели на Абу, конструкция на повече от 50 години! В реални риболовни ситуации тази система може да създаде известни проблеми при ветрове с променлива сила и посока т.е. изисква по-честа настройка спрямо примамките или, ако такава не е възможна - по-внимателно замятане и допълнителен ръчен контрол.
--- линейна магнитна спирачка: тук спирачното усилие е линейно пропорционално на скоростта на шпулата. Това означава, че когато настроим спирачката да "удържа" високите обороти, то при средните и ниските, ще имаме по-голяма спирачна сила от необходимото. Това не предполага максимални дистанции по принцип. Трябва обаче, да се има предвид, че макарата освен спирачка има и други конструктивни параметри, които при удачно съчетание могат да направят макара с линейни магнити добър кастер!
--- магнитно-центробежна система: за да елиминират горния недостатък, Дайва предлагат вариант на спирачката, който включва центробежна компонента и съответно по-силен магнит при пиковите обороти. Тук спирачната сила е кубична спрямо скоростта на шпулата. Постигат се много големи дистанции. Проблеми с ветрове и честа смяна на настройките няма.
--- постоянна осева спирачка: тя няма отношение към дистанцията или по-точно, според мен трябва да е елиминирана до съвсем лек аксиален луфт.
--- ръчен контрол: според мен така могат да се постигнат най-големите дистанции; причината е, че позволява прецизен, изцяло асиметричен контрол, съобразен с конкретното замятане и условия. Изисква много, много тренировки и усет, но резултата си заслужава!
Освен от спирачната система, съпротивление също идва от размера и геометрията на редача, теглото и геометрията на шпулата, лагерите и тяхната смазка. Дори дребни наглед детайли, като смяна на смазката или запълване на шпулата могат да подобрят или влошат резултатите.
-- съпротивление на примамката: ясно е, че по-компактна и аеродинамична примамка ще има по малко въздушно съпротивление и съответно ще лети по-надалеч. Не толкова ясно, обаче е, че конкретна примамка отива на различна дистанция, в зависимост от траекторията на полета и условията. В идеалнят случай траекторията, която е с минимално съпротивление м/у 2 точки е правата линия. В нашия случай, тя не върши работа, защото земното притегляне бързо ще я неутрализира. Т.е. на нас ни трябва траектория нито много ниска, заради гравитацията, нито много висока, за да не губим разстояние, заради параболата и излишното съпротивление. Тази траектория не е еднозначна и зависи от условията. При тихо време е добре да е по-ниска - твъдри се, че оптимално е м/у 20 и 30 градуса спрямо водната повърхност. При насрещен вятър също като че ли ниската траектория е по-удачна. Когато, обаче имаме попътен вятър, можем да се възползваме от съпротивлението с по-висока траектория - 45 до 60 градуса
.
Надявам се, да съм бил полезен
.